Hvor opbevarer man bedst sine batterier
Fra : Poul Nielsen

Dato : 13-03-08 14:11

Jeg opbevarer mine små batterier i fyrrummet pga af varmen. Nu er blevet
opmærksom på at der er de der sværger til nedfrysning af deres walkman
batterier i kummefryseren. Jeg var ved at få kaffen galt i halsen da jeg
hørte det. Jeg tænkte på tungmetaller i maden osv. Men er der noget om
snakken hvor skal lægge sine batterier.

Fra : Bjarne

Dato : 13-03-08 14:35

Poul Nielsen wrote:

> [...]
> batterier i kummefryseren. Jeg var ved at få kaffen galt i halsen da jeg
> hørte det. Jeg tænkte på tungmetaller i maden osv. Men er der noget om

Køleskabet. Jo lavere temperatur, jo mindre selvafladning.
Om de ligefrem kan tåle -18 grader ved jeg ikke, men det kan måske læses på
producenternes hjemmesider.

Hvis man adskiller sine batterier fra maden, er der vel ingen risiko for at
få dem galt i halsen

mvh,
Bjarne

Fra : Poul Nielsen

Dato : 13-03-08 20:39

"Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Køleskabet. Jo lavere temperatur, jo mindre selvafladning.
> Om de ligefrem kan tåle -18 grader ved jeg ikke, men det kan måske læses

Nu er jeg ikke med normalt går batterier døde i kulde, hvordan kan man så
bevare kraften i et batteri ved at lægge det i fryseren. Hvis et autobatteri
dør i kulden virker det helt ulogisk IMHO at et walkman batteri skulle
reagere omvendt, men er der en logisk forklaring.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 13-03-08 20:45

Poul Nielsen wrote:
> [...]
> dør i kulden virker det helt ulogisk IMHO at et walkman batteri skulle
> reagere omvendt, men er der en logisk forklaring.

Selvafladningen er lavere ved kulde. Det er jo ikke således at man skal
bruge batteriet MENS det er i fryseren eller køleskabet.

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Max

Dato : 13-03-08 20:46

Hej Poul

> walkman batteri skulle reagere omvendt, men er der en logisk
> forklaring.

Batterier virke ved hjælp af kemiske processer, disse processer
går i stå når det bliver koldt, derfor køre walkmanden ikke når
det er koldt nok. Men processerne køre igen når temperaturen
stiger, desværre kører de således at batteriet aflader sig selv
med tiden.

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 13-03-08 16:31

Hej Poul

> halsen da jeg hørte det. Jeg tænkte på tungmetaller i maden osv. Men
> er der noget om snakken hvor skal lægge sine batterier.

Hvordan skulle tungmetallerne komme i maden ? Og der er vel
heller ikke ret meget tungmetal i ordentlige batterier ?

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-03-08 21:35

"Poul Nielsen" <kd@ds.orgie> skrev
> Jeg opbevarer mine små batterier i fyrrummet pga af varmen. Nu er blevet
> opmærksom på at der er de der sværger til nedfrysning af deres walkman
> batterier i kummefryseren.

Der er en del batterier/mærker der ikke holder til frost.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 13-03-08 21:51

Hej Preben

> Der er en del batterier/mærker der ikke holder til frost.

Hvad for typer og mærker er det ?

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-03-08 22:32

> Hej Preben

> Hvad for typer og mærker er det ?

Har ikke mærker, men det er flere. Både alm. og et ur i fryseren måtte have
nyt lithium (er det vist).

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 14-03-08 17:02

Poul Nielsen wrote:
> [...]
> batterier i kummefryseren. Jeg var ved at få kaffen galt i halsen da jeg
> hørte det. Jeg tænkte på tungmetaller i maden osv. Men er der noget om

Hvis du opbevarer batterier koldt, skal man sikre mod kondensering på
batterierne, da denne kondensering ellers vil aflade batterierne, når
fugtig varm luft i ny og næ lukkes ind det kolde sted.

-

Køb genopladelige LSD NiMH akkummulatorer (AA, AAA) i stedet:
http://da.wikipedia.org/wiki/NiMH_akkumulatorer_med_lav_selvafladning

hilsen

Glenn

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-08 11:37

"Poul Nielsen" <kd@ds.orgie> wrote in news:47d927d3$0$99023$157c6196
@dreader2.cybercity.dk:

> [...]
> batterier i kummefryseren. Jeg var ved at få kaffen galt i halsen da jeg
> hørte det. Jeg tænkte på tungmetaller i maden osv. Men er der noget om

Med mindre du først skal bruge batterierne efter meget laaang tid, er det
vel ret ligegyldigt hvor du opbevarer dem. Jeg har lige købt nogle AAA-
batterier og der står på dem at de er holdbare til 2014. Dvs. de er
holdbare i seks år (måske mere) ved alm. stuetemperatur (og temp. ved
forhandleren).

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 15-03-08 12:03

- wrote:
> [...]
> nogle AAA- batterier og der står på dem at de er holdbare til 2014.
> Dvs. de er holdbare i seks år (måske mere) ved alm. stuetemperatur

I gamle dage hvor vi brugte NEFA-cykellygter, kunne et fladt element om
vinteren genoplives af en nat på radiatoren. Men det var en stakket
frist.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK