Preload ?
Fra : Mikkel

Dato : 12-03-08 13:48

Hej jeg er ved at lave en hjemmeside, den er desvære blevet lidt
grafik tung da jeg har måtte gemmen billederne i png24 får at få
det til at virke. Jeg har også måtte lave en anden baggrund til
ie6 bruger da en jo ikke understøtter png24. Jeg synes baggrunden
til ie7 er blevet rigtig lækker og jeg vil meget gerne beholde
den. Men det er også den der gør at siden bliver grafik tung,
hvis jeg bare havde en ens farvet baggrund ville jeg jo bare
ligge den inde som background color og så kunne alle billeder
gemmes i jpg format og siden ville blive en del hurtigere. Men
som sagt jeg kan rigtig godt li den som den er nu.
Det er også et problem at den ligesom blinker når man skifter
mellem de forskellige sider, men det skyldes vel også at der er
for lang loadtid på siderne eller har det noget med at der er to
CSS dokumenter, et til ie6 og et til ie7 ?.
Kan man ikke lave en preload funktion i html / javascript der
loader siderne ind lige efter man man er kommet ind på forsiden
og gemmer dem indtil man lukker hjemmesiden ned igen ?
Eller er der andre løsninger på problemet, uden man ændre på
noget grafisk ?

http://www.webinet.dk/projektor/html/index.html

Mvh.
Mikkel

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-03-08 14:21

Den 12-03-08 13.47 skrev Mikkel følgende:
> Hej jeg er ved at lave en hjemmeside, den er desvære blevet lidt
> grafik tung da jeg har måtte gemmen billederne i png24

I min Firefox er baggrundsbilledet i jpg-format. Det fylder 173 KB, men
kan sagtens optimeres, så du kommer ned på 40 KB eller mindre. Det
største problem i den forbindelse er teksten, den kan evt. laves i et
særskilt billede.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Fra : Mikkel

Dato : 12-03-08 14:37

Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Jo men nu var det ikke rigtig det spørgsmålet gik på, efter som den
overhoved ikke er optimeret til firefox endnu.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-03-08 17:11

Mikkel wrote:

> Jo men nu var det ikke rigtig det spørgsmålet gik på,

Sådan er usenet, man får undertiden svar på noget andet end det, man spurgte
om. Væn dig til det.

> efter som den
> overhoved ikke er optimeret til firefox endnu.

Det er da ellers det første man gør, da FF er langt mere
standardoverholdende og langt mindre fejltolerant end IE. Så kan man
bagefter lave lidt småfileri for at få det til at fungere i IE også.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : jopa

Dato : 12-03-08 14:35

"Mikkel" <webinet2007@hotmail.com> skrev

> Eller er der andre løsninger på problemet, uden man ændre på
> noget grafisk ?

Der er flere måder du kan gøre for at optimere din side.

Først ret de 50 fejl du har i koden alene på forsiden.
Optimer dine billeder/grafik.
Hvorfor png ? jpg er da ultimativt.

Inkluder dine sideelementer med serverside.
Brug CSS til layout og ikke gammeldavs html tabeldesign.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Mikkel

Dato : 12-03-08 14:44

jopa wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Hvorfor png ? jpg er da ultimativt.
>
> Inkluder dine sideelementer med serverside.
> Brug CSS til layout og ikke gammeldavs html tabeldesign.

I skal se den i ie7 for at forstå hvad jeg mener. Man kan jo ikke
gemme et jpg billede med runde hjørne vel, uden der kommer noget
farve i hjørnerne, medmindre det er gif eller png24 transparant.
Gif er bare for ringe til det her.

Fra : jopa

Dato : 12-03-08 15:10

"Mikkel" <webinet2007@hotmail.com> skrev
<>Man kan jo ikke
> gemme et jpg billede med runde hjørne vel, uden der kommer noget
> farve i hjørnerne

Så smider du bare farven på bg i hjørnerne og tillaver din bagrund derefter.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Mikkel

Dato : 12-03-08 15:37

> [...]
> <>Man kan jo ikke
>
> Så smider du bare farven på bg i hjørnerne og tillaver din bagrund derefter.

Ja naturligvis , det var bare en tænketoske jeg havde lavet der. Det var fordi
jeg ikke havde fået hæftet baggrunds billeder og de andre billeder fast i
toppen, så de hoppet rundt når man skiftet opløsning.
Takker for support.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-03-08 16:05

Mikkel skrev:
> [...]
> og gemmer dem indtil man lukker hjemmesiden ned igen ?
> Eller er der andre løsninger på problemet, uden man ændre på

På én og samme side har du følgende billeder:

243942    CSS IMG
http://www.webinet.dk/projektor/billeder/sponsor.png
217759    CSS IMG
http://www.webinet.dk/projektor/billeder/contact.png
180009    CSS IMG
http://www.webinet.dk/projektor/billeder/7tall_pic_udskaaret.png
173834    CSS IMG
http://www.webinet.dk/projektor/billeder/7tall_pic_gall.png
81500    CSS IMG    http://www.webinet.dk/projektor/billeder/bg4.jpg
55249    CSS IMG
http://www.webinet.dk/projektor/billeder/6_cut3.jpg

Så vidt jeg kan konstatere er der meget af dette
billedmateriale, du overhovedet ikke anvender på
denne side.

Flot ser det ud, men det er for udygtigt lavet.
Næsten 1 Megabyte billedmateriale, der kun er
staffage er simpelthen for meget.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Mikkel

Dato : 12-03-08 18:14

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> denne side.
>
> Flot ser det ud, men det er for udygtigt lavet.
> Næsten 1 Megabyte billedmateriale, der kun er

Hej Jørgen
Jeg akn kun være enig med dig i det er alt for meget, Men jeg har
fået rettet op på det værste nu, og siden kører meget bedre nu.
Har ca. barberet ialt ca. 700KB af billedefilerne, så nu er det
rimligt synes jeg.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-03-08 12:01

Mikkel skrev:

> Kan man ikke lave en preload funktion i html / javascript der
> loader siderne ind lige efter man man er kommet ind på forsiden
> og gemmer dem indtil man lukker hjemmesiden ned igen ?

Jeg ville som bruger blive irriteret over at jeg skulle sidde og
vente på en masse undersider som jeg måske slet ikke vil se på.

Flere Office-programmer lægger en hurtigstarter i systemet som
køres hver gang man tænder sin computer. Derved bliver man
tvunget til at vente på at den hurtigstarter bliver klar - og
ganske ofte skal man slet ikke bruge Officeprogrammerne i den
omgang. Det er en dødssyg idé.

--
Bertel