Div elementer og CSS - samt flydende foote~
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-03-08 20:28

Hejsa

Jeg fedter lidt med en gang CSS og et "flydende" element i bunden af siden
Det fungerer forsåvidt men jeg har et problem med en enkelt side hvor min
footer bliver skåret af i siderne
Eller rettere det ser ud til at den kommer indenfor i en anden div block?
Jeg har konstateret det ved at sætte en rød bred ramme på flere af div
elementerne
Siden er ikke uploadet endnu så man kan ikke se den "live"

Jeg har taget udgangspunkt i dette eksempel
http://ryanfait.com/sticky-footer/
Samt dette stylesheet
http://www.freecsstemplates.org/preview/edgy

Og det er denne applikation/wiki jeg er igang med at tilpasse
http://www.screwturn.eu/MainPage.ashx

Det er siden til redigering af indholdet der driller mega meget
http://www.screwturn.eu/Edit.aspx?Page=Sandbox

Resten virker efter hensigten
Jeg regner med at uploade applikationen senere i denne uge - så kan vi evt
tage den derfra :)

Hmm findes der værktøjer til at fejlsøge problemet?
Jeg har gået koden igennem en tre-fire gange og prøvet w3's validator, men
der er for meget javascript på siden så den fejltolker elementerne (det kan
være det er problemet i al dets enkelhed)
Checker jeg koden i fx VS 2008 så stemmer start/slut tags tilsyneladende
overens

pft/Peter

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-03-08 20:43

Peter Lykkegaard skrev:

> Siden er ikke uploadet endnu så man kan ikke
> se den "live"

Hvordan skal vi så kunne finde fejlen?

> Jeg regner med at uploade applikationen senere
> i denne uge - så kan vi evt tage den derfra :)

Hvorfor lægger du den ikke bare ud fra starten?

> findes der værktøjer til at fejlsøge problemet?

Ja, der er masser af værktøjer, men ingen ved
hvad du har prøvet i forvejen. Har du brugt den
rigtige doctype, validerer html og css?

> der er for meget javascript på siden så den
> fejltolker elementerne.

Hvad bruges javascriptet til, kan det midlertidigt
pilles ud, for at se om det kan validere uden?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-03-08 20:56

"Allan Vebel" skrev

> Hvordan skal vi så kunne finde fejlen?

Jeg regnede nu ikke med at få en færdig pakkeløsning

> Hvorfor lægger du den ikke bare ud fra starten?

Fordi der er en del C# kode + mySQL kode der skal snittes til
Det er ulig nemmere at fedte med på min egen server

Desuden regner jeg med at hosting firmaet ikke vil være helt tilfreds med at
jeg bruger deres produktionsservere til test med mulighed for at jeg crasher
IIS - jeg forventer dog ikke at det sker :)

> Ja, der er masser af værktøjer, men ingen ved
> hvad du har prøvet i forvejen.

Jeg synes jeg har beskrevet hvad jeg har prøvet ....
Checket start/slut tags i VS 2008 samt kørt koden igennem w3's validator

> Har du brugt den rigtige doctype,

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

> validerer html og css?

I princippet validere html'en som XHTML 1.0 Transitional
Jeg har dog et issue mht colors i CSS:
Fx "Same colors for color and background-color in two contexts .."

> Hvad bruges javascriptet til, kan det midlertidigt
> pilles ud, for at se om det kan validere uden?

Jeg kan jo vælge view source og slette javascriptet fra en kant af og gemme
som alm html

- Peter

Fra : Martin

Dato : 16-03-08 21:45

Peter Lykkegaard wrote:
> "Allan Vebel" skrev

> Jeg regnede nu ikke med at få en færdig pakkeløsning

> Fordi der er en del C# kode + mySQL kode der skal snittes til
> Det er ulig nemmere at fedte med på min egen server

Vi herinde er egentlig ret ligeglad med hvad der er i din MySQL/ASP.net
kode, vi vil bare have den rå HTML/CSS :)

Åbn siden i browseren på din egen testmaskine - kopier nu HTML koden via
Husk også CSS og evt. javascript.

Det eneste jeg kan sige er har din footer en clear:both?

> Desuden regner jeg med at hosting firmaet ikke vil være helt tilfreds
> med at jeg bruger deres produktionsservere til test med mulighed for at
> jeg crasher IIS - jeg forventer dog ikke at det sker :)

Hvis du via C# kan nedlægge en host - så må hostselskabet godt nok have
et seriøst sikkerhedsproblem. Tænk hvis en cracker/hacker kendte den
ultimative kode til at nedlægge en IIS server uden brug af DoS attacks,
så tror jeg ikke IIS ville leve særlig længe :)

Firebug til Firefox kan være en ganske sød ting, og kan give en masse hjælp.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-03-08 21:56

"Martin" skrev

> Hvis du via C# kan nedlægge en host

fx en endeløs løkke
Jeg har også kunnet producere nogle mere sofistikerede bugs i min tid hvor
jeg blev nødt at restarte IIS for at prøve igen

> - så må hostselskabet godt nok have et seriøst sikkerhedsproblem.

Næh egentlig ikke?

> Tænk hvis en cracker/hacker kendte den ultimative kode til at nedlægge en
> IIS server uden brug af DoS attacks, så tror jeg ikke IIS ville leve
> særlig længe :)

Man kan lægge alting ned med en endeløs løkke

> Firebug til Firefox kan være en ganske sød ting, og kan give en masse
> hjælp.

Ahh ok, hvordan har den det med Vista (ja ja - jeg ved det godt - Vista ->
/me roll eyes)

- Peter

Fra : Martin

Dato : 17-03-08 08:03

Peter Lykkegaard wrote:

> Man kan lægge alting ned med en endeløs løkke

Så burde IIS da bare komme med en script timeout

> Ahh ok, hvordan har den det med Vista (ja ja - jeg ved det godt - Vista
> -> /me roll eyes)

Virker skam helt perfekt - dog virker firebug ikke i Firefox 3.
Kører selv Vista

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-03-08 21:21

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i meddelelsen

> Hvad bruges javascriptet til, kan det midlertidigt
> pilles ud, for at se om det kan validere uden?

Siden validerer til Valid XHTML 1.0 Transitional uden javascriptet men
problemet er der stadig

- Peter

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-03-08 22:27

Peter Lykkegaard skrev:

> Siden validerer til Valid XHTML 1.0 Transitional
> uden javascriptet men problemet er der stadig

Jamen, så kom med et link - ellers det det umuligt
at fejlsøge

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-03-08 22:51

"Allan Vebel" skrev

> Jamen, så kom med et link - ellers det det umuligt
> at fejlsøge

Jow jow :)
Jeg kan se at jeg har et seriøst problem i firefox mht placering af mine DIV
elementer
Jeg prøver lige at fedte lidt med det og så uploader jeg et par rå html
sider sammen med CSS + scripts

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-03-08 23:47

"Peter Lykkegaard" skrev

> Jeg regner med at uploade applikationen senere i denne uge - så kan vi evt
> tage den derfra :)

Jeg har lagt nogle test sider op
Jeg har rodet med det så det passer nogenlunde i firefox men nu virker min
"footer" ikke længere efter hensigten

NB! De røde rammer er sat ind med vilje for at kunne følge hvordan browseren
tegner div elementerne

http://www.hoslykkegaard.dk/test/default.html
Footeren burde stoppe før min navigation ting i venstre side
I firefox bliver den ikke hængende nederst
Denne virker
http://ryanfait.com/sticky-footer/
Men jeg har brug for en del ekstra DIV elementer, så mpske det skal laves på
en helt anden måde?

http://www.hoslykkegaard.dk/test/edit.html
Footer bliver skåret af i højre samt venstre side - lidt underligt
Ved alle andre sider virker det fint

God arbejdslyst :)

- Peter

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-03-08 00:18

Peter Lykkegaard skrev:

> NB! De røde rammer er sat ind med vilje for at kunne følge hvordan
> browseren tegner div elementerne

Det kan vi nu selv gøre med web developer toolbaren til
Firefox. Og der er jo en frygtelig masse andre
div'er end dem du har markeret, og en frygtelig
masse CSS-kode til noget der grundlæggende er
meget simpelt.

> [...]
> laves på en helt anden måde?
>
> http://www.hoslykkegaard.dk/test/edit.html
> Footer bliver skåret af i højre samt venstre side - lidt underligt

Vil du har en sticky footer i bunden,
eller vil du bare en footer, der ligger
under det højeste element?

Det sidste opnår du ved at cleare de floatede
elementer i din wrapper. Se artiklen
http://webdesign101.dk/css/floatcontainer.php

De forskellige muligheder for positionering af
en sidefod gennemgås i eksemplerne til min
nedennævnte bog - se
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode.php,
afsnittet Sidefodens placering eksemplerne
17-19 og 17-20.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-03-08 01:14

"Jørgen Farum Jensen" skrev

> Det kan vi nu selv gøre med web developer toolbaren til
> Firefox. Og der er jo en frygtelig masse andre
> div'er end dem du har markeret,

Den grundlæggende (oprindelige) struktur er skitseret her
http://www.screwturn.eu/Theming.ashx#CC_-_Global_Page_Structure_13
På samme side er der en forklaring til de forsk elementer
Jeg har dog fyldt lidt ekstra på (under elementer)

> og en frygtelig masse CSS-kode til noget der grundlæggende er
> meget simpelt.

Jeg ville gerne have det simplificeret det lidt

> Vil du har en sticky footer i bunden,
> eller vil du bare en footer, der ligger
> under det højeste element?
>
> afsnittet Sidefodens placering eksemplerne
> 17-19 og 17-20.

Som i eks 17-19
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur17-19.html
Btw så er dit eksempel ikke 100% da sidefoden kan "overskygge" elementet til
venstre

Jeg prøver igen i morgen :)

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-03-08 09:19

"Peter Lykkegaard" skrev

> Jeg regner med at uploade applikationen senere i denne uge - så kan vi evt
> tage den derfra :)

Jeg har rokeret lidt rundt på div elementerne, det ser ud til at det er
nemmere at kontrollere i firefox og nemmere at få det rimelig ens i både
firefox og IE7

http://www.hoslykkegaard.dk/test/default.html
http://www.hoslykkegaard.dk/test/edit.html

CSS
http://www.hoslykkegaard.dk/test/Themes/Edgy/Screen_Styles.css

Det er "work in progress" - og jeg er åben for input :)
Det hele skal ende ud med et site for familien + mine forskellige
fritidsprojekter ...

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-03-08 12:10

"Peter Lykkegaard" skrev

> Jeg har rokeret lidt rundt på div elementerne

Og jeg har rokeret igen igen
Ikke godt endnu, men dog en smule bedre

I edit.html bliver sidefoden ikke skåret af i højre og venstre side
Jeg har tilføjet wrapperen igen og sat bredden til 100%

Nu mangler jeg at få firefox til at opføre sig nogenlunde mht footer, hmm
der er også lidt problemer i IE

Jeg har dog opdaget et andet og meget større problem
Links i navigation bar i venstre side samt links i toppen af siden virker
ikke
Fjerner jeg min CSS så virker de - så jeg regner med at det har noget det
stylesheet at gøre - men hvad?

NB Links under administration og search i navigation bar virker fint - I am
puzzled :o

- Peter

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-03-08 14:57

Peter Lykkegaard skrev:
> [...]
> det stylesheet at gøre - men hvad?
>
> NB Links under administration og search i navigation bar virker fint - I

Når et link virker uden et stylesheet, men ikke
med et stylesheet, er det sandsynligvis fordi et
andet element dækker over, altså har en iboende
højere z-index-værdi.

En mere generel bemærkning er, at du tilsyneladende
arbejder på at få et ganske avanceret websted op at
stå ved hjælp af alle mulige heksekunster - uden at
du grundlæggende har efterprøvet din HTML-skabelon.

Jeg har stadig ikke helt forstået dit footer-problem,
og jeg kommer næppe heller til det før du præsenterer
en skabelonside med ét stylesheet der formaterer sidens
grundelementer og uden mulige mærkelige JavaScripts og
inline formdeklarationer. På din edit.html side er
det jo ikke til at se hvilke formdeklarationer eller
eventuelle manipulationer med JavaScript style-objektet
der øver indflydelse på de enkelte elementer.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-03-08 15:50

"Jørgen Farum Jensen" skrev

> Når et link virker uden et stylesheet, men ikke
> med et stylesheet, er det sandsynligvis fordi et
> andet element dækker over, altså har en iboende
> højere z-index-værdi.

Ok tak det er nok min wrapper ting der overlapper
Kan man styre z-index?

> En mere generel bemærkning er, at du tilsyneladende
> arbejder på at få et ganske avanceret websted op at
> stå ved hjælp af alle mulige heksekunster - uden at
> du grundlæggende har efterprøvet din HTML-skabelon.

Som standard validerer wiki'en uden problemer
Jeg har måske lige taget et skridt for meget for at få sat en sidefod på ...

Hvordan laver man en html-skabelon i al sin enkelthed?

> [...]
> eventuelle manipulationer med JavaScript style-objektet
> der øver indflydelse på de enkelte elementer.

default.html er mere enkel i sin opbygning
Edit.html er som den er (kompleks) da det er den form der bruges til
oprettelse/redigering af wiki sider

Det er første gang jeg for alvor roder med CSS og måske strammer jeg buen
lidt vel rigeligt mht mine egne kundskaber
Normalt er jeg langt fra IIS og roder med services/windows apps etc

Wiki'en er lagt op på http://www.hoslykkegaard.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-03-08 19:28

Peter Lykkegaard skrev:

> Som standard validerer wiki'en uden problemer
> Jeg har måske lige taget et skridt for meget for at få sat en sidefod på

Det er ikke så meget et spørgsmål om, hvorvidt det validerer
som et spørgsmål om hvordan forskellige elementer indvirker
på hinanden.
> Hvordan laver man en html-skabelon i al sin enkelthed?

http://webdesign101.dk/layout/

beskriver hvordan og giver 12-14 forskellige
eksempler.

For alle eksemplernes vedkommende gælder, at de
benytter sig af et kommenteret eksternt stylesheet,
som du kan downloade, samt et mindre dokumentind-
lejret stylesheet, der vedrører det enkelte layout.

Kopierer du sådan en side, og indsætter dine egne menuer
og dine egne artikler - eventuelt noget mumletekst -
har du hele tiden overblik over
hvilke ændringer det er, der slår noget i stykker.

> default.html er mere enkel i sin opbygning

Så gruer jeg for hvad du kalder kompliceret -
du har over 20 div'er hvor en 5-6 stykker ville
helt tilstrækkeligt til at skabe sidens hoved-
elementer.

> [...]
> buen lidt vel rigeligt mht mine egne kundskaber
> Normalt er jeg langt fra IIS og roder med services/windows apps etc

Hvad er egentlig formålet med denne wiki?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-03-08 20:35

"Jørgen Farum Jensen" skrev

> http://webdesign101.dk/layout/
>
> beskriver hvordan og giver 12-14 forskellige
> eksempler.

Ok tak
Jeg prøver at vende bøtten og ser hvad jeg kommer op med

Som udgangspunkt er siden bygget op på denne måde
<!-- Here is printed the content of the file Header.cs -->

<!-- Used for layouting purposes -->
<!-- Here is printed the content of the file Sidebar.cs -->
<!-- Used for layouting purposes -->

<!-- Used for layouting purposes -->

<!-- Contains local header for content Pages - file PageHeader.cs
This element can be omitted -->

<!--
HERE IS PRINTED THE ACTUAL CONTENT OF THE PAGE, DIFFERENT IN
"SYSTEM" (Admin.aspx, AllPages.aspx, ...) PAGES AND WIKI PAGES
-->

<!-- Contains local footer for content Pages - file PageFooter.cs
This element can be omitted -->

<!-- Used for layouting purposes -->

<!-- Here is printed the content of the file Footer.cs -->

> Hvad er egentlig formålet med denne wiki?

"Privat" familie site + dokumentation til forskellige fritidsprojekter
(game modding etc)

Jeg har valgt at bruge en wiki da det er rimeligt enkelt at redigere
indholdet om nødvendigt kan jeg ret nemt lave makroer der omdanner fx word
dokumenter til wiki source

Mht det produkt jeg har valgt:
Det er open source (GPL licens) så der er fuld adgang til kildekode,
resourcefiler etc og det er bygget i C# som jeg kender - dvs for mig er det
rimeligt enkelt at oversætte til dansk (dansk er ikke understøttet som
udganspunkt)

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-03-08 22:43

"Peter Lykkegaard" skrev

> Jeg prøver at vende bøtten og ser hvad jeg kommer op med

Jeg har valgt et andet design, da det første udkast ikke fungerede på skærme
med lav opløsning
http://www.hoslykkegaard.dk/Default.aspx
Det ser ud til at virke i IE7 og Firefox 2 (også min sticky footer)

NB Sidehovedet skal laves om da den fylder for meget på skærme med lav
opløsning

- Peter