/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Tilpasse billedstørrelse til browservindue
Fra : Claus Skaarup \(Arbe~


Dato : 13-03-08 11:30

Jeg har en side med et ret stort billede. Jeg vil gerne have billedet til at
tilrette sig efter browservinduets størrelse (i bredden). Hvordan gøres det
lettest?
Jeg ved at det sker automatisk, hvis det kun er et billede der er i
browseren, men pågældende billede skal pakkes ind i lidt html.

Hvad er smartest/nemmest?

--
Mvh. Claus
www.clask.dk



 
 
Holst (13-03-2008)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 13-03-08 11:35


Claus Skaarup (Arbejde) wrote:

> Jeg har en side med et ret stort billede. Jeg vil gerne have billedet til at
> tilrette sig efter browservinduets størrelse (i bredden). Hvordan gøres det
> lettest?
> Jeg ved at det sker automatisk, hvis det kun er et billede der er i
> browseren, men pågældende billede skal pakkes ind i lidt html.
>
> Hvad er smartest/nemmest?

Nemmest er nok:

<img src="billede.jpg" width="100%" height="100%">

Jeg ved, det i hvert fald virker i Firefox.

Om det er smartest, ved jeg ikke.

Claus Skaarup \(Arbe~ (13-03-2008)
Kommentar
Fra : Claus Skaarup \(Arbe~


Dato : 13-03-08 13:09

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:47d9035f$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Claus Skaarup (Arbejde) wrote:
>
>> Jeg har en side med et ret stort billede. Jeg vil gerne have billedet til
>> at tilrette sig efter browservinduets størrelse (i bredden). Hvordan
>> gøres det lettest?
>> Jeg ved at det sker automatisk, hvis det kun er et billede der er i
>> browseren, men pågældende billede skal pakkes ind i lidt html.
>>
>> Hvad er smartest/nemmest?
>
> Nemmest er nok:
>
> <img src="billede.jpg" width="100%" height="100%">
>


Okay. Jeg troede % angivelsen gik udfra størrelsen på billedét og ikke
størrelsen på browservinduet. Så et billede med dimensionerne 400*400px
ville få en størrelse på 400*400px ved 100% størrelse.

Er det ikke sådan, det er?
--
Mvh. Claus
www.clask.dk



Holst (13-03-2008)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 13-03-08 13:16


Claus Skaarup (Arbejde) wrote:

>> <img src="billede.jpg" width="100%" height="100%">

> Okay. Jeg troede % angivelsen gik udfra størrelsen på billedét og ikke
> størrelsen på browservinduet. Så et billede med dimensionerne 400*400px
> ville få en størrelse på 400*400px ved 100% størrelse.
>
> Er det ikke sådan, det er?

Deri har du ret, ville jeg sige, men nu har jeg lige testet det med Firefox.

Skriver jeg 25% 25%, så bliver ganske rigtigt nedskaleret til en ganske
lille størrelse. Skriver jeg derimod 100% 100%, så opskalerer Firefox
det faktisk til at fylde hele vinduet.

Du kan jo prøve selv.

Per Rasmussen (13-03-2008)
Kommentar
Fra : Per Rasmussen


Dato : 13-03-08 14:33

Holst wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Claus Skaarup (Arbejde) wrote:
>
> >> <img src="billede.jpg" width="100%" height="100%">
>
> > Okay. Jeg troede % angivelsen gik udfra størrelsen på billedét og ikke
> > størrelsen på browservinduet. Så et billede med dimensionerne 400*400px
> > ville få en størrelse på 400*400px ved 100% størrelse.
> >
> > Er det ikke sådan, det er?
>
> Deri har du ret, ville jeg sige, men nu har jeg lige testet det med Firefox.
>
> Skriver jeg 25% 25%, så bliver ganske rigtigt nedskaleret til en ganske
> lille størrelse. Skriver jeg derimod 100% 100%, så opskalerer Firefox
> det faktisk til at fylde hele vinduet.
>
> Du kan jo prøve selv.
Umiddelbart så syntes jeg at det lød som en totalt vanvittig ide, men rent
faktisk så kan det lade sig gøre, men puha hvor afskyeligt et billede kan komme
til at se ud på den måde.
Et billede har den størrelse et billede har, og forsøg på at skalere det større
eller mindre giver skræmmende resultater.

PerR


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Holst (13-03-2008)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 13-03-08 14:47


Per Rasmussen wrote:

> Et billede har den størrelse et billede har, og forsøg på at skalere det større
> eller mindre giver skræmmende resultater.

