telt tur til sverige
Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 12-03-08 12:00

Så er beslutningen endelig truffet, vi vil 1 uge på telt-tur i Sverige!
I den forbindelse har jeg en del spørgsmål, da vi er 100% grønne på det
område. Vi er begge natur-mennesker og har erfaring med primitive ture (har
selv bla.a. sejlet med vikingeskib da jeg var yngre) men rollerne er jo
byttet lidt rundt nu hvor vi er forældrene og skal stå for hele
planlægningen!

Hvor finder jeg tips til billig/gratis overnatning i telt i Sverige? (vi
søger primitive pladser med bål-plads osv., altså ikke nødvendigvis vand og
el!)
Må man slå telt op hvor man vil eller er der specielle områder man skal,
eller bør holde sig til?
Hvad skal man være opmærksom på (tænker på hensyn til dyrelivet)?
Er der områder man bør undlade at slå telt op?
Hvilken praktiske ting skal være i orden? Tænker på om man skal indhente
specielle tilladelser til at campere, campingpas eller lignende?

Undskyld alle de grønne spørgsmål, men med 3 børn i bagagen skal
basis-planlægningen være i orden før vi kan nyde en mere eller mindre
impulsiv rundtur i den svenske natur!

Vi er 2 voksne, 3 børn og en hund og udgangspunktet er Stockholm. Hunden kan
ikke blive hjemme, da første punkt på turen er en udstilling der oppe (og
ja, vaccinationer osv. er på plads der! Turen starter Fredag i uge 28 og
slutter... engang i uge 29/30

MvH
Rinnie Ilsøe
http://www.rinnie.dk

Fra : N. Lindhard

Dato : 12-03-08 16:55

Begynd med at læse om allemandsretten på
http://www.humledal.dk/allemandsret.htm

Om den er helt nagelfast, ved jeg ikke. Sund fornuft, hensyn til miljø
og mennesker er centrale. Spørg ved opdyrket mark.

Se også http://www.visitsweden.com/VSTemplates/Page.aspx?id=57028

Campingkortet kan normalt udstedes på jeres første campingplads.

Nic

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 12-03-08 20:55

"N. Lindhard" <nl@dksl.dk> skrev i en meddelelse
> Begynd med at læse om allemandsretten på
> http://www.humledal.dk/allemandsret.htm

Tusind tak for et super godt og brugbart svar. Nu kan planlægningen for
alvor begynde!

Rinnie Ilsøe
http://www.rinnie.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-03-08 21:14

"Rinnie Ilsøe" <rinniex@rinniex.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Undskyld alle de grønne spørgsmål, men med 3 børn i bagagen skal
> basis-planlægningen være i orden før vi kan nyde en mere eller mindre

Når man er til natur, kunne et besøg på Stendörren være aktuelt. Ligger ca.
100 km syd for Stockholm i nærhed af Nyköbing.
I stedet for at skrive en masse om området, kan jeg henvise til at lave en
søgning i google på Stendörren.
Meget mere natur kan man vist ikke få med skov, skærgård, gratis
bålpladser/grillpladser flere steder i området.

Kurt

Fra : Klaus Fogh

Dato : 14-03-08 21:38

"Rinnie Ilsøe" <rinniex@rinniex.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan ikke blive hjemme, da første punkt på turen er en udstilling der oppe
> (og ja, vaccinationer osv. er på plads der! Turen starter Fredag i uge

Jeg vil ønske jer en god tur og er ganske enig med jer i at det betyder god
planlægning. Her kan jeres beslutning om at tage hunden med blive et
problem, Sverige har nogle meget restriktive regler om indførsel af dyr. De
kræver nogle vacinationer som ingen andre lande stiller krav om (af hensyn
til beskyttelsen af deres fauna). Disse vacinationer skal gives med bestemte
mellemrum og hvis i ikke allerede er igang med dette kan det næbbe nås til
denne sommer. Jeres dyrlæge ved mere om disse krav.

M.v.h. Klaus Fogh

Fra : Klaus Fogh

Dato : 14-03-08 21:51

"Klaus Fogh" <klaus.fogh@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bestemte mellemrum og hvis i ikke allerede er igang med dette kan det
> næbbe nås til denne sommer. Jeres dyrlæge ved mere om disse krav.

Fandt lige et link der belyser kravene, -og ja der skal startes på
vacinationer senest fire måneder før indrejse i Sverige.
http://www.oresunddirekt.dk/article.aspx?type=article&id=8298

M.v.h. Klaus Fogh

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-03-08 22:03

> Fandt lige et link der belyser kravene, -og ja der skal startes på
> vacinationer senest fire måneder før indrejse i Sverige.
> http://www.oresunddirekt.dk/article.aspx?type=article&id=8298

Ja, senest, da der skal gå 120 dage før man må blodprøveteste hunden for
rabies resistens, prøven skal indesendes, returneres og danner den nok
antistoffer skal der efterfølgende ansøges om tilladelse til indførsel... Er
ikke helt sikker på om den sidste stadig gælder, den med at ansøge, men er i
alle tilfælde ude i god nok tid til at nå det hvis det er! Hunden bliver
blodprøvetestet om ca. 2 uger nemlig og så x'er vi fingre for at han har
antistoffer nok.

Tak for svar og link, bookmarker det alligevel., da det altiod er rart at
ha' det link.

R. Ilsøe

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-03-08 22:00

> [...]
> god planlægning. Her kan jeres beslutning om at tage hunden med blive et
> problem, Sverige har nogle meget restriktive regler om indførsel af dyr.

Hej Klaus

Tak for dit svar. Jeg er helt inde i kravene om indførsel af hund til
Sverige, da jeg ofte har udstillet der oppe, så hele den mølle er igang og
mangler blot udtagelse af blodprøve, godkendelse fra de Svenske myndigheder
og så ormekuren inden afrejse!

MvH
R. Ilsøe