/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
maxi 87 mastefod
Fra : HO


Dato : 12-03-08 20:38

Hejsa
Dette indlæg, er mest beregnet på Maxi 87 ejere.
Om du vil tjekke din mastefod, er selvfølge op til dig selv at afgøre.
Jeg har netop afmonteret maste foden på min Maxi 87.
Jeg må desværre konstatere at den er rigtig meget galvanisk tæret, så meget
at jeg er glad for jeg fik den kikket efter.
Den er blevet meget svag, porøs og revnet.
Pakke materialet er så at sige tørret væk.
Jeg tror den ville bryde sammen indenfor et par år max.
Jeg er ved at få lavet en ny hos en maskinfabrik.
Den er noget kringlet at få tegnet og fremstillet.
Da der indgår 10,6 kg. alu er den ret dyr at få lavet.
Men det ville blive betydelig dyre hvis den kollapsede

--
Med venlig hilsen
Hans Olsen




 
 
Henrik Kolle Rasmuss~ (13-03-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~


Dato : 13-03-08 00:25


"HO" <ho@nospamvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:47d830ad$0$5027$d40e179e@nntp06.dk.telia.net...
> Hejsa
> Dette indlæg, er mest beregnet på Maxi 87 ejere.
> Om du vil tjekke din mastefod, er selvfølge op til dig selv at afgøre.
> Jeg har netop afmonteret maste foden på min Maxi 87.
> Jeg må desværre konstatere at den er rigtig meget galvanisk tæret, så
> meget at jeg er glad for jeg fik den kikket efter.
> Den er blevet meget svag, porøs og revnet.
> Pakke materialet er så at sige tørret væk.
> Jeg tror den ville bryde sammen indenfor et par år max.
> Jeg er ved at få lavet en ny hos en maskinfabrik.
> Den er noget kringlet at få tegnet og fremstillet.
> Da der indgår 10,6 kg. alu er den ret dyr at få lavet.
> Men det ville blive betydelig dyre hvis den kollapsede
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans Olsen
>
>
> Svovt.... eller ..
jeg har lige her til aften konstateret at min mastefod er smuldret væk, så
jeg må jo lave en ny.
det er en ALO 96 fra 1987 det er nok et problem i alle både hvor den er
lavet i almindeligt alu.
Husk når du får lavet en ny, at den skal være lavet i søvandsbestandig alu
feks. alu 57 S eller bedre
ikke i alm alu 2s
selv laver jeg en i aisi 316 rustfast.
mvh Henrik Kolle
>



Per Christiansen (14-03-2008)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 14-03-08 09:03


"Henrik Kolle Rasmussen" <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:47d8664e$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "HO" <ho@nospamvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> news:47d830ad$0$5027$d40e179e@nntp06.dk.telia.net...
>> Hejsa
>> Dette indlæg, er mest beregnet på Maxi 87 ejere.
>> Om du vil tjekke din mastefod, er selvfølge op til dig selv at afgøre.
>> Jeg har netop afmonteret maste foden på min Maxi 87.
>> Jeg må desværre konstatere at den er rigtig meget galvanisk tæret, så
>> meget at jeg er glad for jeg fik den kikket efter.
>> Den er blevet meget svag, porøs og revnet.
>> Pakke materialet er så at sige tørret væk.
>> Jeg tror den ville bryde sammen indenfor et par år max.
>> Jeg er ved at få lavet en ny hos en maskinfabrik.
>> Den er noget kringlet at få tegnet og fremstillet.
>> Da der indgår 10,6 kg. alu er den ret dyr at få lavet.
>> Men det ville blive betydelig dyre hvis den kollapsede
>>
>> --
>> Med venlig hilsen
>> Hans Olsen
>>
>>
>> Svovt.... eller ..
> jeg har lige her til aften konstateret at min mastefod er smuldret væk, så
> jeg må jo lave en ny.
> det er en ALO 96 fra 1987 det er nok et problem i alle både hvor den er
> lavet i almindeligt alu.
> Husk når du får lavet en ny, at den skal være lavet i søvandsbestandig alu
> feks. alu 57 S eller bedre
> ikke i alm alu 2s
> selv laver jeg en i aisi 316 rustfast.
> mvh Henrik Kolle
>>
>
>

Pas nu på med rustfri, at sætte rustfri og alu sammen er ikke godt,
nu har jeg ikke så meget kendskab til sejlbåde og mastefod, men jeg kunne
forestille mig at det er noget der holder masten.



Harding E. Larsen (19-03-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 19-03-08 16:11

Hej Hans-Henrik,

Jeg beskrev kun hvordan opbygningen er bed en gennemgående mast.
Maxi 87 har ikke en gennemgående mast men den står på dækket
understøttet af en underliggende støtte/afstandsstang.
Jeg vil tro at der på det pågældende sted er massiv glasfiber
som denne stang lægger an imod.

Det lyder lidt kunstigt med den opstilling i en Beason som du
beskriver. Enhver forskubning fra en ret/lige centerlinie vi
give mulighed for en vægtarm der kan medvirke til en utilsigtet
nedbøjning; men jeg håber at konstruktøren har taget højde for
dette.

M.h.t. anvendelse af masten som elektrisk leder ved anlæg mod
den elokserede overflade, ja den er ikke god det er næsten som
at lægge keramik ind i forbindelsen. Skruen som spænder det
samme burde dog have givet lidt kontakt.
Det er altid bedst i en båd at anvende både plusledning og
minusledning og undgå forbindelse til metal på båden. Det kan
ofte utilsigtet give anledning til galvanisk tæring.

Mvh/Harding

HH <hhmcsv@get2net.dk> skrev:
>Hej Harding! - og jer andre!
>
>Ups - og undskyld - jeg var ikke
>klar over, at masten på en MAXI 87 er
>gennemgående, for det er den ikke
>på min Beason. Her er
>konstruktionen
>som følger:
>
>Blykøl boltet på nedbygget
>kølsvin. Ved forkanten af kølen er der
>monteret et brutalt jernprofil
>(ca. 10x15cm) mellem bund af kølsvin og
>underside af dæk, og på
>agterkanten af denne profil er der svejset en
>3-kantformet konsol agterud, sådan
>at mastefoden der står på dækket
>understøttes af denne konsol.
>Profilen er så i øvrigt boltet fast til
>agtersiden på hovedskottet. Alle
>disse kunster selvfølgelig for at få
>en bedre udnyttelse af bådens indre.
>Mastefoden selv er en letmetal
>T-profil, hvor mastefoden har en slids
>til at fastholde masten tværskibs
>og et boltehul til at fiksere
>langskibs. Så nu er det sådan, at
>den rustfri mastefod (der har en let
>kurvet underside) støtter på denne
>letmetal-fod.
>
>Her er så i øvrigt en spøjs
>erfaring: For nogle år siden havde jeg et
>dækstik med kun 3 poler, og jeg
>skulle bruge 4 ledninger. Så jeg
>tænkte i min enfold, at så kunne
>jeg bare forbinde en leder (- 12V)
>til jernprofilen nede i båden, der
>så selvfølgelig har god forbindelse
>til letmetal-mastefoden på dæk
>gennem 4 stk. M10 rustfri
>maskinskruer.
>Og når så masten står her, så er
>der forbindelse til masteprofilen,
>hvor så minus-ledningerne i masten
>kunne forbindes.
>Men godmorgen, der var overhovedet
>ingen forbindelse, selv med
>opstrammet rig kunne der
>overhovedet ikke måles nogen forbindelse
>mellem mastefod og dæksbeslag
>(altså adskillige megaohm).
>Forklaringen
>er naturligvis, at de oxider der
>dannes på aluminium-overfladen er en
>ganske enormt god isolator og som
>ikke knuses eller gennembrydes ved
>selv meget stort pres.
>
>Konklusionen er selvfølgelig den
>almindelige gode praksis på både (i
>modsætning til biler): Alle
>elforbrugene apparater skal
>forsynes med
>begge ledninger og ikke noget med
>at snyde med "stel" nogen steder!!
>
>De rustfri kuglelejer som jeg har
>indbygget i skivgat-trisserne (og
>som jeg også bruger som øverste
>leje på rorstammen) er med indbyggede
>dobbelttætninger og det har
>fungeret i årevis uden yderligere
>vedligehold. Men ingen af lejerne
>står jo under vand permanent,
>hvilket en sådan tætning nok ikke
>kan holde til i længden.
>
>Hans-Henrik



Harding E. Larsen (13-03-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 13-03-08 10:41

Hej Hans,

Det er et ret almindeligt problem med de gamle siluminstøbte
mastefødder og bundstykker i mastene.
Prøv at kontakte mastefabrikanten, det er sikkert Sélden, eller
prøv John Mast, det kan være at de har lavet erstatninger og til
rimelige penge, til den aldrende masteprofil.
Måske har Bjarke yderligere info på området.

Mvh/Harding

HO <ho@nospamvejen-net.dk> skrev:
>Hejsa
>Dette indlæg, er mest beregnet på
>Maxi 87 ejere.
>Om du vil tjekke din mastefod, er
>selvfølge op til dig selv at afgøre.
>Jeg har netop afmonteret maste foden
>på min Maxi 87.
>Jeg må desværre konstatere at den er
>rigtig meget galvanisk tæret, så meget
>at jeg er glad for jeg fik den kikket efter.
>Den er blevet meget svag, porøs og revnet.
>Pakke materialet er så at sige tørret væk.
>Jeg tror den ville bryde sammen
>indenfor et par år max.
>Jeg er ved at få lavet en ny hos en
>maskinfabrik.
>Den er noget kringlet at få tegnet og fremstillet.
>Da der indgår 10,6 kg. alu er den ret
>dyr at få lavet.
>Men det ville blive betydelig dyre
>hvis den kollapsede
>
>--
>Med venlig hilsen
> Hans Olsen
>



Ukendt (15-03-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-03-08 19:37

Hej.. Her er jeg... on-line igen .... <smile>

De fleste Maxi 87 er med en Fransk PP mast så det kan Selden desværre ikke
hjælpe med. Nyere Maxi'er er med Selden rig og alle reservedele fås.

Mastefoden på den originale sorte PP mast er af nogenlunde samme princip,
som den ses her på Maxi 95:

http://www.starch.dk/w/maxi/maxi95klub/dec82a.htm

Jeg er ret sikker på at de nuværende masteproducenter ikke har noget der
ligner, så det er nok enten at støbe en ny selv, eller købe en standard
mastefod og så lave bunden af masten om så den passer i en standard fod.
Største problem er nok at finde en der passer i profilen.

Al ære og respekt for Selden i Danmark, men jeg tvivler på de gider hjælpe.
Så er John Mast nok et bedre bud.

Bjarke



"Harding E. Larsen (slet YB9NN)" <harding@YB9NNlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12054016460.131535769763531@dtext.news.tele.dk...
> Hej Hans,
>
> Det er et ret almindeligt problem med de gamle siluminstøbte
> mastefødder og bundstykker i mastene.
> Prøv at kontakte mastefabrikanten, det er sikkert Sélden, eller
> prøv John Mast, det kan være at de har lavet erstatninger og til
> rimelige penge, til den aldrende masteprofil.
> Måske har Bjarke yderligere info på området.
>
> Mvh/Harding
>
> HO <ho@nospamvejen-net.dk> skrev:
>>Hejsa
>>Dette indlæg, er mest beregnet på
>>Maxi 87 ejere.
>>Om du vil tjekke din mastefod, er
>>selvfølge op til dig selv at afgøre.
>>Jeg har netop afmonteret maste foden
>>på min Maxi 87.
>>Jeg må desværre konstatere at den er
>>rigtig meget galvanisk tæret, så meget
>>at jeg er glad for jeg fik den kikket efter.
>>Den er blevet meget svag, porøs og revnet.
>>Pakke materialet er så at sige tørret væk.
>>Jeg tror den ville bryde sammen
>>indenfor et par år max.
>>Jeg er ved at få lavet en ny hos en
>>maskinfabrik.
>>Den er noget kringlet at få tegnet og fremstillet.
>>Da der indgår 10,6 kg. alu er den ret
>>dyr at få lavet.
>>Men det ville blive betydelig dyre
>>hvis den kollapsede
>>
>>--
>>Med venlig hilsen
>> Hans Olsen
>>
>
>


Leon Hulstroem (15-03-2008)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 15-03-08 20:32


"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47dc175a$0$89171$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej.. Her er jeg... on-line igen .... <smile>
>
> De fleste Maxi 87 er med en Fransk PP mast så det kan Selden desværre ikke
> hjælpe med. Nyere Maxi'er er med Selden rig og alle reservedele fås.
>
> Mastefoden på den originale sorte PP mast er af nogenlunde samme princip,
> som den ses her på Maxi 95:
>
> http://www.starch.dk/w/maxi/maxi95klub/dec82a.htm
>
> Jeg er ret sikker på at de nuværende masteproducenter ikke har noget der
> ligner, så det er nok enten at støbe en ny selv, eller købe en standard
> mastefod og så lave bunden af masten om så den passer i en standard fod.
> Største problem er nok at finde en der passer i profilen.
>
> Al ære og respekt for Selden i Danmark, men jeg tvivler på de gider
> hjælpe. Så er John Mast nok et bedre bud.
>
> Bjarke

Hejsa...

Jeg har lavet lavet en mastefod eller to (dvs. mastefødder De blev
begge fræst ud af et stykke alu, som bagefter blev elokserede.
Hvis den originale er intakt, opmåler vi den på vores 3D målemaskine og
tegner vi den ren i CAD/CAM.
Så er delen dokumenterede til evig tid.

Det er faktisk ikke småting vi snart har lavet til diverse både. Det kan
feks være rorbøsninger på specielmål eller materiale, enkelt-dele til
rulleforstag, instrumentbom , ratnav mm...

"One-off dele koster ikke gratis!"

Mvh
Leon Hulstrøm

---
Lidenskabelig sejlsportsmand og medejer af Maskinfabrikken PAKMA ApS (ups
det var vist en reklame)



Ukendt (15-03-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-03-08 21:16

Hvis I har målt noget til Maxi både, så sig endelig til !! Så kan vi måske
koordinere at lave dem samlet så ikke vi støder ind i "one-off koster ikke
gratis ..."

Bjarke

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote in message
news:47dc2445$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
snip
>
> Hejsa...
>
> Jeg har lavet lavet en mastefod eller to (dvs. mastefødder De blev
> begge fræst ud af et stykke alu, som bagefter blev elokserede.
> Hvis den originale er intakt, opmåler vi den på vores 3D målemaskine og
> tegner vi den ren i CAD/CAM.
> Så er delen dokumenterede til evig tid.
>
> Det er faktisk ikke småting vi snart har lavet til diverse både. Det kan
> feks være rorbøsninger på specielmål eller materiale, enkelt-dele til
> rulleforstag, instrumentbom , ratnav mm...
>
> "One-off dele koster ikke gratis!"
>
> Mvh
> Leon Hulstrøm
>
> ---
> Lidenskabelig sejlsportsmand og medejer af Maskinfabrikken PAKMA ApS (ups
> det var vist en reklame)
>


TOSB (15-03-2008)
Kommentar
Fra : TOSB


Dato : 15-03-08 21:31

Leon Hulstroem wrote:

Klip
> ---
> Lidenskabelig sejlsportsmand og medejer af Maskinfabrikken PAKMA ApS
> (ups det var vist en reklame)

Jfr. heftige debatter i fordums tid omkring det, så er det vist slået fast
med syvtommersøm, at man må og kan alt, hvad der ellers er forbudt, når blot
det står anført under de 2 berømte --



Hermed er reklamen så videregivet med mit bidrag. Det kan jo være, at der er
nogen i dette forum, der får gavn af kendskabet til PAKMA, så når det kommer
dertil, så generer det ihvertfald ikke mig. Du er jo heller ikke én, der i
øvrigt FUTTER til andre irettelsættelsesgrupper, hvis der er noget, der
smutter og står før de to --

For mig er det befriende, at vi her i gruppen stort set er sluppet fra
futterierne og den uhøviske tiltaleform, der tidligere herskede omkring
visse deltagere.


Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!



Leon Hulstroem (15-03-2008)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 15-03-08 21:53

> Hermed er reklamen så videregivet med mit bidrag. Det kan jo være, at der
> er nogen i dette forum, der får gavn af kendskabet til PAKMA, så når det
> kommer dertil, så generer det ihvertfald ikke mig. Du er jo heller ikke
> én, der i øvrigt FUTTER til andre irettelsættelsesgrupper, hvis der er
> noget, der smutter og står før de to --

Ja det er da rart med en god tone man kommer længst med lidt venlighed
og et smil.

Jeg var forresten på havnen i dag, i solskinsvejr.. damn... man hjælper lige
med en enkelt mast og straks bliver man "hav-gal".
Det er utroligt hvad en mast, lidt frisk havluft & D-vitamin fra oven + en
kop "maste-kaffe" kan sætte igang.
...../)....et må så vente til efter påske, når skippers Safir er kommet i
vandet.

-Leon



HH (14-03-2008)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 14-03-08 04:33

Min mastefod til en Beason 31 fra 1983/84 var også sådan en støbt
letmetal-sag, ligesom mastetoppen stadig er. Men efter ikke så mange
år, så revnede den originale fod, jeg tror simpelthen ikke at den
kunne holde til det store søjletryk der er fra masten - jeg sætter min
rig hårdt!

Så løsningen var og er at lave en ny mastefod i rustfrit,
hovedsageligt 2mm plade hvor det ved hjælp af lidt buk og svejsning
fint var muligt at genskabe facon og funktion af mastefoden. Jeg har
nu sejlet med den i op mod 20år, uden at der har været problemer som
fx. tæring af masteprofilen. Så har man mod på det og råder over det
nødvendige svejseværktøj, så kan det godt lade sig gøre med brug af en
god skruestik, en god nedstryger og et svejseværk til alm. beklædte
elektroder!
Mastetoppen er som sagt stadig i letmetal-støbegods, og den har ikke
vist tilsvarende tegn på nedbrydning, men den lever jo også et mere
beskyttet og ubelastet liv i mastetoppen. Det er kun forstags- og
agterstagsbelastning sammen med last fra faldene som belaster denne.
Når man så har erstattet de oprindelige letmetal-ruller med en 10mm
rustfri bolt-i-hul som leje med bronze-ditto med rustfri kuglelejer,
så kører riggen som i olie!!!

Hans-Henrik

Harding E. Larsen (14-03-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 14-03-08 14:02

Hej Hans-Henrik,

Ja søjletrykket er som regel stort og det forøges tillige en del
ved den dynamiske belastning ved bådens anvendelse i søen.
Jeg tror nærmere at årsagen til at mastefodsbeslaget er knækket
er at dens understøtning ikke har været lavet korrekt i forhold
til de anvendte materialer.
På en gennemgående mast er placeringen normalt over den forreste
del af kølen. D.v.s. en stiv konstruktion, hvor kølen oftest er
af støbejern, spændt tæt til skroget og ovenover er der indlagt
en krydsfinerplade opstøbt i en plastoritmasse, hvor
mastefodsbeslaget er påskruet.
Er der den ovenfor beskrevne sammensætning af materialer vil
beslaget ikke knække; men er der f.eks. brugt et almindeligt
bræt af grantræ vil beslaget selvsagt revne, da siluminbeslaget
ikke tåler megen nedbøjning inden det knækker.
Derfor vil det være rimeligt at se lidt på underlaget, foruden
den omstændighed at hele området kan stå under vand og det
fremmer korrosionen betydeligt.
Selvfølgelig er det muligt at fremstille et mastefodsbeslag i
rustfrit materiale. Det tåler betydelig større nedbøjning en
silumin. Anvendes rustfrit stå her skal man pålime noget plast
som isolationsmateriale for at hindre mastens fod, der jo også
er af silumin i at kunne berøre de rustfrie dele, men den
tværgående bolt er normalt rustfri og er også en bidragyder til
korrosion om der er fugt hernede.

Et andet problem som er en følge af en blød bund er nok at
riggens spænding og dermed udfald af mastetoppen vil være større
end forventet.
Hvis riggen er meget hårdt tilspændt kræver det også meget mere
af rorsmanden en hvis riggen var løsere tilspændt; men det er jo
en smagssag i forhold til hvordan man anvender sin båd.

Din beskrevne modifikation af mastetoppen lyder til at være en
god ændring blot kuglelejerne har tæt beskyttende skjolde og at
der anvendes en god vandafvisende fedt i 100% udfyldning af
hulrummene i lejerne.