Se, det er der ingen tvivl om. Men hvis det nu er det, Claus ønsker ...

Claus Skaarup \(Arbe~ (13-03-2008)
Kommentar
Fra : Claus Skaarup \(Arbe~


Dato : 13-03-08 15:58

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:47d93048$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Per Rasmussen wrote:
>
>> Et billede har den størrelse et billede har, og forsøg på at skalere det
>> større
>> eller mindre giver skræmmende resultater.
>
> Se, det er der ingen tvivl om. Men hvis det nu er det, Claus ønsker
....

Det kan uden tvivl gøres mere eller mindre elegant. Det er der vist ingen
tvivl om.

Specifikt skal jeg bruge det som forside på et website. Forsiden skal være
en plakat, som man skal kunne klikke på for at komme til yderligere info.
Den plakat må så gerne ca. fylde bredden på browservinduet (næsten) uanset
størrelse.

Om det er grimt eller ej, det skal jeg nok tage stilling til selv
--
Mvh. Claus
www.clask.dk



erik.ginnerskov@live~ (13-03-2008)
Kommentar
Fra : erik.ginnerskov@live~


Dato : 13-03-08 05:24

Claus Skaarup (Arbejde) skrev:

> Hvad er smartest/nemmest?

Det smarteste er ubetinget at åbne billedet i en grafikeditor og
tilpasse størrelsen, så det kan være i et browservindue på max. 800px
i bredden (minus rammer og scrollbar, så max 750px. Derved tvinger du
ikke dine brugere til at hente en kæmpestor billedfil, der:

1. Med noget css eller javascript bliver presset ned i vist
størrelse
2. Ser forfærdeligt ud i browservinduet, fordi browsere ikke er
gode
til at resize billeder.

Det letteste er at lade være med at gøre noget.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://ginnerskov.dk

Claus Skaarup \(Arbe~ (13-03-2008)
Kommentar
Fra : Claus Skaarup \(Arbe~


Dato : 13-03-08 13:06

<erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse
news:dacff615-03c0-4888-a7f6-ebfcd430afd6@u10g2000prn.googlegroups.com...
Claus Skaarup (Arbejde) skrev:

> Hvad er smartest/nemmest?

Det smarteste er ubetinget at åbne billedet i en grafikeditor og
tilpasse størrelsen, så det kan være i et browservindue på max. 800px
i bredden (minus rammer og scrollbar, så max 750px. Derved tvinger du
ikke dine brugere til at hente en kæmpestor billedfil, der:



-----

Nej, men det skal såmænd heller ikke være megastort. Det skal bare så
nogenlunde fylde browservinduet.
--
Mvh. Claus
www.clask.dk



Allan Vebel (13-03-2008)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 13-03-08 22:55

Claus Skaarup (Arbejde) skrev:

> Nej, men det skal såmænd heller ikke være
> megastort. Det skal bare så nogenlunde fylde
> browservinduet.

Jamen, det kommer jo an på hvor stort brugerens
browservindue er.

Er billedet 800x600, og browservinduet det samme,
se det godt nok ud, men er browservinduet større,
og du skalerer billedet til 100%, ser det det altså
ikke godt ud.

Derfor anbefales det at undlade at skalere billeder
med html- eller css-kode.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk
http://vebel.dk



Jørn Andersen (16-03-2008)
Kommentar
Fra : Jørn Andersen


Dato : 16-03-08 21:53

On Thu, 13 Mar 2008 13:05:55 +0100, "Claus Skaarup \(Arbejde\)"
<claus@limfjordsteatret.fejl> wrote:

>Nej, men det skal såmænd heller ikke være megastort. Det skal bare så
>nogenlunde fylde browservinduet.

Jeg vil også fraråde at resizxe billedet med CSS eller HTML-attributter.
Det giver en dårlig kvalitet.
Derimod kan du holde billedet nede i en moderat størrelse og så bruge en
baggrund, der matcher billedet.
Så vil du stadig få fyldt hele vinduet ud - men uden at give billedet en
dårligere kvalitet.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

tage jørgensen (13-03-2008)
Kommentar
Fra : tage jørgensen


Dato : 13-03-08 13:56

Det er jo rigtigt nok. Så længe img'et lægges ind på side som et div el.
Det forholder sig helt anderledes hvis man vælger at lægge det som baggrund.
Derudover vil jeg sige at hvis billedet er meget stort, så gemmer du det
forhåbentligt til web, hvorved du kan komme ned på at fylde nogle ganske få kb i
et PNG format.

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408518
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste