For megen konsekvens?
Fra : C. Overgaard

Dato : 11-03-08 23:47

To 4-årige vil ikke sove nede i børnehaven. Det kommer de i håndjern
for.

http://www.nypost.com/seven/03102008/news/regionalnews/public_enemy_no_1_101271.htm
(PUBLIC ENEMY NO.1, CITY SUED FOR CUFFING 4-YR.-OLD NAP NIXERS New
York Post)
http://ekstrabladet.dk/vrangen/article983517.ece (4-årige lagt i
håndjern for at nægte lur, Ekstra Bladet)

I Los Angeles kan forældre, skoler og domstolene henvise ungerne til
en boot camp på søndage over 10 uger. (Et sådan system er guf for
visse danske politikere). Forældrene betaler 100 dollars for at andre
kan råbe af deres unger, imens at de sidder og græder snot i et lokale
i nærheden. Her er link til to videoer:

http://www.brightcove.tv/title.jsp?title=1134197894&channel=823322422
http://www.brightcove.tv/title.jsp?title=1305005105&channel=823322422

System skulle være for unger mellem 14 og 18, men yngre børn kan godt
meldes til. (På videoerne er der en pige på omtrent 10 år.)

Konsekvens er godt. Det kan vi vel være meget enige om, men for megen
konsekvens kan vel få den omvendte virkning?

Mvh
C.Overgaard

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-03-08 07:44

C. Overgaard wrote:
> Konsekvens er godt. Det kan vi vel være meget enige om,

Næh, det kan vi ikke. Den enes konsekvens er den andens tvang,
allerede inden vi bevæger os ud i de ekstremer du beskriver.

Du bliver nødt til at beskrive hvad din egen version af konsekvens er,
hvis du vil have modspil til dit udsagn.

> men for megen konsekvens kan vel få den omvendte virkning?

Det ligger i dit ordbrug: "for megen". Når det er for meget, er det
skidt. Uanset hvad det drejer sig om. Men jeg kan da fint tilslutte mig
at det du beskriver er for meget.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : C. Overgaard

Dato : 12-03-08 01:54

On 12 Mar., 07:44, Toke Eskildsen <darkw...@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
>
> Det ligger i dit ordbrug: "for megen". Når det er for meget, er det
> skidt. Uanset hvad det drejer sig om. Men jeg kan da fint tilslutte mig

Jeg vil da mene at vi med en 3-årig uddannelse på børnepasningsområdet
formentlig ville være kommet til den beslutning at et barn på 4 år,
som ikke vil sove må føle konsekvensen af sin handling og forblive
vågen. Derved vil det så, hvis det har fejlbedømt sine egne evner og
styrke falde i søvn uden aftensmad og vågne sulten om morgen,
hvorefter at forældrene kan fortælle junior at denne kunne have valgt
at sove igår.

Noget andet er, når ungerne er gamle nok til at forlade SFO systemet
og de på grund af forskellige faktorer har flyttet grænserne i hjemmet
så langt at de kommer til at fungere dårligt ude i samfundet, når de
forsøger at transportere deres magtbase ud af huset. Hvis dette giver
sig udtryk i egentlige lovovertrædelser, så mener jeg at der er brug
for en ændring af den måde, som vi håndterer tingene idag.

Istedet for samtale i hjemmet, når "barnet er overgivet til de sociale
myndigheder", så bør den unge møde andre unge, som kan snakke med
vedkommende og lytte til deres historie. Når dette så er sket, vil
dette panel udmåle en konsekvens, som er håndterlig.

Derved får barnet sat en grænse og det får en afklaring. Nogle gange
kan man se børn lave en lille ting, hvorefter at de betragter den
autoritetsfigur som er nærmest. Kommer der ingen reaktion, så går de
lidt videre, hvorefter at de observerer igen. De søger grænser og det
er næsten for grusomt at nogle skal vente indtil at de er 15 år for at
få den.

I USA opfandt man "Peer courts" eller "Teen courts". Dette koncept er
nu i funktion i Holland og Tyskland. England tester det. Systemet
bygger på "Restorative Justice". Dvs. at den unge skal udsættes for en
intervention af jævnaldrene. Derefter skal den unge forfatte en
undskyldning til skadeslidte, hvorefter at det står på noget
samfundstjeneste afmålt forhold til lovovertrædelses grovhed. Til
sidst indtager den unge selv pladsen blandt andre unge og skal dømme
andre som symbol på at straffen er udstået og den unge er
rehabiliteret 100%.

Derved får de unge en afmålt konsekvens som ikke er afhængige af de
kommunale budgetter, da man har mere end en begrundet mistanke om at
nogle sagsbehandlere holder sig lidt tilbage på grund af en slunken
kassebeholdning.

Jeg har lavet en hjemmeside, hvor at jeg har skrevet lidt om dette
koncept:

http://www.retsreformnu.dk/ungdomsdomstolen.htm

Mvh
C. Overgaard