"Per" skrev ...
>
> Derfor kan det kun anbefales at køre med langt lys på mc´en i dagslys -
> så bliver man ikke så nemt overset.....
>
Det er jo en anbefaling du kan komme med personligt hvis du har lyst, og
ikke noget du kan understøtte med hverken undersøgelser eller statistikker.
Og så er der det med lovligheden.
Men at køre med langt lys kan gøre det sværere for andre at bedømme
afstanden. Man ser ikke omrids af en motorcykel, men kun een lysende plet.
Da der kun er een lysplet, kan man forledes til at tro der er tale om en bil
der er så langt væk, at de 2 lys flyder sammen til een plet.
Og så har vi balladen.
Specielt hvis vi taler om at en venstresvingende bil via sidespejlet
bedømmer afstand til noget der nærmer sig bagfra.
Et andet modargument er, at hvis du i forvejen kører med langt lys, så er
det knap så let at "kippe" med det lange lys for at gøre opmærksom på dig
selv.
Min anbefaling er, at lade være med at køre med langt lys i dagtimerne. Kør
med normalt lys, men sørg til gengæld for en god vejplacering, der
signalerer "her kommer jeg". Der kan skrives, og har været skrevet, meget om
det emne.
Min erfaring er: MC kørekort siden 1985, kørt ca. 248.000 km., heraf ca.
33.000 km. touring sydpå. Har været ude for et par uheld, og situationer der
kunne have gået meget værre men blev reddet.
Men derfor kan jeg jo sagtens tage fejl alligevel
, så jeg vil undlade en
formulering som "det kan kun anbefales".
--
Med venlig hilsen
Niels Pein
Suzuki Bandit 1250 SA