USB-powered HD
Fra : Nicolai

Dato : 14-03-08 12:38

http://www.proconsult.dk/katalog/m_sto/s_sto-flyt/hdd-mov3/hdwdxmsa1600te.html

Kræver sådan en fætter USB2.0 eller understøtter den bare USB2.0

Jeg forsøger at få den til at virke på moar's gamle PC der kører USB 1.x -
den klikker den bare...

Enten får den ikke power nok eller også er den død - sidstenævnte tror jeg
ikke men det får jeg bekræftet senere idag på min egen nye PC...

Nogen der ved mere? :)

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-03-08 12:54

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> crashed Echelon writing

> Kræver sådan en fætter USB2.0 eller understøtter den bare USB2.0

Den understøtter USB2.0, men kan osse køre på USB1.1 dog ved meget lavere
hastighed.

> Jeg forsøger at få den til at virke på moar's gamle PC der kører USB
> 1.x - den klikker den bare...

Uden at være 100% sikker tror jeg mere den klikkende lyd er en mekanisk
fejl og at disken er død. Så enten RMA eller en tur forbi butikken.

--
Bjarke Andersen

Fra : Nicolai

Dato : 14-03-08 22:02

> [...]
>
> Uden at være 100% sikker tror jeg mere den klikkende lyd er en mekanisk
> fejl og at disken er død. Så enten RMA eller en tur forbi butikken.

Det var jo også min mistanke, men den virkede jo en time tidligere i min
egen maskine og er iøvrigt helt ny, hvorfor jeg mistænkede manglene power...

Mistanken var iøvrigt velbegrundet - funker fremragende i egen maskine as we
speak...

Så må moar købe en med egen power... Og iøvrigt leve med USB1.1's elendige
hastighed ;)

Hendes 1,5Ghz P4 er iøvrigt fremragende til hendes officebrug :)

Fra : Max

Dato : 14-03-08 22:08

Hej Nicolai

> Så må moar købe en med egen power... Og iøvrigt leve med USB1.1's
> elendige hastighed ;)

En billig løsning var at smide et High Speed USB kort i maskinen.

--
Mvh Max

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-03-08 13:29

On Fri, 14 Mar 2008 12:38:18 +0100, "Nicolai" <spam2005@nifo.dk>
wrote:

> [...]
>
>Kræver sådan en fætter USB2.0 eller understøtter den bare USB2.0

>Jeg forsøger at få den til at virke på moar's gamle PC der kører USB 1.x -

Den kører bedst på USB2, men har usædvanlig god tålmodighed vil den
også fungere på USB1.0

>Enten får den ikke power nok eller også er den død - sidstenævnte tror jeg
>ikke men det får jeg bekræftet senere idag på min egen nye PC...

Strømforsyningen er den samme for USB2 og USB1...

Efter standarden skal USB porten kunne levere 500 mA - Det er lige i
underkanten til en harddisk. Men da de fleste USB-porte kan levere
væsentlig mere strøm end standarden, giver det sjældent problemer.

Der er dog enkelte maskiner der ikke kan køre med USB-powered
harddiske. Det viser sig i reglen ved at disken spinner kortvarigt op
når den tilsluttes, for derefter at lukke ned igen. Klik-lyde hører
ikke rigtigt med, og tyder vel mere på et totalt diskhavari

<mlr>

Fra : Jan Nielsen

Dato : 14-03-08 13:45

Michael Rasmussen skrev:
> Efter standarden skal USB porten kunne levere 500 mA
Nej... en port skal give 100mA, og en enhed kan anmode om at få lov til
at bruge op til 500mA, og det kan blive afvist.
Over 500mA og at trække over 100mA uden at "spørge" er uden for standarden.

De porte der sidder direkte i pcen kan sikkert levere mindst 500mA, men
de skal ikke kunne (Kan f.eks. være lavet så alle porte skal deles om
1-2A, og derfor må nogle nøjes med under 500mA), og i en unppowered hub
kan man heller ikke forvente det.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-03-08 15:17

On Fri, 14 Mar 2008 13:45:12 +0100, Jan Nielsen
<nospam@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> wrote:

>Nej... en port skal give 100mA, og en enhed kan anmode om at få lov til
>at bruge op til 500mA, og det kan blive afvist.
>Over 500mA og at trække over 100mA uden at "spørge" er uden for standarden.

Kompliceret emne...

Er man interesseret ligger USB specifikationen til download på denne
adresse: http://www.usb.org/developers/docs/

Specielt kapitel 7.2 om Power Distribution kan anbefales...

<mlr>

Fra : dw

Dato : 14-03-08 20:17

Nicolai skrev:
> [...]
>
> Enten får den ikke power nok eller også er den død - sidstenævnte tror jeg
> ikke men det får jeg bekræftet senere idag på min egen nye PC...

baseret på erfaring med en 2,5" harddisk usb skuffe med ekstern psu.
denne har jeg kørt både med psu tændt og slukket, men med forskelligt
resultat altefter hvilken computer, og hvilken harddisk der sad i.
din beskrivelse tyder på at skidtet ikke får nok strøm, eller også er
den head crashed.
Prøv den i en anden computer.
Man kan få usb stik med "to usb a og et usb mini" så den kan trække fra
to usb porte samtidig.

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-08 15:46

dw <dw@invalidespammerdyr.dk> wrote in

..
..

> Man kan få usb stik med "to usb a og et usb mini" så den kan trække
> fra to usb porte samtidig.

Hej dw, det lyder interessant, ved du hvor disse kan opdrives ?

Venlig hilsen, Gert.

--
Niven's 1. Law:
   Never throw shit at an armed man.

Fra : dw

Dato : 19-03-08 00:23

Gert B. Nielsen skrev:
> dw <dw@invalidespammerdyr.dk> wrote in
>
> .
> .
>>

> Hej dw, det lyder interessant, ved du hvor disse kan opdrives ?
>
> Venlig hilsen, Gert.

Det kan jeg desværre ikke svare på.
Jeg har altid fået dem sammen med et eller andet, som fik strøm den vej.
Men jeg vender tilbage hvis jeg finder noget i fri handel.

Fra : dw

Dato : 19-03-08 00:28

Gert B. Nielsen skrev:
> dw <dw@invalidespammerdyr.dk> wrote in
>
> .
> .
>>

> Hej dw, det lyder interessant, ved du hvor disse kan opdrives ?
>
> Venlig hilsen, Gert.

<http://www.shopaddonics.com/itemdesc.asp?ic=AA2USBPC>

Ikke helt samme, men skulle da give lidt at gå videre med.

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-08 02:25

dw <dw@invalidespammerdyr.dk> wrote in news:47e04ff7$0$89171$157c6196
@dreader1.cybercity.dk:

> <http://www.shopaddonics.com/itemdesc.asp?ic=AA2USBPC>
>
> Ikke helt samme, men skulle da give lidt at gå videre med.

Tusind Tak, dw.
Gert.