Hvordan finder man om et tal er en del af ~
Fra : Leif Mathiasen

Dato : 13-03-08 20:49

Jeg har et lille problem med mængder.

Hvis jeg har: var tal = 20;
Og jeg har en mængde af godkendte værdier fx.
[10,20,30,40,50]
hvis jeg nu ønsker at undersøge om "tal" er en del af mængden,
kan det gøres på følgende måde:
if (tal == 10){gør et eller andet}
if (tal == 20){gør et eller andet}
osv.
Dette er selvfølgelig besværligt.
Jeg forestiller mig at man må kunne skrive noget i retning af:
if (tal in godkendteTal) {gør et eller andet}
hvor godkendteTal=[10,20,30,40,50]
Hvordan gør man det i praksis??

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-03-08 22:04

Leif Mathiasen <leifmath@mail.dk> writes:

> [...]
> Og jeg har en mængde af godkendte værdier fx.
> [10,20,30,40,50]
> hvis jeg nu ønsker at undersøge om "tal" er en del af mængden,

og endnu mere besværligt at vedligeholde hvis mængden af godkendte
tal ændrer sig.

> Jeg forestiller mig at man må kunne skrive noget i retning af:
> if (tal in godkendteTal) {gør et eller andet}
> hvor godkendteTal=[10,20,30,40,50]
> Hvordan gør man det i praksis??

Mange måder. Jeg ville holde det simpelt og gøre noget i stil med:

var godkendteTal = [10,20,30,40,50];

function inArray(value, array) {
for(var i = 0; i < array.length; i++) {
if (array[i] == value) { return true; }
}
return false;
}

if (inArray(tal, godkendteTal)) {
// gør noget
}

En mere kompliceret metode er at omskrive de godkendte tal til
egenskaber på et objekt, og så slå op om egenskaben findes:

var godkendteTal = [10,20,30,40,50];
var godkendteTalIndex = {};
for (var i = 0; i < godkendteTal.length; i++) { // byg index
godkendteTalIndex[godkendteTal[i]] = true;
}

if (godkendteTalIndex[tal]) {
// gør noget
}

Det primære svar er at der ikke er en nem metode til at tjekke
om et element findes i et array. Du bliver nødt til at løbe
det igennem (mindst en gang for at bygge et index der er hurtigt
at bruge, eller hver gang, hvilket er lige så godt hvis arrayet
er kort og ikke bruges meget tit).

/L

Fra : Leif Mathiasen

Dato : 14-03-08 00:20

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> er kort og ikke bruges meget tit).
>
> Tak for dit svar. Det er åbenbart ikke så nemt, hvilket undre mig. Hvorfor
kender java script ikke til begrebet mængder og delmængder?? Har man ikke
mængdeoperatorer i stil med fx. følgende:

A <= B Sand, hvis A er en delmængde af B
A >= B Sand, hvis B er en delmængde af A
C IN B Sand, hvis C er element i mængden B

eks. taget fra Turbo Pascal. Et sprog der nok ikke bruges så meget mere.
Med venlig hilsen
Leif

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-03-08 08:18

Leif Mathiasen wrote:

> eks. taget fra Turbo Pascal.
> Et sprog der nok ikke bruges så meget mere.

Nej, det er lang tid siden det blev til Delphi.
Delphi 1 har haft 10 års jubilæum.
Ovre i core grupperne er der estimeret 3M+ _registrerede_ brugere
(udviklere) jfr udtalelse fra en CodeGear(former Borland) repræsentant.

Stig Johansen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-03-08 18:44

> [...]

> A <= B Sand, hvis A er en delmængde af B
> A >= B Sand, hvis B er en delmængde af A
> C IN B Sand, hvis C er element i mængden B

JavaScript er et simpelt sprog med et *meget* lille standardbibliotek
(... Math og Date og ... tjah, det er ca. det).

Der er ikke nogen højnivuau-datastrukturer der følger med som standard.

