lys
Fra : Claus E. Petersen

Dato : 11-03-08 14:59

Forleden nat kunne jeg ikke falde i søvn, og af uransagelige årsager
begyndte jeg at spekulere på lys.
Neutrinoer er meget små partikler, der uden videre kan passere gennem
meget store legmer, f.eks. planeter.
Det sker sjældent at neutrinoer rent faktisk rammer noget.
Men hvad så med lys?
Fotoner må vel, med deres næsten ikke-eksisterende masse, antages at
være endnu mindre, men i modsætning til neutrinoer, kan lys bremses af
et stykke farvet bagepapir.

Hvordan kan det være?

- cep

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-03-08 15:51

Claus E. Petersen skrev:

> [...]
> antages at være endnu mindre, men i modsætning til neutrinoer,
> kan lys bremses af et stykke farvet bagepapir.

Jeg ved et ikke. Men har hørt et foredrag, hvor det blev nævnt
at der skulle en cirka 4 lysår tyk mur af bly til at bremse alle
de små "sataner" af neutrionoer. Der findes en neutrinodetektor
etellerandetsted dybt nede i et bjerg, hvor man registrerer
diverse neutrinokollisioner.

Man fristes til at tænke om disse små "sataner", som hele tiden
gennemstrømmer os, i virkeligheden er uundværlige for os?

--
Herluf :·)

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 11-03-08 20:28

Claus E. Petersen wrote:
> Fotoner må vel, med deres næsten ikke-eksisterende masse, antages
> at være endnu mindre, men i modsætning til neutrinoer, kan lys
> bremses af et stykke farvet bagepapir.

Det der betyder noget er hvor stærk vekselvirkningen er, ikke
hvad massen er. Fotoner ryster elektroner i atomer når de kommer
forbi, og derved taber fotonen energi. Dette er specielt tilfældet
når fotonen har en energi svarende til en resonans frekvens -
en optisk overgang i atomet.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 11-03-08 21:32

"Claus E. Petersen"
> Fotoner må vel, med deres næsten ikke-eksisterende masse, antages at være
> endnu mindre, men i modsætning til neutrinoer, kan lys bremses af et
> stykke farvet bagepapir.
> Hvordan kan det være?

Fotoners størrelse har ikke noget med deres masse at gøre.
Så længe fotoner ikke måles, kan de have en udstrækning på mange kilometer
eller mere endnu (hvis man vælger at tolke bølgefunktionen på denne måde) -
ved en evt. energiudveksling lokaliseres fotonen til et punkt uden
udstrækning. Men dette adskiller nu ikke fotoner fra andre
elementarpartikler - fx elektroner opfører sig på samme vis.

Fotoner bremses af atomer i et bagepapir, da der kan ske mange forskellige
slags vekselvirkninger. De kan afbøjes og miste energien gradvist
(Comptonspredning) - eller overføre al energien på en gang (fotoelektrisk
effekt). En anden mulighed er spredning på meget små partikler
(Rayleigh-spredning), som forklarer hvorfor himlen er blå. Hvilke processer,
som sker afhænger af fotonernes energi og de partikler, de skal reagere med.

Den gren af fysikken, som beskriver og forklarer disse vekselvirkninger
kaldes kvante-elektrodynamik, QED.
Denne teori har været meget succesfuld, da den kommer med meget præcise
forudsigelser, som kan måles - og teorien passer i visse forsøg helt ud på
12. decimal.
(se fx Lamb-shift).

Neutrinoer reagerer ikke på samme måde som fotoner. De kan enten reagere
vha. tyngdekraften eller den svage kraft - og begge er meget svage. Dette
betyder, at de passerer næsten uhindret gennem store stofmængder.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Martin Andersen

Dato : 11-03-08 22:05

Regnar Simonsen wrote:

> [...]
> vha. tyngdekraften eller den svage kraft - og begge er meget svage.
> Dette betyder, at de passerer næsten uhindret gennem store stofmængder.

Sådan nogle indlæg er grunden til jeg abonnere på dk.videnskab.
Informativt, kompakt og alligevel tilgængeligt. Takker! :)

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 12-03-08 07:04

Regnar Simonsen skrev:

> [...]
> vha. tyngdekraften eller den svage kraft - og begge er meget svage.
> Dette betyder, at de passerer næsten uhindret gennem store stofmængder.

Ok, så fotoner kan have en udbredelse på mange kilometer, med en nærmest
ikke eksisterende masse, så længe de ikke observeres.

Jeg har en anelse om at der ikke er en sjæl der aner hvad lys er er, men
at lys = matematisk teori der understøtter observationer.

Hvis fotoner eksisterer, fysisk, hvad er det så der sker når 2
lommelygter lyser på hinanden. Nogle af fotonerne må vel ramme andre
fotoner "heads-on"?

- cep

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 12-03-08 20:44

"Claus E. Petersen"
> [...]
>
> Jeg har en anelse om at der ikke er en sjæl der aner hvad lys er er, men
> at lys = matematisk teori der understøtter observationer.

Muligvis - derfor kan man godt prøve at tolke den matematiske teori.
At lys er elektromagnetiske svingninger er nogenlunde til at forstå. Dvs. at
det består af elektriske og magnetiske felter, som svinger i samme rytme (i
vacuum).
Lysets energi afhænger direkte af frekvensen. Udbredelse osv. er beskrevet i
Maxwells ligninger fra 1800-tallet.

Næste trin på skalaen er en beskrivelse af felter - dette omtalt tidligere.
En mulig model er, at fotoner er svingninger i skyen af virtuelle
partikler - disse svingninger kan fx være genereret af en svingende elektron
i en antenne. Omkring denne elektron befinder der sig en sky af virtuelle
elektroner og positroner - og denne sky er polariseret pga. elektronens
ladning (dvs. de virtuelle elektroner og positroner er forskudt i fht.
elektronen).

> Hvis fotoner eksisterer, fysisk, hvad er det så der sker når 2 lommelygter
> lyser på hinanden. Nogle af fotonerne må vel ramme andre fotoner
> "heads-on"?

Ja, men de reagerer normalt ikke - det kan dog forekomme ved meget høje
energier, men så taler vi om gammastråler.
At fotoner ikke reagerer forklares ved at det en bestemt type partikler, som
man kalder spin-0-bosoner. Dette betyder, at man i princippet kan have
rigtig mange fotoner på et meget lille område. Noget man fx benytter ved
laserlys.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 12-03-08 21:41

Claus E. Petersen wrote:
> Ok, så fotoner kan have en udbredelse på mange kilometer, med en nærmest
> ikke eksisterende masse, så længe de ikke observeres.

Radiobølger med bølgelænge på 1000-10000km (ELF) bruges af US navy til
at kommunikere med ubåde, da radiobølger med højere frekvens ikke når
langt ned under overfladen.

> Jeg har en anelse om at der ikke er en sjæl der aner hvad lys er er,
> men at lys = matematisk teori der understøtter observationer.

Er det så ikke et filosofisk spørgsmål om hvad der eventuelt kunne
eksisterere - men som vi ikke har målt eller kan måle?

> Hvis fotoner eksisterer, fysisk, hvad er det så der sker når 2
> lommelygter lyser på hinanden. Nogle af fotonerne må vel ramme andre
> fotoner "heads-on"?

Regnar har allerede forklaret det, men sagt på en anden måde.

Maxwell ligningen er linær. Det betyder at har du to bølger,
så er summen af de to bølger også en løsning. Dette har som
konsekvens at elektromagnetiske bølger ikke kan vekselvirke
med hinanden.

Samme fysik: Smid to sten i en sø, du vil se to ringformede
bølger udbredde sig, og bølgedale/toppe fra de to vil
interferere med hinanden, men de vil ikke vekselvirke eller
afbøje hinanden.

Da Einstein ligningen er ikke-linær så vil to tyngebølger kunne
vekselvirke med hinanden.

Fra : PeterBP

Dato : 12-03-08 02:48

Claus E. Petersen <snurrberget@yahoo.com> wrote:

> [...]
> Fotoner må vel, med deres næsten ikke-eksisterende masse, antages at
> være endnu mindre, men i modsætning til neutrinoer, kan lys bremses af

En fotons 'størrelse' er omtrentligt halvdelen af dens bølgelængde.
Rammer bølgen et objekt der er halvdelen af dens bølgelængde, eller
større, vil den interagere med dette (absorberes eller reflekteres).

Dette er princippet i Radar.

--
regards , Peter B. P. http://macplanet.dk
Washington D.C.: District of Criminals

"I dont drink anymore... of course, i don't drink any less, either!

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 12-03-08 20:28

"PeterBP"
> En fotons 'størrelse' er omtrentligt halvdelen af dens bølgelængde.
> Rammer bølgen et objekt der er halvdelen af dens bølgelængde, eller
> større, vil den interagere med dette (absorberes eller reflekteres).

Ja - men man kan også tolke størrelse på anden vis.
Hvis der i et atom sker et elektronspring mellem 2 energiniveauer, udsendes
der en foton.
Retning og position er dog ubestemt, indtil man enten måler på atomet eller
fotonen.
Matematisk beskrives fotonen ved dens bølgefunktion, som angiver, hvor man
man med en vis sandsynlighed vil kunne måle fotonen.
Hvis denne funktion fx svarer til en kugle med en given radius, kan man med
en vis ret kalde denne for fotonens størrelse. Når man foretager en måling,
vil fotonen materialisere sig (læs: udveksle energi) et mere eller mindre
tilfældigt sted inden for denne kugleskal.
Note: man har påvist, at man ved selve målingen ikke blot opdager, hvor
fotonen er - men at den indtil målingen opfylder "et rum" som svarer til
bølgefunktionens udstrækning. Den kan være meget stor - flere lysår om det
skal være.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 14-03-08 07:16

Claus E. Petersen skrev:
> [...]
> Fotoner må vel, med deres næsten ikke-eksisterende masse, antages at
> være endnu mindre, men i modsætning til neutrinoer, kan lys bremses af

Takker for alle svarene. :)

- cep