har læst meget her inde men kan nok ikk de~
Fra : lasse lykke

Dato : 15-03-08 22:47

hvilke bøger skal jeg skaffe mig, vil lave et website med
mulighed for at logge ind fx som vman arto danske spil sådan
nogle hvor man kan det hvilke bøger skal jeg så skaffe mig ??

På forhånd tak

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-03-08 00:27

lasse lykke skrev:
> hvilke bøger skal jeg skaffe mig, vil lave et website med
> mulighed for at logge ind fx som vman arto danske spil sådan
> nogle hvor man kan det hvilke bøger skal jeg så skaffe mig ??
>
> På forhånd tak

Sådannenogle websteder laver du ikke på
14 dage. De firmaer har hele teams af webudviklere
med forstand på alle de teknologier der skal til
for at et stort site til at virke.

Du starter med at lære håndværket fra bunden af - HTML,
CSS, JavaScript, PPH ohg MySQL.

Artiklen
http://webdesign101.dk/layout/
indledes med nogle råd om, at slå koldt
vand i blodet og lære det grundlæggende håndværk først,
og omfatter links til et dusin skabeloner, du kan bruge
til dine første sider.

Ligegyldigt hvor smart og omfattende et websted er,
starter det med planlægning af sitestruktur og skabelsen
af nogle simple skabelonsider.

Når du efterlyster bøger vil jeg tillade mig at
henvise til min signatur.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 16-03-08 06:47

"lasse lykke" skrev
> har læst meget her inde

Lige for en god ordens skyld: Dette er ikke et forum under html.dk, men en
nyhedsgruppe, som også kan læses ad andre veje end via html.dk.

> hvilke bøger skal jeg skaffe mig, vil lave et website med
> mulighed for at logge ind fx som vman arto danske spil sådan
> nogle hvor man kan det hvilke bøger skal jeg så skaffe mig ??

Du skal bruge et serverside-sprog, f.eks. ASP eller PHP.

Html.dk giver faktisk lidt af grundprincipperne i det (ASP).
http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion12.asp

PHPartikler.dk giver dette:
http://www.phpartikler.dk/artikler/sessions.php

Som Jørgen skriver, så er det ikke noget, du knalder sammen på 14 dage.
Jeg mener, at Dating-folkene (der også står bag Arto) var det meste af et år
om at lave den nuværende version af siden.
Men de har så også flere projekter i vandet samtidig.

Det tog mig nok et halvt år fra jeg begyndte at lære ASP, til jeg havde
fundet ud af, hvordan man fik lavet et login-system, der virkede.

Så altså: Først find ud af, hvilket serversidesprog du vil lære: ASP eller
PHP.
Derefter kan du begynde at lave en hjemmeside med det, du får lært
undervejs.

Jeg vil mene, at asp og php er lige nemme at lære.
Dog skal du have enten Windows 2000, XP Professional eller Vista Home
Premium eller derover for at kunne teste ASP på din egen computer (Windows
98 går også an).
Har du Vista Home Basic eller XP Home er du afskåret fra at køre ASP lokalt,
så dér ville jeg anbefale PHP da det virker med alle nyere
Windows-versioner.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-03-08 01:29

Philip Nunnegaard wrote:

> Dog skal du have enten Windows 2000, XP Professional eller Vista Home
> Premium eller derover for at kunne teste ASP på din egen computer
> (Windows 98 går også an).

Det gør Windows ME også - hvis man har en W98-skive liggende og kan hente
iis derfra.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 17-03-08 04:22

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i meddelelsen

> Det gør Windows ME også - hvis man har en W98-skive liggende og kan hente
> iis derfra.

OK! Jeg har aldrig haft ME, så her ved jeg kun, hvad de skriver om det på
bl.a. html.dk.
Ifølge dem, kan man hverken installere PWS eller IIS på ME.
Til gengæld har jeg på egen krop mærket, at det ikke kunne lade sig gøre på
XP Home Edition.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-03-08 00:41

Philip Nunnegaard wrote:

> OK! Jeg har aldrig haft ME, så her ved jeg kun, hvad de skriver om
> det på bl.a. html.dk.
> Ifølge dem, kan man hverken installere PWS eller IIS på ME.

Jeg har i flere år haft PWS kørende på en ME-maskine, indtil jeg skiftede
styresystem til W2K, det kørte upåklageligt. Man skal bare vide, at PWS ikke
er en integreret del af WinME, den skal hentes fra Win98.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Georg OLE Peter HART~

Dato : 17-03-08 18:31

Philip Nunnegaard skrev

> [...]
> Har du Vista Home Basic eller XP Home er du afskåret fra at køre ASP lokalt,
> så dér ville jeg anbefale PHP da det virker med alle nyere

Hvordan det?

Jeg kan da ikke få php op at køre i min home edition!?

Grundlæggende er der nok ikke den store forskel, men der er meget mere hjælp
at hente til php end til asp - hvor man stort set er afhængig af 'windows
hjælp' - hvor php som open souce er meget mere åbnent...
asp har til gengæld en del smarte funktioner, der er meget nemme at bruge
bl.a. når det gælder 'nuværende gæster på siden'.
jeg er glad for, at jeg skiftede til php.

file://localhost/F:/Service/PHP%20Manual%20Dansk/html/index.html
og

http://www.w3schools.com/default.asp

er et par steder, at starte..

mvh
ole

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-03-08 00:44

Georg OLE Peter HARTIG wrote:

> Jeg kan da ikke få php op at køre i min home edition!?

Har du så foruden IIS også husket at installere php?

> file://localhost/F:/Service/PHP%20Manual%20Dansk/html/index.html

Den er jeg bange for at jeg får svært ved at se - det er på din egen
harddisk.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 18-03-08 06:40

> Har du så foruden IIS også husket at installere php?

Man kan ikke installere IIS på XP Home. Har selv forsøgt med både IIS og
PWS, og det gik ikke.
Så her må man ty til Apache Server med PHP og MySQL (f.eks. Xampp).

Fra : David Trasbo

Dato : 18-03-08 12:43

Erik Ginnerskov skrev:

> Den er jeg bange for at jeg får svært ved at se - det er på din egen
> harddisk.

Jep, men det ser ud til at linket refererer til den danske PHP-manual. Den
findes også på nettet - altid fuldt opdateret:

http://www.php.net/manual/da/index.php

--
David Trasbo.
http://lki.dk - L u k K u n d e r n e I n d.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-03-08 17:14

Ole Hartig wrote:
> Meddelelse den 18-03-2008 klokken 04:22:38
> Navn: Ole Hartig
> Mail: info@anett-h.dk

> Hvonår kan det instaleres i home?
>
> Jeg vil ikke skrive indlæget på html.dk
> da du vel har overset det!

Der er to ting, jeg ikke forstår ved din henvendelse til mig privat:

1. Hvorfor flytter du dit spørgsmål væk fra tråden - ikke på
html.dk som du tror - men fra usenet som html.dk er en
blandt mange der giver adgang til?

2. Hvorfor spørger du mig om, hvornår det bliver muligt at
installere IIS på XP home-edition? Ville det ikke være mere
rimeligt at spørge Microsoft om det?

Når jeg skriver at installere php efter installation af iis, er det ud fra
en formodning om at du kører Vista Home Premium, da du ikke snakker om at
installere en server, blot om ikke at kunne køre php. Det er velkendt, at
man ikke kan installere iis på XP Home.

Dette indlæg er også sendt til usenet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Georg OLE Peter HART~

Dato : 18-03-08 23:42

hej NG.
Jeg svarede på dette:

Vista Home Basic eller XP Home er du afskåret fra at køre ASP lokalt,

> Hvordan det?
>
> Jeg kan da ikke få php op at køre i min home edition!?

Det jeg mener er XP Home Edition!

mvh. ole

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-03-08 23:46

Georg OLE Peter HARTIG wrote:

> Det jeg mener er XP Home Edition!

Den kan ganske rigtigt ikke køre IIS, du skal minimum have XP Pro eller
Vista Home Premium.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-03-08 10:58

Erik Ginnerskov skrev:

> Den kan ganske rigtigt ikke køre IIS, du skal minimum have XP Pro eller
> Vista Home Premium.

Og til XP Home og Vista (basic eller hvad det nu hedder)
vil jeg meget anbefale WAMP, der let og smertefrit
installerer en webserver, PHP og MySQl på disse
systemer:
http://www.wampserver.com/en/presentation.php

Jørgen Farum Jensen
..