Man kan selv lave dem, hvis man er til den slags:
---
function Set() {
this.elements = new Object();
for(var i = 0; i < arguments.length; i++) {
this.add(arguments[i]);
}
}
Set.prototype.add = function add(element) {
for(var i = 0; i < arguments.length; i++) {
this.elements[arguments[i]] = true;
}
return this;
};
Set.prototype.remove = function remove(element) {
for(var i = 0; i < arguments.length; i++) {
if (this.elements.hasOwnProperty(arguments[i])) {
delete this.elements[arguments[i]];
}
}
return this;
};
Set.prototype.contains = function contains(element) {
return this.elements.hasOwnProperty(element);
};
Set.prototype.foreach = function foreach(action) {
for(var elem in this.elements) {
if (this.elements.hasOwnProperty(elem)) { // not inherited
if (action(elem) === false) { return false; }
}
}
return true;
};
Set.prototype.containsAll = function containsAll(set) {
var self = this;
return set.foreach(function(elem) {
return self.contains(elem);
});
};
---

Bruges som fx:
---
var set1 = new Set("foo","bar","baz");
var set2 = new Set("bar","baz");
alert([set1.containsAll(set2),set2.containsAll(set1)]); // true,false
---

/L

Fra : Leif Mathiasen

Dato : 15-03-08 01:35

Fra : Christian Hansen

Dato : 13-03-08 23:04

Leif Mathiasen wrote:
> Dette er selvfølgelig besværligt.
> Jeg forestiller mig at man må kunne skrive noget i retning af:
> if (tal in godkendteTal) {gør et eller andet}
> hvor godkendteTal=[10,20,30,40,50]
> Hvordan gør man det i praksis??

Du kan gøre det på en hacket måde:

var godkendtetal = [10,20,30,40,50];
if ( /,20,/.test("," + godkendtetal.join(",") + "," ) ) alert("true");
else alert("false");

Altså mængden håndteres som en string og så tester man blot med et
regex, om den pågældende sekvens er tilstede - en sekvens består altid
af ,[0-9]+,

Det er slammet, men det er kort :)

Mvh Christian

Fra : Leif Mathiasen

Dato : 14-03-08 01:15

Christian Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
>
> Altså mængden håndteres som en string og så tester man blot med et
> regex, om den pågældende sekvens er tilstede - en sekvens består altid

Tak for dit forslag. Jeg forstår det ikke, men hvis blot det virker ...

Mvh LeifMath

Fra : Birger

Dato : 15-03-08 10:22

"Leif Mathiasen" <leifmath@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dette er selvfølgelig besværligt.
> Jeg forestiller mig at man må kunne skrive noget i retning af:
> if (tal in godkendteTal) {gør et eller andet}

Opret array med tilladte værdier.
var tilladt = new Array(10, 20, 30, 40, 50);
tilladt.indexOf( tal) giver nu -1 hvis tal ikke findes i Arrayet - og ellers
indexet.

if ( tilladt.indexOf( tal) > -1) {
// tal er tilladt
}
else {
// tal er ikke tilladt
}

--
Birger
-----

Fra : Christian Hansen

Dato : 15-03-08 11:25

Birger wrote:

> tilladt.indexOf( tal) giver nu -1 hvis tal ikke findes i Arrayet - og ellers
> indexet.

Array.indexOf() er ikke en standardiseret metode og virker ikke i
Internet Explorer - ej heller IE8 beta 1.

indexOf() blev indført i firefox 1.5 sammen med andre snille metoder.

Vil man lave et script, der virker på tværs af platforme, bør man altså
holde sig fra ikke standardiserede metoder.

Mvh Christian

Fra : Birger

Dato : 15-03-08 20:04

"Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vil man lave et script, der virker på tværs af platforme, bør man altså
> holde sig fra ikke standardiserede metoder.

Vidste jeg vist egentlig godt. Det er på strenge jeg bruger den...

var tilladt = ' 10, 20, 30, 40, 50,'; // begynd altid med mellemrum og slut
altid med et komma
tilladt.indexOf( tal) giver nu -1 hvis tal ikke findes i strengen - og
ellers positionen.

if ( tilladt.indexOf( ' '+tal+',') > -1) {
// tal er tilladt
}
else {
// tal er ikke tilladt