Overhalingslyset
Fra : Dak

Dato : 15-03-08 20:54

Den knap der sidder i venstre side af motorcyklen, som tænder fjernlys
når holdes nede.

Hvad er endeligt korrekt brug af denne og i hvilke situationer?

f.eks. hvordan bruges det i forbindelse med overhaling? og andre
situationer.

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 15-03-08 21:36

Dak skrev:
> Den knap der sidder i venstre side af motorcyklen, som tænder fjernlys
> når holdes nede.
>
> Hvad er endeligt korrekt brug af denne og i hvilke situationer?

Det eneste som er beskrevet i færdselsloven er i faresituationer i
stedet for at give signal med hornet, men dog ikke hvor faren er over
overhængende.

Og så må det generelt ikke bruges til gene for andre trafikanter og tog!

Thore

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-03-08 18:14

SmaRTrxxv <thore@snaps.dk> writes:

> Det eneste som er beskrevet i færdselsloven er i faresituationer i
> stedet for at give signal med hornet, men dog ikke hvor faren er
> over overhængende.

Det er nok ikke helt efter bogen her i landet, men jeg giver altid et
kort blink inden jeg overhaler.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Dennis Hansen

Dato : 23-03-08 19:47

SmaRTrxxv skrev Den. 15-03-2008 21:35:

> Det eneste som er beskrevet i færdselsloven er i faresituationer i
> stedet for at give signal med hornet, men dog ikke hvor faren er over
> overhængende.

Ja f.eks for at gøre en lastbil/traktor opmærksom på at man vil
overhale, ofte kan de ikke høre hornet.

Dennis Hansen

Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~

Dato : 15-03-08 15:44

On Mar 15, 8:53 pm, Dak <da...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Hvad er endeligt korrekt brug af denne og i hvilke situationer?
>
> f.eks. hvordan bruges det i forbindelse med overhaling? og andre

Lov er lov men jeg fyrer personligt et par overhalingsblink af når jeg
ser en bil komme op mod en vigepligt som krydser min bane. Især her
tidligt på sæsonen...

Fra : Jan Petersen

Dato : 15-03-08 23:54

<Jesper.Scheel.Bech@gmail.com> schrieb im Newsbeitrag
> [...]

Lov er lov men jeg fyrer personligt et par overhalingsblink af når jeg
ser en bil komme op mod en vigepligt som krydser min bane. Især her

Tak skal du have - så kører jeg ud.

Hvis du endelig skal bruge "det lange lys" så lad den blive på indtil du er
forbi.
Personligt foretrækker jeg at nedsætte hastigheden samt prøve at få
øjenkontakt. Ikke noget med lys.

Mvh
Jan Petersen

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 16-03-08 13:42

<Jesper.Scheel.Bech@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Lov er lov men jeg fyrer personligt et par overhalingsblink af når jeg
ser en bil komme op mod en vigepligt som krydser min bane. Især her

Ja, og så er du da lige glad med, at du blænder dem, der kommer imod
dig, så de overhovedet ikke kan se noget som helst (Måske heller ikke
dig selv)!
;-(

Michael D

Fra : Christian

Dato : 16-03-08 21:35

[...]

arv.. den vil tror jeg blive misforstået......... Der er _meget_ stor
sansynlighed for at den der sidder i bilen anser det som et tegn til at han
fint kan køre ud....... Det ville jeg personligt ikke gøre

Christian.

Fra : Studo

Dato : 16-03-08 14:27

den Sun, 16 Mar 2008 13:41:51 +0100, Michael Dahlberg skrev:

> [...]
>
> Lov er lov men jeg fyrer personligt et par overhalingsblink af når jeg
> ser en bil komme op mod en vigepligt som krydser min bane. Især her
jo, men som Jan har skrevet. Betyder et par blink ikke: "gør du bare dit,
jeg er optaget/travlt/skal andet" Ihvertfald når man er på 4 hjul, og går
da ikke ud fra at der reageres meget anderledes på 2.

Det kan da give noget opmærksomhed, og måske er det mere et
storbyfænomen. Hvis jeg skulle gøre det, ville jeg nok bare blænde op,
indtil jeg var passeret.

Den gamlle udgave med at folk blinker idend de overhaler røg vel ud
sammen med blinket på motorvejen.

Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~

Dato : 16-03-08 10:06

> [...]
>
> Hvad er endeligt korrekt brug af denne og i hvilke situationer?
>
> f.eks. hvordan bruges det i forbindelse med overhaling? og andre

Et par blink blænder ikke nogen - det henleder opmærksomheden. Det
virker for mig, men der er sikkert andre gode tiltag. Ex. den med
hastigheden (tak Jan) som jeg også praktiserer.