Hjælp til Linux på iPAQ
Fra : Thomas Jensen

Dato : 13-03-08 06:49

Hej

Jeg købte for et stykke tid siden en iPAQ 3950 for at smide Linux på den.
Desværre er det ikke lykkedes for mig at få det til at spille rigtigt.
Jeg har prøvet med flere varianter af 2 forskellige distributioner. Den
ene distro kan installeres, men ikke synkronisere, den anden vil slet
ikke boote. Og nu har jeg givet op.

Men så var det jeg tænkte, at jeg måske kunne finde hjælp her i gruppen.
MÃ¥ske er der en her der bor i Horsens (ligesom mig) der gider bruge en
time eller to på at kigge på det sammen med mig. Eller måske kunne jeg
sende den med posten og få en her til at kigge på det.

Jeg har brugt en del tid på det, og det ærger mig at måtte give op. Jeg
har selvfølgelig spurgt om hjælp alle relevante steder, og læst alt hvad
jeg har kunne komme i nærheden af, men de svar jeg har fået har jeg ikke
rigtig kunne bruge til så meget. Måske er jeg for uerfaren udi Linux,
måske skal der bare et par andre øjne på sagen.

Hvis du synes du har lyst til at prøve kræfter med en lille udfordring,
så vil det være en stor hjælp for mig.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-03-08 19:34

On Thu, 2008-03-13 at 05:48 +0000, Thomas Jensen wrote:
> Den ene distro kan installeres, men ikke synkronisere

Hvad mener du med det?

Fra : Thomas Jensen

Dato : 13-03-08 20:30

Den Thu, 13 Mar 2008 19:33:55 +0100 skrev Christian E. Lysel:

> Hvad mener du med det?

At jeg ikke kan få ipaq'en til at identificere sig selv som en usb-enhed,
sådan at lsusb på min Ubuntu-pc kan se der er tilsluttet en ipaq. Der er
ingen problemer sålænge der er windows på ipaq'en. Her finder lsusb fint
ipaq'en. Men når der installeres Linux (Familiar), så opfatter lsusb ikke
at der er noget for enden af usb-kablet. Og det er naturligvis en
forudsætning for at resten af netværksopsætningen kan fungere.

Problemet er vist nok at usb-understøttelsen har ændret sig i de nyere
distroer... måske. Dokumentationen er temmelig spredt fægtning, og jeg
kan ikke rigtig blive klog på den. Noget dokumentation siger, at hvis jeg
følger et par simple step, så er der hul igennem. Men det virker ikke, så
jeg ved ikke hvad jeg skal tro.

--
Thomas Jensen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-03-08 21:03

On Thu, 2008-03-13 at 19:30 +0000, Thomas Jensen wrote:
> [...]
> følger et par simple step, så er der hul igennem. Men det virker ikke, så

Dengang jeg rodede med det, var der en irc gruppe man kunne få hjælp
i ... har du prøvet der?

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-03-08 07:08

Den Thu, 13 Mar 2008 21:03:26 +0100 skrev Christian E. Lysel:

> Dengang jeg rodede med det, var der en irc gruppe man kunne få hjælp i
> ... har du prøvet der?

Jep. Og 3 email lister. Men dem der ville hjælpe, kunne ikke, og dem der
måske kunne, gad ikke svare.

Jeg tror problemet med den sidste kategori er, at jeg forventes selv at
kunne finde ud af om det er den "rigtige" USB understøttelse og om den er
sat rigtigt op.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 14-03-08 14:13

Thomas Jensen wrote:

> [...]
> måske skal der bare et par andre øjne på sagen.
>
> Hvis du synes du har lyst til at prøve kræfter med en lille udfordring,

Jeg ligger i flytterod lige nu, men om den lille måneds tid kan du sende den
og en fadøl, så kan jeg godt kigge på det. Var det Opie eller GPE du var
til?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 18-03-08 10:51

Den Fri, 14 Mar 2008 10:23:41 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> Her er det vist dit problem der diskuteres:
> http://www.handhelds.org/hypermail/familiar/219/21900.html

Okay, nu er jeg så tilbage efter at nettet har været nede i 4 dage...

I mellemtiden har jeg fået et mindre gennembrud. Jeg har været syg de
sidste par dage, så jeg har ikke fået undersøgt det nærmere, men de
anvisninger der er i dokumentationen virker ikke. Der er et grafisk
værktøj i Opie der viser hvilke moduler der er indlæst, og det gav mig et
hint om at der var noget galt. Det var nemlig de "gamle" usb moduler der
var indlæst. Efter at have fjernet dem og manuelt indlæst det rigtige, er
dere hul igennem. Nu skal jeg så bare lige have fundet ud af at få dem
læst ind automatisk, og undgå at det forkerte modul bliver indlæst, men
det skal jeg nok finde ud af. Nu ved jeg da hvad problemet er. Typisk,
når jeg giver op, så kommer løsnningen nærmest af sig selv...

--
Thomas Jensen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 18-03-08 10:57

Den Fri, 14 Mar 2008 06:07:47 +0000 skrev Thomas Jensen:

> [...]
>
> Jeg tror problemet med den sidste kategori er, at jeg forventes selv at
> kunne finde ud af om det er den "rigtige" USB understøttelse og om den

hehe... Jeg kom til at sende inden jeg var færdig, og da jeg havde lavet
en opfølgning, var nettet gået ned. Kom først på igen i går eftermiddags.

Og som jeg havde en ide om, så var det ikke det rigtige usb modul der var
indlæst. Det fandt jeg så ud af alligevel...

--
Thomas Jensen