Digitale TV-programmer på computeren
Fra : TOSB

Dato : 11-03-08 21:47

I tidens løb har der været en del debat omkring antenner og tv-signaler.
Er der nogen, der har erfaringer med DVB-T USB antenne.

Sagen er den, at jeg har købt en sådan tingest til en forholdsvis billig
pris på en auktion (under 200 kr.).
Jeg har afprøvet systemet på land og kan modtage DR1, DR2, TV2 og DR-Update
med rigtig gode billeder og lyd på min bærbare.

Kan man nøjes - så er det vel et godt alternativ for sejlere, når man ligger
i havn det ene eller andet sted i kongeriget. Går i øvrigt ud fra, at man
feks. i Sverige vil kunne modtage de kanaler, der sendes digitalt dér.

Jeg er ikke meget for at reklamere for auktionssiden, men hvis læserne
insisterer, vil jeg da gerne lægge et link her i tråden.
Forinden vil jeg så oplyse, at man tilsyneladende har massevis på lager, så
man skal ikke lade sig friste til at byde op, for når auktionen er slut, så
starter der en ny - og det endda med en startpris på 1 kr.

Mener i øvrigt at have set, at der var et lavprissupermarked, der havde en
lignende tingest som spotvare for nyligt - også til en forholdsvis rimelig
pris.

Mit ærinde er, om nogen her har erfaringer med USB-antenne i tilknytning til
den bærbare? Mit eget forsøg er gjort på 2. etage i Brøndby, så det...

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv. ELLER:
Lev livet i dag,

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 11-03-08 15:07

Der skal være rigtigt godt signal før de virker med de medfølgende
antenner.

Jeg har selv en, som jeg har testet 4-5 forskellige steder i landet,
og kun et enkelt sted virkede den tilfredsstillende. Herhjemme virker
den kun hvis antennen står i vinduet - men ikke ret godt.

Det skal så siges at det drejer sig om indendørs brug i disse tests -
f.eks. i sommerhusområder og hos familie på landet, umiddelbart burde
det hjælpe en del at sætte den udenfor - eller f.eks. i en båd. Det
vigtigste er frit udsyn til sendemasten.

I en havn kunne jeg også forestille mig at alle masterne fra nabobåde
kunne have dårlig indflydelse på signallet.

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 22:15

"TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ELLER: Lev livet i dag,
> for du ved ikke, om du har det i morgen!

Hej Torben,

been there, done that

Jeg havde (har) en MSI usb enhed til digitalt tv på pcén.

HVIS du tilslutter en ordentlig antenne (UFO eller lignende) med indbygget
forstærker, kan du måske få et fornuftigt resultat.

Men... da jeg brugte min på båden, var resultatet ikke særligt godt - selv
om jeg smed den lille medfølgende antenne ud af diverse skylights tårnluger
og andet godt så lykkedes det aldrig at få et 100% stabilt signal - og tit
forekom afbrydelserne lige når en udsendelse blev spændende
Herudover blev enheden ret lun efter 1 times brug.

Efter at have prøvet diverse løsninger, endte jeg med at smide en digital
"top-boks" i båden (tilkoblet mit tv med et scart stik) - og den er
tilkoblet en ufo antenne som i vinterhalvåret bare ligger på en hylde i
salonen - og om sommeren er placeret i mastetoppen.

Førstnævnte placering i salonen giver et ganske fint signal i stort set alle
havne - og løsning nr. 2 - når masten er sat, er signalet vildt godt - har i
Køge Bugt området periodisk haft en bunke tyske digitale kanaler... samt
selvfølgelig samtlige svenske og danske.

Jeg er rigtigt godt tilfreds med min endelige løsning - den er stabil og
god.

venlig hilsen

JN

Fra : Flemming

Dato : 12-03-08 09:37

Jeg har og bruger en USB DVB-T til at se fjernsyn med i båden. Antennen er
en Triax ufo marine.
Resultatet har de sidste to år været perfekt.
/Flemming

Fra : HH

Dato : 12-03-08 15:26

Jeg har også en sådan MSI-tingest til min PC og har gode erfaringer
med den. Jeg synes egentlig, at den medfølgende 15cm-stav er meget
god, hvis jeg vippede den op på sprayhood'en kunne jeg se Digi-TV fra
Hovesenderen i Lynæs og i Rørvig, hvor også Jyderup-senderen kunne
ses. Den eneste havn hvor jeg ikke havde gode forhold var i Odden
Havn, der jo ligger på nordsiden af Sjællands Odde bag et meget højt
land som skærmer fuldstændigt for Jyderup-senderen.
Jeg har købt en sådan Triax-UFO Marine, men har ikke monteret den i
masten. Det ville jeg først gøre hvis en afprøvning viste at den var
bedre end alternativerne, hvoraf et altså er den ovenfor nævnte stav.
Jeg konstruerede en ringantenne (som der jo ligger inden i UFO-en) men
skåret ca. til den frekvens der er interessant for Digi-TV, i det her
tilfælde altså 714MHz (Hove) og 826MHz (Jyderup). Så det er en lille
antenne på en 6-7 cm i diameter. Jeg lavede også en 5-element Yagi-
antenne (sædvanlig TV-antenne-type) også skåret til ca. 700 MHz.
Forsøgene viste desværre, at UFO'en ikke var bedre end nogen af de
andre antenner, når de var monteret samme sted. Så jeg har sat den
lille ringantenne op i masten og har nu sejlet med den i 2 sæsoner.
Hvorfor jeg ikke satte UFO'en i mastetoppen? - den er grim og stor!
Jeg mener at hovedproblemet med disse UFO'er er, at de sælges som
antenner der kan dække hele frekvensområdet fra VHF og hele UHF-
båndet, og det er nu en gang fysisk umuligt. Den indbyggede forstærker
skal så kompensere herfor, men det er altså ikke særligt godt i
yderområderne, altså øverst i UHF-båndet som DIGI- udsendelserne
bruger. Men hvis man også vil se de traditionelle kanaler (så længe de
findes) så kan det måske være en løsning.
Men jeg vil i hvert fald anbefale inden man investerer i dyre antenner
at forsøge med en simpel og så købe et ordentligt antennekabel til at
trække inden i masten.
Noget andet er, at disse små USB-dongler jo har hele tuneren i en
enkelt chip, og de kan altså ikke måle sig i følsomhed med en "rigtig"
settopbox til et TV som nævnt i indlægget ovenfor. Men jeg ved ikke om
der findes sådanne til tilslutning til en PC.
Men når det virker: Det er f...g..m et fantastisk flot billede på
PC'en!

Fra : Kondrup

Dato : 12-03-08 15:36

On 12 Mar., 22:25, HH <hhm...@get2net.dk> wrote:
> skåret ca. til den frekvens der er interessant for Digi-TV, i det her
> tilfælde altså 714MHz (Hove) og 826MHz (Jyderup). Så det er en lille
> antenne på en 6-7 cm i diameter.

Kære HH
Hvordan laver man lige en ringantenne? Hvordan kobles den til hvilket
kabel?
Hilsen
Jens

Fra : HH

Dato : 13-03-08 03:47

On 12 Mar., 22:36, Kondrup <kond...@post4.tele.dk> wrote:

> Kære HH
> Hvordan laver man lige en ringantenne? Hvordan kobles den til hvilket
> kabel?
> Hilsen
> Jens

Tag 20cm kobberrør eller -pind (jeg brugte auto-bremserør) og buk det
rundt om en rundstok så der er et gab på ca. 1,5cm mellem enderne. Lod
coaxens skærm til midten overfor åbningen og forbind inderlederen et
par cm. ude på den ene side, sådan at inderlederen løber parallelt med
kobberrøret de par cm. i en afstand af 0,5-1cm.
Alt ovenstående udført "med tommelfingrene" og på slump - det kan uden
tvivl beregnes nøjere og bedre.
Prøv det! - investeringen er til at overse!

Hans-Henrik

Fra : Kondrup

Dato : 13-03-08 10:57

On 13 Mar., 10:46, HH <hhm...@get2net.dk> wrote:
> [...]
> tvivl beregnes nøjere og bedre.
> Prøv det! - investeringen er til at overse!

Kære Hans Henrik
Det lydet simpelt og sjovt.
>forbind inderlederen et par cm. ude på den ene side< Forbind med lodning? Er det "et par cm" fra skærmens lodning? "Løber det parallelt" ved hjælp af tape? Bruger du alm TV antenne ledning?
Hilsen
Jens

Fra : HH

Dato : 13-03-08 12:50

On Mar 13, 5:56 pm, Kondrup <kond...@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
> Det lydet simpelt og sjovt.>forbind inderlederen et par cm. ude på den ene side< Forbind med lodning? Er det "et par cm" fra skærmens lodning? "Løber det parallelt" ved hjælp af tape? Bruger du alm TV antenne ledning?

Ja, ja, undskyld at der mangler nogle detaljer. Det kobberrør jeg
bruger er ca. 5mm i udv. diameter. Er pudset og lakeret til sidst for
at undgå irring etc. Ja, almindeligt 75ohm coax, tag yderisoleringen
af 5cm fra enden, træk inderdel inkl. isolering ud gennem en åbning i
skærmen lavet med et merlespiger el. lign.(man er vel sømand!) og sno
skærmen så den kan loddes på kobberrøret, så tæt på yderisoleringen og
hvor inderlederen kommer ud som muligt. Før så inderlederen med eller
uden isoleringen parallelt med kobberrøret og så i en vinkel op til en
lodning. Hvis det her giver mening på dette billedløse forum:
______________
____x____y_____ kobberrør her, altså ringen siddende vandret, coax
skærm loddet på ved x, inderleder ved y
O------|
| |

good luck!

Hans-Henrik

Fra : Kondrup

Dato : 14-03-08 14:24

On 13 Mar., 19:50, HH <hhm...@get2net.dk> wrote:

> [...]
>        | |            coax her kommende lodret op
>
> good luck!
>
> Hans-Henrik- Skjul tekst i anførselstegn -

Kære Hans Henrik
Tak for supplerende oplysninger - jeg mener jeg er med.
Hilsen
Jens

Fra : TOSB

Dato : 15-03-08 22:17

TOSB wrote:
> I tidens løb har der været en del debat omkring antenner og
> tv-signaler. Er der nogen, der har erfaringer med DVB-T USB antenne.

Klip

Herligt med alle disse input.

Heldigvis har min investering ikke kostet mig spidsen af en jetjager.
Virker det ikke i div. havne, så kan jeg da glæde mig over, at jeg kan have
skidtet kørende på en bærbar i arbejdstiden og med det ene øje følge lidt
med i OL på 2. sal i Brøndby.

HH´s opskrift har jeg ikke kunnet gennemskue. Det ville være rart med noget
i en binær gruppe, så man visuelt kunne se den hjemmelavede digitale
TV-antenne, som ud fra beskrivelse ikke skulle være ret svær at fremstille.

Mvh
Torben