Mvh/Harding

HH <hhmcsv@get2net.dk> skrev:
>Min mastefod til en Beason 31 fra
>1983/84 var også sådan en støbt
>letmetal-sag, ligesom mastetoppen
>stadig er. Men efter ikke så mange
>år, så revnede den originale fod,
>jeg tror simpelthen ikke at den
>kunne holde til det store
>søjletryk der er fra masten - jeg sætter min
>rig hårdt!
>
>Så løsningen var og er at lave en
>ny mastefod i rustfrit,
>hovedsageligt 2mm plade hvor det
>ved hjælp af lidt buk og svejsning
>fint var muligt at genskabe facon
>og funktion af mastefoden. Jeg har
>nu sejlet med den i op mod 20år,
>uden at der har været problemer som
>fx. tæring af masteprofilen. Så
>har man mod på det og råder over det
>nødvendige svejseværktøj, så kan
>det godt lade sig gøre med brug af en
>god skruestik, en god nedstryger
>og et svejseværk til alm. beklædte
>elektroder!
>Mastetoppen er som sagt stadig i
>letmetal-støbegods, og den har ikke
>vist tilsvarende tegn på
>nedbrydning, men den lever jo også et mere
>beskyttet og ubelastet liv i
>mastetoppen. Det er kun forstags- og
>agterstagsbelastning sammen med
>last fra faldene som belaster denne.
>Når man så har erstattet de
>oprindelige letmetal-ruller med en 10mm
>rustfri bolt-i-hul som leje med
>bronze-ditto med rustfri kuglelejer,
>så kører riggen som i olie!!!
>
>Hans-Henrik



HH (14-03-2008)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 14-03-08 08:14

Hej Harding! - og jer andre!

Ups - og undskyld - jeg var ikke klar over, at masten på en MAXI 87 er
gennemgående, for det er den ikke på min Beason. Her er konstruktionen
som følger:

Blykøl boltet på nedbygget kølsvin. Ved forkanten af kølen er der
monteret et brutalt jernprofil (ca. 10x15cm) mellem bund af kølsvin og
underside af dæk, og på agterkanten af denne profil er der svejset en
3-kantformet konsol agterud, sådan at mastefoden der står på dækket
understøttes af denne konsol. Profilen er så i øvrigt boltet fast til
agtersiden på hovedskottet. Alle disse kunster selvfølgelig for at få
en bedre udnyttelse af bådens indre.
Mastefoden selv er en letmetal T-profil, hvor mastefoden har en slids
til at fastholde masten tværskibs og et boltehul til at fiksere
langskibs. Så nu er det sådan, at den rustfri mastefod (der har en let
kurvet underside) støtter på denne letmetal-fod.

Her er så i øvrigt en spøjs erfaring: For nogle år siden havde jeg et
dækstik med kun 3 poler, og jeg skulle bruge 4 ledninger. Så jeg
tænkte i min enfold, at så kunne jeg bare forbinde en leder (- 12V)
til jernprofilen nede i båden, der så selvfølgelig har god forbindelse
til letmetal-mastefoden på dæk gennem 4 stk. M10 rustfri maskinskruer.
Og når så masten står her, så er der forbindelse til masteprofilen,
hvor så minus-ledningerne i masten kunne forbindes.
Men godmorgen, der var overhovedet ingen forbindelse, selv med
opstrammet rig kunne der overhovedet ikke måles nogen forbindelse
mellem mastefod og dæksbeslag (altså adskillige megaohm). Forklaringen
er naturligvis, at de oxider der dannes på aluminium-overfladen er en
ganske enormt god isolator og som ikke knuses eller gennembrydes ved
selv meget stort pres.

Konklusionen er selvfølgelig den almindelige gode praksis på både (i
modsætning til biler): Alle elforbrugene apparater skal forsynes med
begge ledninger og ikke noget med at snyde med "stel" nogen steder!!

De rustfri kuglelejer som jeg har indbygget i skivgat-trisserne (og
som jeg også bruger som øverste leje på rorstammen) er med indbyggede
dobbelttætninger og det har fungeret i årevis uden yderligere
vedligehold. Men ingen af lejerne står jo under vand permanent,
hvilket en sådan tætning nok ikke kan holde til i længden.

Hans-Henrik


HO (14-03-2008)
Kommentar
Fra : HO


Dato : 14-03-08 18:48

"HH" <hhmcsv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:6a85a4d0-5f4a-485f-9a5f-e970c0dd8749@s19g2000prg.googlegroups.com...
Hej Harding! - og jer andre!

<<Ups - og undskyld - jeg var ikke klar over, at masten på en MAXI 87 er
<<gennemgående, for det er den ikke på min Beason.

Hejsa
Den står oven på ruf i em maxi 87, i en noget kompliceret udformet fod, som
understøttes af en 80 x 100 mm tyndvægget alurør.
som igen står ned på kølen.
Men sådan går det jo, når en kort historie gøres lang
MVH
HO



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408514
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste