FTP hastighedsproblem
Fra : Morten Bach

Dato : 12-03-08 19:57

Hejsa,

Nå - nu håber jeg der er nogle snedige hoveder, som kan hjælpe mig lidt på
vej.

Jeg har netop fået en 5/5 Mbit/s internet forbindelse via Wimax og det er jo
dejligt med noget ordentligt upload, når jeg indtil dato har levet med en
ADSL løsning. Men... der hvor jeg netop skulle få gavn af min upload var ved
ftp overførsler ud af huset.

Her er jeg imidlertid stødt på et problem, nemlig at uanset hvilken server
jeg kobler op imod så er det umuligt at presse hastigheden ret meget over
1 - 1,3 Mbit/s.

Det er ikke forbindelsen den er gal med. Hastighedstesten på TDC melder 5/5
som den skal. Når jeg sender en stor mail banker min upload også op på 5
Mbit/s og hvis jeg henter noget udefra fra min Synology NAS box - via det
indbyggede web-interface - ryger hastigheden også op på 5 Mbit/s. En
overførsel via Danware Data's fjernadministrationsprogram "Netop" fungerer
også ved 5 Mbit/s ud af huset.

Men hvis jeg uploader fra min PC via ftp - eller henter via ftp fra min Syno
NAS box udefra, så nægter hastigheden altså at gå ret meget over 1 Mbit/s.

Når jeg derimod skal hente - altså downloade - så ryger det fint ind i
huset - også via ftp med op til 5 Mbit/s

Hvad kan der være galt her? Er det noget relateret til ftp's
overførselsprotokol? evt. ved min udbyder?
Eller er der nogen der har et godt råd til hvordan jeg griber fejlsøgningen
an på det her.

For løses det skal det jo

På forhånd tak,

MVH
Morten

Fra : John

Dato : 12-03-08 20:48

"Morten Bach" <morten@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad kan der være galt her? Er det noget relateret til ftp's
> overførselsprotokol?

Et lille gratis program hjalp mig til at opnå ens hastighed på forbindelser
indenlands og udenlands. Måske kan det også løse dit problem.

TCP/IP Optimizer:
http://home.comcast.net/~SupportCD/OptimizeXP.html#Internet

Hjemmeside:
http://www.speedguide.net/downloads.php

John

Fra : Morten Bach

Dato : 12-03-08 21:19

> Et lille gratis program hjalp mig til at opnå ens hastighed på
> forbindelser indenlands og udenlands. Måske kan det også løse dit problem.

Hej John, jeg tror ikke den kan hente de 3,5 MBit/s jeg mangler p.t. Nok
mere for liiiige af fintune det sidste ud af forbindelsen ved at optimere
windows indstillingerne.

Men her er problemet jo det samme også overfor min Synology NAS box, når den
skal smide data ud af huset og problemet er derfor ikke (kun) relateret til
min PC/windows opsætning, men nok nærmere et generelt problem.

Men tak for tippet - lad os se om der ikke kommer flere på banen med hjælp
til en løsning.

MVH
Morten

Fra : John

Dato : 12-03-08 21:33

"Morten Bach" <morten@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> tak for tippet

Velbekomme

> - lad os se om der ikke kommer flere på banen med hjælp
> til en løsning.

Håber du får løst det irriterende problem.

John

Fra : Morten Bach

Dato : 12-03-08 22:51

> Men hvis jeg uploader fra min PC via ftp - eller henter via ftp fra min
> Syno NAS box udefra, så nægter hastigheden altså at gå ret meget over 1
> Mbit/s.

RETTELSE: jeg har åbenbart ikke været helt vågen - for jeg kan GODT hente
fra min Synobox's indbyggede ftp-server med 5 Mbit/s udefra. Problemet ser
altså ud til at være isoleret til ftp uploads fra min windows PC.

Jeg prøver lige med nogle andre ftp-klienter og ftp i dos-promt.

MVH
Morten

Fra : Morten Bach

Dato : 13-03-08 00:02

> [...]
> altså ud til at være isoleret til ftp uploads fra min windows PC.
>
> Jeg prøver lige med nogle andre ftp-klienter og ftp i dos-promt.

Problemet løst!!

Jeg installerede Filezilla som klient istedet for SmartFTP og så virkede det
bare!

Derudover havde jeg problemer med Super Flexible File Synchronizer, der også
kørte med lav upload hastighed. Men her kan man under ftp valg vælge imellem
3 forskellige "Library" modes: 1 (default) og 2 og 3. Da jeg valgte 2 gik
det lidt op og da jeg valgte 3 så kørte det bare med fuld knald. Hvad de
forskellige library modes 1-2-3 står for og indebærer har jeg ikke kunne
finde noget om i dokumentationen til programmet - men never mind - det
virker

Har ledt efter samme options i SmartFTP men uden held - så den bliver nok
kørt på pension.....

