Propspeed - beskyttelse af propel
Fra : mail.jiv@gmail.com

Dato : 13-03-08 15:13

hej gruppe

er der nogen som allerede har høstet erfaringer med Propspeed?
- nedenstående er kopieret fra dette link:
http://www.denrex.com/default.asp?id=26&menu=26&tag=Propspped

++klip++
PROPSPEED modvirker, at begroning med rurer og anden begroning hæfter
sig på metaloverflader under vandlinien. PROPSPEED virker fordi det er
glat, ikke fordi det er giftigt.

PROPSPEED er et New Zealandsk produceret produkt, der er fremstillet
helt uden indhold af gifte for havmiljøet.

PROPSPEED henvender sig til større yachts og motorbåde, der ønsker at
sejle med optimal brændstoføkonomi og som ikke ønsker opleve
problemer med nedsat fart, vibrationer og reducerede
manøvreegenskaber.

PROPSPEED er derfor en løsning på et problem, som har frustreret
yachtejere og kaptajner i mange år
++klip++

efter sidste år at have prøvet et Nano produkt - som bestemt ikke
hjalp på andet end at lette pengepungen - kunne det være interessant
at høre om der er nogen som allerede har prøvet dette ... ?

jeg er lidt i tvivl om hvorvidt min 31 fods sejlbåd med foldepropel
hører med til målgruppen: "større yachts og motorbåde"

mvh Jon

Fra : Per Christiansen

Dato : 14-03-08 08:42

Jeg har også kikket lidt på det, men prisen er så hamper at jeg ikke
vil smide 2500kr ud hvis det ikke virker.

2500kr er et meget dårligt salgsargument for et nyt produkt til vores både,
vi har jo rigeligt at bruge pengene til på alle de andre dyre
ting, til vores både.

Fra : SørenH

Dato : 14-03-08 09:02

Per Christiansen skrev:
> [...]
>
> 2500kr er et meget dårligt salgsargument for et nyt produkt til vores både,
> vi har jo rigeligt at bruge pengene til på alle de andre dyre

Jeg er helt enig, - man skal altid ha en sund skepsis overfor
enkeltstående "vidundermidler", som lovpriser i høje toner for at
retfærdiggøre en hamber pris.

Har du prøvet Internationals spray (primer & top) ?
Den har jeg haft meget glæde af (= nul rurer).
Iøvrigt er Hempel vist lige kommet med et lignende produkt.
Også min motormand kendte kun til gode erfaringer med disse produkter.
Han advarede dog om, at man skulle passe på at der ikke blev et for tykt
lag/gardiner, da han havde været ude for at det kunne fremme/skabe
kavitering.

For de som nu siger "Hva er det?", så er det et fænomen som opstår når
propeldimensioner (især stigning) og omdrejningstal ikke passer sammen.
Der dannes et undertrykshulrum på propellen, trækkraften mindskes og der
kommer en hyletone.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-03-08 11:19

Hvis du har fulgt med i pressen, så et firmaet bag nano i DK
inde i en konkurs. Møderne med ledelsen skulle altid foregå
inden kl 17:00, det var der en årsag til.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : HH

Dato : 14-03-08 08:26

Jeg har i mange år brugt at male sejlbådsdrevet med noget Hempel-
maling til alu-ting. Det er en lille dåse, den har holdt i årtier og
er sikkert en slags der ikke kan fås mere.
Propellen, først en Volvo-Penta stål-foldepropel og nu en bronze-ditto
bliver malet med alm. bundmaling, her har jeg også en gammel dåse af
noget International Cruising-maling i en flot rød farve der kontraster
fint til den blå bund. Hvad jeg ikke gør for at fiskene skal få en god
visuel oplevelse under min båd!

Stålpropellen blev i øvrigt varmtgalvaniseret for at undgå til
tilbageværende rust hvert år, og da det begyndte at være skrammet
igennem for 4 år siden så lagde jeg lidt penge til side som min kone
ikke opdagede og købte så for en formue en bronze-propel, også Volvos
der har det gode design, at den har en indbygget elektrisk isolering
mellem nav og selve propellen, dette selvfølgelig for at modvirke
galvanisk tæring af sejlbådsdrevet.

Jeg mener så i øvrigt at kunne konstatere, at malingen af propellen
for at undgå begroning samtidig bevirker mindre forbrug af tærezink,
idet malingen nok en del af sæsonen virker isolerende.

Mvh
Hans-Henrik

Fra : mail.jiv@gmail.com

Dato : 14-03-08 14:20

tak for div input

jeg skal for god ordens skyld sige at det Nano produkt jeg benyttede
med meget beskedent succes sidste år ikke stammede fra firmaet
Nanocover som pt. har så svære problemer
http://www.euroinvestor.dk/stock/showstockinfo.aspx?stockid=578875

produktet jeg brugte var iøvrigt 2 komponent og skulle sprayes på
propellen
- den umiddelbare effekt var at propellen sad fast og ikke kunne folde
sammen
- og for at gøre det rigtig sjovt gav jeg sumloggen den sidste par
sprøjt der var i flasken (der sætter sig altid en dum musling eller
lignende hen over sommeren) eneste effekt var at den også sad
uhjælpelig fast næste gang jeg kom forbi båden - men dog ikke mere en
jeg kunne skrabe ren ...

PROPSPEED er et gratis tilbud fra min lokale sejlerbiks som solgte mig
nano produktet for 3-400kr - går ud fra der er tale om en vareprøve -
ikke et tilbud på hans egen regning, og jeg har ingen anelse om hvad
salgsprisen på produktet er... men jeg skal bestemt ikke ud at ofre
kr. 2500 fra egen lomme

mvh Jon