lille børnevenlig hund
Fra : Juul

Dato : 16-03-08 18:43

Vi vil gerne have en lille børnevenlig hund, vores børn er hhv. 10, 8, 3 og
1 år
Hvad vil i råde os til at købe og hvorfor?
Jeg har før haft hund og har gået til hundetræning, hvilket jeg vil gøre
igen med den nye hund.
Vi bor på et lille landsted i udkanten af en lille by, men grunden er hegnet
inde.
Hunden må max være på størrelse med en cocker, men gerne mindre.

Mvh. Juul

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-03-08 18:58

"Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hegnet inde.
> Hunden må max være på størrelse med en cocker, men gerne mindre.

Altså, vi har bla. en Cairn Terrier (og to boxere), og mage til lille herlig
tolerant og robust hund, en super kammerat overfor ungerne, Ebbe som han
hedder er nu 6 år, og mine unger er 6,10 og 12 år, så de er mere eller
mindre vokset op med ham.
Det er ikke en hund til den der forventer en super lydig hund af sind, for
det er de ikke!.
De har som regel deres egen mening om livet og kan være lettere stædige og
egenrådige, men på en yderst charmerende måde.
skal opdrages kærligt men konsekvent, ellers render de om hjørnerne med en.
Vores er også kanon overfor alt og alle, fremmede hunde og mennesker, altid
glad og kærlig.
et andet plus er pelsen, bliver den trimmet regelmæssigt, har du stort set
ingen hundehår i huset, og en hund der altid er ren.

Du kan evt. se og læse om ham her;
http://www.photopassion.dk/ebbe.htm

Mvh. Marie

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-03-08 19:18

"Juul" <juul160404@yahoo.dk> writes:

> Vi vil gerne have en lille børnevenlig hund, vores børn er hhv. 10, 8, 3 og
> 1 år
> Hvad vil i råde os til at købe og hvorfor?

Jeg ville vælge en Cavalier King Charles Spaniel. Den er en stor hund
i en lille hunds krop. Den er ikke så temperamentsfuld og selvstændig
som mange af terrierne er og den er god sammen med børn.

Læs mere om cavalieren her: http://www.cavalierklubben.dk/

Men nu er jeg slet ikke til små hunde, så det er måske derfor jeg
ville vælge en stor hund i en lille hunds krop. Jeg har selv en
newfoundlænder.

Mvh Trine

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 16-03-08 19:35

> [...]
>
> Men nu er jeg slet ikke til små hunde, så det er måske derfor jeg
> ville vælge en stor hund i en lille hunds krop. Jeg har selv en

Jeg har også bestemt mig for en (eller to) Cavalier´er, hvis/når jeg skal
have ny hund efter mine to nuværende labber. Man skal bare se sig godt for,
fordi racen er disponeret for sygdommen endocardiose (fortykkelse af
mitralklappen i hjertet, der kan medføre, at hjertet ikke arbejder
ordentligt).
Alle opdrættere af racen i Dansk Kennel Klub (DKK) er forpligtet til at lade
deres avlshunde undersøge for denne lidelse, så jeg vil kun turde købe
hunden af en sådan opdrætter.

mvh Anelise

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-08 20:18

On Sun, 16 Mar 2008 18:43:10 +0100, "Juul" <juul160404@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>inde.
>Hunden må max være på størrelse med en cocker, men gerne mindre.

Der er jo mange hunderacer.
Dansk/svensk gårdhund er mulig - men de kan have problemer med børn,
hvis ikke børnene er der før hunden.
Cairn terrier er en dejlig lille størrelse, men de har altså
temperament.
Welsh Corgi Pembroke (dem dronning Elisabeth somme tider ses med i
baggrunden ) er også en mulighed - de har faktisk generelt et godt
væsen. Det er en stærk og robust lille hund (øøh, og så ikke så lille
endda ½ hund høj og 2 hunde lang )
--
med pt. fire OES'ere i hytten.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-03-08 20:33

Ivan Madsen wrote:
> [...]
> hvis ikke børnene er der før hunden.
> Cairn terrier er en dejlig lille størrelse, men de har altså

Hvilket i øvrigt får mig til nysgerrigt at spørge hvorfor det
skal være en lille hund. For bare fordi børn er små, betyder
det ikke at små hunde er mere børneegnede end store. Nu vil
jeg ikke begynde en religionskrig om små og store hunde, men
små hunde kan sgu være nogle sataner. Hvad de ikke har i
størrelse har de i ego.

Her er min nevø med en af hans bedste venner, min hund:
http://img256.imageshack.us/img256/6613/p1010009zz0.jpg

Det er ikke en schæfer i øvrigt, hvis nogen skulle tro det,
men en blanding mellem en alaskan malamute og... ja... en
labrador, har jeg fået at vide.

Fra : Juul

Dato : 16-03-08 20:38

fordi en stor hund nemt vælter børnene og andet omkring sig

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-08 20:49

On Sun, 16 Mar 2008 20:38:17 +0100, "Juul" <juul160404@yahoo.dk>
wrote:

>fordi en stor hund nemt vælter børnene og andet omkring sig

<...>

Det gør den selvfølgelig, men den gør det ikke bevidst og ofte vil den
tage mere hensyn end en lille "tæppetisser", der møver sig mellem
benene mens børnene går (intet ondt om små hunde, men har prøvet
den øvelse et par gange )
Nu valgte jeg i mit tidligere indlæg kun at omtale hunde i den
størrelse, du omtalte.
Min lillebror lærte at gå af en collie - den fandt sig troligt i han
greb fast i pelsen og gik med den. Temperamentsmæssigt var den
utroligt god til børn i forhold til, hvad mange små hunde er.
Mine egne hunde er utroligt forsigtige med børn - selvfølgelig kan de
gøre børnene nervøse pga. deres iver efter at få kontakt og de virker
store pga. pelsen, men de er fuldstændig harmløse. (Men der er ikke så
mange OES-ere i øjeblikket, men der er et par parringer på vej)
Men børn på 3 år og opad vil kunne have glæde af mange store
hunderacer, heriblandt Berner Sennen, Sankt Bernhard med mange flere.
Og det er ikke alle store hunde, der kræver oceaner af aktivitet i
dagligdagen.

Fra : Juul

Dato : 16-03-08 20:54

Af store hunde er jeg helt vild med golden retriever, sådan en har jeg
"leget" meget med som barn

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-03-08 20:59

Ivan Madsen <> writes:

> [...]
> tage mere hensyn end en lille "tæppetisser", der møver sig mellem
> benene mens børnene går (intet ondt om små hunde, men har prøvet

Gid vi aldrig havde lært Siri den tillidsøvelse. Siri hilser glad alt
og alle ved at gå mellem deres ben. Og sådan en lille detalje som
nederdele har hun ikke helt fattet...

> [...]
> hunderacer, heriblandt Berner Sennen, Sankt Bernhard med mange flere.
> Og det er ikke alle store hunde, der kræver oceaner af aktivitet i

Absolut ikke. Bare se på det gulvtæppe vi har. I går gik vi knap fire
kilometer med hende, og hele aftenen lå hun udenfor hoveddøren og
snorkede så vi kunne høre hende inde i køkkenet. I dag mente hun i
hvert fald ikke der var nogen som helst grund til at gå morgentur. Hun
er det mest dovne kræ man kan få. Men det er altid det folk spørger
efter: Om hun ikke kræver meget motion, meget plads og meget mad? Og
nej, hun gider ikke bevæge sig mere end højst nødvendigt, hun fylder
godt en kvadratmeter når hun ligger på gulvet og hun spiser ca. en
tredjedel af hvad mine forældres jagthund gør og han vejer kun knap
det halve.

Hun er en newfoundlændertæve på 76 kilo og 85 cm over skulderen.

Mvh Trine, der stadig går og venter...

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-03-08 20:54

"Juul" <juul160404@yahoo.dk> writes:

> fordi en stor hund nemt vælter børnene og andet omkring sig

Det kan man jo så lære den ikke at gøre. Jeg tror det er nemmere at
lære børnene at respektere en stor hund end en lille hund. En lille
hund kan nemt blive opfattet som endnu en bamse. Men igen, det er jo
bare et spørgsmål om opdragelse, af både børn og hund.

Og i øvrigt er det meget nemmere at læse dit indlæg, hvis du klipper
det væk du ikke svarer på og svarer under det du svarer på.

Mvh Trine

Fra : Anette

Dato : 16-03-08 20:56

Juul wrote:
> fordi en stor hund nemt vælter børnene og andet omkring sig

Til gengæld er store hunde ofte roligere og mere tolerante, lader sig ikke
stresse selvom børnene råber og larmer, fægter rundt med arme og ben.
Heller ikke som hvalpe. Det kan små hunde godt lade sig gå på af og derfor
komme til at bide fra sig af bar' stress- efter min oplevelse.

Det skal så med at mine unger er vokset op med en engelsk cocker spaniel -
og han var bare en super hund til ungerne.
Cockere kræver en del aktivering, næsearbejde og lign., det tager noget tid,
hvilket jo ofte er en mangelvare når man har børn.

Jeg har 4 langhårede hyrdehunde nu - og vil aldrig anbefale en hyrdehund til
en familie med mindre børn. )

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-03-08 21:06

> [...]
> grunden er hegnet inde.
> Hunden må max være på størrelse med en cocker, men gerne mindre.

Hvad med en Cavalier King Charles eller Cairn Terrier.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : OZ3BTO

Dato : 17-03-08 00:02

> [...]
hegnet
> inde.
> Hunden må max være på størrelse med en cocker, men gerne mindre.

Dansk/Svensk gårdhund hvis det skal være en lille hund... Den vil elske
ungerne over alt på jorden bare de gider lege med den.. Den har energi nok
til at køre ungerne helt flade og stadig selv have overskud til at gå på
muse og rotte jagt hvilket de er ret gode til

Erik

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-03-08 10:18

"OZ3BTO" <no@spam.dk> writes:

> [...]
> til at køre ungerne helt flade og stadig selv have overskud til at gå på
> muse og rotte jagt hvilket de er ret gode til

Men gider ungerne ikke at lege og bliver den ikke aktiveret nok og er
der ingen rotter og mus den kan jage, så har man en hyperaktiv lille
damp-hund, der hurtigt kan splitte huset af.

Man skal ikke lade sig narre af at det er en lille hund, det er en
hund der kræver aktivering og motion. Men vil man bruge tiden og
energien på det, så er det helt sikkert også en god hund.

Mvh Trine

Fra : OZ3BTO

Dato : 17-03-08 23:11

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

Hvis den bare kan komme udendørs så finder den helt sikkert noget at give
sig til .. de kan bla. grave MEGET dybe huller :P

Selvom ungerne ikke gider at lege med den så skal den nu nok rende dem i
r..... hele dagen hvis den bare har muligheden

At de splitter ting ad indendørs har jeg nu aldrig oplevet.. og der er da
nogen stykker af dem i familien.. de gamle er i gang med deres nr. 3 ..
Enste de har splittet ad er div. pive/tygge dyr.. Også dem der ikke skulle
være mulig at splitte ad

Fra : Samsara

Dato : 17-03-08 00:08

> [...]
> hegnet inde.
> Hunden må max være på størrelse med en cocker, men gerne mindre.

Hej'sa

Jeg kan stærkt anbefale en Cavalier King Charles Spaniel. Jeg har
selv en af slagsen og han er simpelthen bare så godmodig mod alt
og alle.

Jeg har ikke selv børn, men når vi møder børn på gaden eller er hos
venner der har børn, er han bare så god og glad. Hvis han ikke har
lyst til børnenes opmærksomhed, går han bare hen og lægger sig et
andet sted.

Selvom han er lille, er han bestemt robust (en af hans bedste hunde-
venner er f.eks. en ret stor schæferhan), han er legesyg og alligevel kan
han bare ligge og dovne den, hvis der ikke indbydes til leg.

Hundetræning vil Cavalieren bestemt også elske.

Jeg kan kun sige; køb en Cavalier - I vil ikke fortryde det.

Venligst
Samsara

Fra : Hm

Dato : 17-03-08 09:03

Min første tanke var også "hvorfor en lille hund" og så til tre børn ??
Men det har du jo svarret på.

Jeg mener selvfølgelig, at en schæferhund er sagen, da jeg min erfaring er
at de også er utrolig børnevenlige, samtidig med alle de andre gode
egenskaber.

Lige nu har jeg besøg af min datter, svigersøn og deres børn på 4 - 3 og 1½
år- og min tæve på 2½ elsker de børn - behøver ikke være bange for noget
somhelst - midt i alt postyret kan hun feks. sagtens ligge på sit tæppe og
gnave kødben, hvis den lille skulle komme og tage det, ja, så kikker hun
bare og venter til hun får det igen.
Har kun haft gode erfaringer med de 3 stk. jeg har haft - men børnene har
heller aldrig fået lov til at tyrannisere hundene på nogen måde.

Hanne/

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-08 14:44

On Mon, 17 Mar 2008 09:03:24 +0100, "Hm" <mishamai@hongnet.dk> wrote:

> [...]
>Har kun haft gode erfaringer med de 3 stk. jeg har haft - men børnene har
>heller aldrig fået lov til at tyrannisere hundene på nogen måde.

Uden at være en stor expert på området,så tror jeg tingene hænger
sammen,har man en rolig og afbalanceret familie er det ligegyldigt om
hunden er stor eller lille (vi havde selv schæfer da vores datter var
lille) det kommer an på omgivelserne,alle de hunde vi har haft store
som små har elsket børn og har kunnet finde ud af at gå hvis det blev
for meget,de har så altid haft et bestemt sted som var børnefrit hvor
de havde "helle".
/gubbi

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 22-03-08 00:14

"Samsara" <vilikke@havespam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan kun sige; køb en Cavalier - I vil ikke fortryde det.
>
> Venligst
> Samsara

Ja jeg tilslutter mig også - har 2 stk.

Det er også vigtigt at de bliver aktiveret, f.eks. med hundetræning, eller
opgaveløsning, så få du den bedste hund i verden.

Pas på, mange Cavalierejere har ikke kun én Cavalier. De er så glade for en
"makker", de elsker at lege og putte sig sammen.

en lille sand historie:

For nylig var jeg på en udstilling i England, hvor der deltog over 500
cavalierer. Jeg skulle ringe hjem til min datter under udstillingen og hun
spurgte mig hvor jeg var. "jeg er jo på cavalierudstilling" svarede jeg. "ja
men jeg kan ikke høre nogen hunde? (Gø altså)". "nej, svarede jeg, det er jo
Cavalierer, de gør jo ikke ved du nok".

Jeannie
http://ckcs.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 22-03-08 09:19

"Jeannie Kristensen (4700)" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "ja men jeg kan ikke høre nogen hunde? (Gø altså)". "nej, svarede jeg, det
> er jo Cavalierer, de gør jo ikke ved du nok".

hej Jeannie og Samsara

jeg har også kig på en eller to cavaliere, når mine nuværende labber ikke er
her mere, men forhåbentlig varer det længe, for de er kun hhv. 6 år og 15
mdr.

Jeg har dog allerede været inde på Cavalierklubbens hjemmeside og set på
hvalpelisten, men kan ikke rigtig tyde de forskellige betegnelser for
forældrenes hjertestatus.
Har I mon en oversættelse, der er til at forstå, af de forskellige
betegnelser for mitralklappens tilstand og eventuelle mislyde ved hjertet.

Jeg har printet den side ud, der hedder "Cavalierhjerter - en forklaring på,
hvad sygdommen er, og hvad vi kan læse på attesten" - men synes ikke, den er
udførlig nok.

venlig hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-03-08 10:45

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forklaring på, hvad sygdommen er, og hvad vi kan læse på
> attesten" - men synes ikke, den er udførlig nok.

Hej Anelise.

En af vore venner overtog for ca. 1½ år siden en lille Cavalier som
hed Mumi. Dens ejer skulle flytte og de ville ikke have ham (og
katten) med så begge skulle aflives.

Mumi var på det tidspunkt ca. 10 år og den mest glade og kærlige
lille fyr. For et halvt år siden begyndte han at falde om med jævne
mellemrum, og dyrlægen sagde, at det var "noget med hjertet" som han
var født med. Jeg kan forstå nu at det har været Endocardiose. Han
fik nogle piller som hjalp et stykke tid, men for 14 dage siden blev
det så slemt at dyrlægen syntes han skulle have fred.

Jeg var blevet rigtig gode venner med ham, og er ked af at han er
borte, men sådan er livet jo desværre. Det er da en lille trøst at
han fik 1½ år mere at leve i.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 22-03-08 12:02

> [...]
> men sådan er livet jo desværre. Det er da en lille trøst at han fik 1½ år

Det kan jeg godt forstå, Tove, det svarer jo til 10 menneskeår

Jeg må nok indrømme, at jeg i virkeligheden er mest til labber - og vil da
gerne her henvise til Sias opdrætters hjemmeside, hvor man kan følge Sias
halvsøskendes opvækst i de første 8 uger, indtil de i week end´en 15. - 16.
marts forlod "barndomshjemmet" for at sætte deres nye hjem på den anden ende

www.tumbarumba.dk

men jeg er på den anden side helt klar over, at min slidte ryg ikke fremover
tillader mig så store hunde, og her tror jeg, at cavalieren kunne være den
rette. Så vidt jeg kan læse mig til, har den samme venlige indstilling til
omverdenen som labben, og så vejer den altså kun ca. 1/4 af labbens vægt, og
er lige så nem at opdrage til hverdagslydighed som den.

Men da jeg ikke orker flere hunde med helbredsproblemer, er jeg lidt loren
ved cavalierens disposition for hjertesygdommen endocardiose, selv om jeg
kan forstå, at man hos DKK-opdrættere er meget opmærksomme på at undersøge
avlsdyrene for denne sygdom.

PS og helt OT i denne sammenhæng, fik jeg i går at vide fra DKK, at min
yngste labradors HD-status "kun" er C og ikke D, som den fotograferende
dyrlæge havde ment, og det er jeg meget lettet over

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-03-08 12:25

> [...]
> at min yngste labradors HD-status "kun" er C og ikke D, som den
> fotograferende dyrlæge havde ment, og det er jeg meget lettet

Dejligt at høre Anelise. Jeg var da lidt bekymret da du skrev at
hendes status var D. Du passer jo godt på dine hunde og vil være
meget opmærksom på evt. forandringer, og jeg har hørt at en C status
ikke nødvendigvis behøver at betyde noget, og at hun måske aldrig
kommer til at mærke noget til det. Hun bliver jo passet i alle ender
og kanter, og hendes foder er også de bedste man kan købe. Kan godt
forstå at du er lettet.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 22-03-08 12:37

> [...]
> yngste labradors HD-status "kun" er C og ikke D, som den fotograferende
> dyrlæge havde ment, og det er jeg meget lettet over

Super, og den nuværende C status, svarer til hvad der var en B status før de
lavede systemet om, så vidt jeg husker.
Jeg kan godt forstå at du er lettet, det havde jeg bestemt også været!.

Mvh. Marie

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 23-03-08 23:57

> [...]
> på, hvad sygdommen er, og hvad vi kan læse på attesten" - men synes ikke,

Hej Anelise.

I andre lande anvender man "hjertelytning", i stedet for scanning. Ved
lytningen kan man afsløre en evt. mislyd, som (oftest) betyder at den ene
hjerteklap ikke kan lukke tæt og hjertet dermed skal arbejde ekstra. Dette
kan medføre "åndenød" og vist nok også hoste når hunden er aktiv. Sygdommen
kan til dels afhjælpes medicinsk. "Som regel" betyder det også forkortet
levetid.

På Landbohøjskolen (Life.ku) har man forsket i sygdommen, som hedder
endocardiose. De har fundet ud af at tidlige forstadier til sygdommen viser
sig ved at hjerteklappen bliver fortykket og buer.

Ved en scanning kan graden af hvor meget den er fortykket og buer angives i
tal fra 0-3.

Life.ku anbefaler at man ikke avler på hunde, som ikke har mislyd, men en
prolaps på 3, fordi hunden højst sandsynligt vil udvikle endocardiose.
D.v.s. at hvis hunden var undersøgt med alm. lytning på hjertet, ville
defekten ikke kunne afsløres.

Hvis en cavalier skal anvendes i avl, skal den scannes og have opnået et
tilfredsstillende resultat inden første parring. Som regel scannes når
hunden netop har passeret 18 måneder, så skal den scannes igen når den er 4
år og 1 måned og for hanners vedkommende også når de er 6 år og 1 måned.

Mange cavalier ejere får deres hunde scannet, selvom de ikke skal anvendes i
avl - det er jo rart at vide, om éns hund har et sundt hjerte.

Godkendt til avl er:

0 (i mislyd)/ 0 (i prolaps)
0/1
0/2
1/1
1/2
2/0
2/1

Alt over dette kan ikke opnå avlsgodkendelse.

Eftersom det er vigtigt at vide OM hunden har en høj prolaps (uden mislyd)
og derfor er uegnet til avl OG at der scannes mere end én gang i dens liv,
kan jeg blive noget så edder rasende, når en "ikke DKK Klub stambogsført
opdrætter" siger at hans avlsdyr har sunde hjerter. Hvordan ved han det, når
de enten kun er lyttet på eller kun scannet én gang da de var 1½ år?

Jeg håber at hjalp en smule på forståelsen, ellers må du bare spørge igen.

Hilsen Jeannie
http://ckcs.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 24-03-08 09:33

> [...]
>

> Jeg håber at hjalp en smule på forståelsen, ellers må du bare spørge igen.

Hej Jeannie

tusind tak, det var netop lige sådan en forklaring, jeg havde brug for. Jeg
vil printe dit indlæg ud og gemme det, til jeg en gang i fremtiden skal have
en Cavalier.

Vi er helt enige, jeg ville aldrig drømme om at købe en hund uden
DKK-stamtavle.
Ikke, at det er en garanti for, at man får en sund hund, men netop for at
man kan undersøge forældredyrenes sundhedstilstand flere led tilbage, som
det også fremgår af en anden tråd.

Jeg har "altid" haft labber, og alle er blevet røntgenundersøgt for HD og
AA, selv om jeg aldrig har haft hvalpe på dem, netop for at jeg kan vide,
hvor meget jeg kan udsætte dem for af fysiske udfordringer.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Samsara

Dato : 24-03-08 23:41

> [...]
> på, hvad sygdommen er, og hvad vi kan læse på attesten" - men synes ikke,

Hej Anelise

Jeannie er kommet med en ganske god forklaring, så jeg vil ikke tilføje
yderligere

Venligst
Samsara