MVH
Morten

Fra : John

Dato : 13-03-08 03:39

"Morten Bach" <morten@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Problemet løst!!
>
> Jeg installerede Filezilla som klient istedet for SmartFTP og så virkede
> det bare!

Godt du fik ram på problemet, og tak for tilbagemelding.

John

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-03-08 08:11

Morten Bach wrote:

> Jeg installerede Filezilla som klient istedet for SmartFTP og så virkede
> det bare!

Bare lidt generelt.
Hvis der er lidt for mange grafiske 'Progress bar' i diverse programmer, så
bruger Windows/X lidt for mange kræfter på at refreshe disse.

Jeg kender ikke SmartFTP, derfor bare generelt.

Stig Johansen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-03-08 22:57

"Morten Bach" <morten@invalid.invalid> wrote in

> Problemet løst!!
>
> Jeg installerede Filezilla som klient istedet for SmartFTP og så
> virkede det bare!

Du har ikke tilfældigvis gjort dig erfaringer med Cobian Backup og
hastighed, på din linie?

Jeg håber nemlig at benytte dette geniale program over ftp når jeg engang
får en fornuftig upload.

http://www.cobian.se/

Fra : Harald

Dato : 13-03-08 16:42

> [...]
> overførselsprotokol? evt. ved min udbyder?
> Eller er der nogen der har et godt råd til hvordan jeg griber

Jeg har samme problem med Apache men har stadig ikke fundet en løsning.

/H

Fra : fix

Dato : 13-03-08 17:06

> Jeg har samme problem med Apache men har stadig ikke fundet en løsning.
>
> /H

Win eller Linus?

har erfaring med at Windåser ikke er gode til at håndtere netkort.
finn

Fra : Nicolai

Dato : 13-03-08 17:21

> har erfaring med at Windåser ikke er gode til at håndtere netkort.

LOL

Fra : Nicolai

Dato : 13-03-08 17:24

> LOL

Fortæller ikke meget det indlæg, så her kommer grundet til mit grin:

Mage til generalisering skal man da lede længe efter!

Fra : fix

Dato : 13-03-08 19:06

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

> Fortæller ikke meget det indlæg, så her kommer grundet til mit grin:
>
> Mage til generalisering skal man da lede længe efter!
Det var egentligt ikke ment som en start til en krig, men jeg har 2
ftpservere kørende på hhv. w2k3/ftp og en linux/apache
Isenkrammen er den samme, men jeg kan hente fra linuxen med ca 8* større
hastighed en fra windåsen.

Har tidligere gjort lignende erfaringer. Om det så er ftpapplikationen eller
operativsystemet skal jeg lade være usagt, men jeg mener ikke det er
irelevant ifb. spørgsmålet!

finn

Fra : Nicolai

Dato : 13-03-08 19:15

> Det var egentligt ikke ment som en start til en krig, men jeg har 2

Jeg er religionsfri :)

> ftpservere kørende på hhv. w2k3/ftp og en linux/apache
> Isenkrammen er den samme, men jeg kan hente fra linuxen med ca 8* større
> hastighed en fra windåsen.

Ja, dermed har du jo afsløret generaliseringen. Vi bruger windåser der
leverer 90% af nic-kapaciteten uden at tøve.
Det er simpelthen i spørgsmål om korrekt isenkram, drivere og indstillinger.
Ingen videnskab der.

Fra : Harald

Dato : 13-03-08 19:45

> [...]
> leverer 90% af nic-kapaciteten uden at tøve.
> Det er simpelthen i spørgsmål om korrekt isenkram, drivere og

Men ingen kan desværre svare på hvorfor jeg ikke kan hente en f.eks. zip fil
(downloade) uden i byen fra min WinXP server med apache med fuld hastighed.
Det skal nævnes at hvis jeg ude i byen henter en meget stor php fil fra min
apache server så komme den med fuld hastighed, så det er åbenbart kun visse
typer filer som apache ikke vil aflevere med fuld hastighed. Om det så har
noget med Windows, Apache eller netkort har jeg ingen ide om.

/H

Fra : fix

Dato : 13-03-08 20:54

> [...]
> åbenbart kun visse typer filer som apache ikke vil aflevere med fuld
> hastighed. Om det så har noget med Windows, Apache eller netkort har jeg

Lyder spøjst at filtypen skulle have noget at sige.
Binær vs Ascii overførsels forskelle?? - her er jeg ikke på kendt grund

finn

Fra : Harald

Dato : 13-03-08 21:53

"fix" <fix@faxe.dk> skrev i en meddelelse

> Lyder spøjst at filtypen skulle have noget at sige.
> Binær vs Ascii overførsels forskelle?? - her er jeg ikke på kendt grund

Lidt mere forklaring. Hvis jeg henter en statisk php fil, altså en der ikke
generer data eller med andre ord hvis blot tager en stor text fil og omdøber
den til php så kan den ikke hentes med fuld hastighed men hvis php filen
genrerer en masse data f.eks. ud fra en database så komme dataene med fuld
hastighed.
Jeg prøvede at hente en "stor" php fil der genererede ca. 20MB data, de data
kom med fuld hastighed, så gemte jeg de samme data jeg lige havde hentet i
en fil og kaldte den det samme php navn og smed den ind på min server og
hentede den igen fra min server via. Apache og nu kom den så _ikke_ med fuld
hastighed.
Så hvis jeg skulle gætte så må det være Apache der laver noget sjovt.

Desuden har jeg samme problem med min FTP server som Morten havde, her kan
der heller ikke downloades fra med fuld hastighed.

/H

Fra : Nicolai

Dato : 13-03-08 23:04

> Desuden har jeg samme problem med min FTP server som Morten havde, her kan
> der heller ikke downloades fra med fuld hastighed.

Prøv filezilla server OG google "RFC1323" eller TCP Scaling. Det kan være
der den ligger begravet :)

Hvad er din målte latency mellem server og client?

Fra : fix

Dato : 14-03-08 07:26

> Prøv filezilla server OG google "RFC1323" eller TCP Scaling. Det kan være
> der den ligger begravet :)
>
> Hvad er din målte latency mellem server og client?
Ja, det lyder som om det hænger sammen med pakkestørrelser. En
databaseleverance bliver jo overført record efter record.
Jeg mener af have set noget tcpip-optimering der tager hensyn til dette??
altså forskellige værdier afhængig om man primært overfører store eller små
pakker?

finn

Fra : Harald

Dato : 14-03-08 09:32

> [...]
> Jeg mener af have set noget tcpip-optimering der tager hensyn til dette??
> altså forskellige værdier afhængig om man primært overfører store eller

Nu ved jeg ikke hvordan det præcis fungere når man genererer en stor, i
dette tilfælde XML fil, med php, men det som Apache skal sende er jo stadig
ren tekst, og altså den samme tekst som hvis php´en genererer den eller hvis
det var en statisk php fil.

/H

Fra : fix

Dato : 14-03-08 13:37

> [...]
> dette tilfælde XML fil, med php, men det som Apache skal sende er jo
> stadig ren tekst, og altså den samme tekst som hvis php´en genererer den

ja, hvis data bliver hentet til en fil og derefter sendt, vil det være det
samme. Men ofte vil det være php/perl scriptet som henter data i basen
feltvis, og begynder at sparke dem ud af wwwserveren i den takt de er klar.
Derved vil de blive sendt som mange små pakker i hver deres session.
Afhængig af mange forhold som latency, errorcorrection/liniekvalitet og
pakkestørrelser, kan det være hurtigst med det ene eller det andet.

finn

Fra : Harald

Dato : 14-03-08 09:27

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv filezilla server OG google "RFC1323" eller TCP Scaling. Det kan være
> der den ligger begravet :)
>
> Hvad er din målte latency mellem server og client?

Jeg installerede filezilla i går aftes men nåede ikke at få den testet så
det prøver jeg i aften.

Mht. latency så er det vel ligemeget da testene bliver udført fra samme
computer lige efter hinanden, eller? Men jeg har testet og kan huske at den
er lav. Min ISP er Energi Midt og jeg har testet fra en computer på samme
fibernet og en computer der er på TDC´s net.

/H

Fra : Harald

Dato : 14-03-08 10:11

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv filezilla server OG google "RFC1323" eller TCP Scaling. Det kan være
> der den ligger begravet :)

Jeg har fundet en masse info om TCP Scaling så det vil jeg også teste i
aften.

/H

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-03-08 21:42

Harald wrote:

> [...]
>
> Desuden har jeg samme problem med min FTP server som Morten havde, her kan
> der heller ikke downloades fra med fuld hastighed.

Hvis du har in mente, at PHP _danner_ data og ikke læser dem, lyder det på
mig helt klart som et *disk* problem, hvilket også forklarer FTP problemet.

Selve 'transmissions-programstumpen' i Apache, IIS, og andre webservere er
global, så hvis du kan hente med fuld skrue fra PHP, har det ikke noget med
netkort/driver/TCP-window osv. at gøre.

Stig Johansen