Skift af toppakning?
Fra : kasper.lundberg@gmai~

Dato : 11-03-08 15:39

Jeg har en utæthed ved toppakningen på min cb 750 f '83 (dohc),
således at der trænger olie ud ved 1. cylinder. I denne forbindelse
går mit spørgsmål på hvor let man kan slippe afsted med at skifte
denne og om der er nogen problemer. Motoren går ellers super og der er
udemærket kompression på alle cylindre.

- Kan jeg slippe afsted med at alene at nitte knastkæderne og lade
resten sidde (knaster og ventiler)?
- Kan jeg risikere at det er nødvendigt at plane topstykket, eller
andre procedurer der besværliggør processen?
- Er der alternative måder at løse problemet på (efterspænding,
tætningsmateriale...)?

På forhånd tak!

/Lundberg

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-03-08 23:57

kasper.lundberg@gmail.com skrev:

> Jeg har en utæthed ved toppakningen på min cb 750 f '83 (dohc),
> således at der trænger olie ud ved 1. cylinder.

Er det 100% sikkert at det er toppakningen?

På min daværende CB 7½ K0 var det "lakridserne" nedenunder bukkene til
knastakslen der var blevet hårde (de var ikke blevet skiftet da motoren blev
pakket om).

Ved godt at det ikke er samme motor.
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : kasper.lundberg@gmai~

Dato : 12-03-08 02:17

Det virker som om olien trænger ud ved topstykket (et sted så det i
hvert fald løber ned mod 1. cylinder) og ikke ved topdækslet...

ved ikke hvad der ville være tilfældet hvis det er "lakridserne"?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-03-08 11:39

> [...]

> hvert fald løber ned mod 1. cylinder) og ikke ved topdækslet...
>
> ved ikke hvad der ville være tilfældet hvis det er "lakridserne"?

Dét ville efter min overbevisning se ligesådan ud.

Kan du høre om der er en utæthed?

Fra : kasper.lundberg@gmai~

Dato : 12-03-08 06:52

Bare for at være helt sikker kan du så ikke udpege synderen på dette
"exploded view"?

http://www.cmsnl.com/honda-cb750f-750-super-sport-82-us_model7243/partslist/E++02.html

På forhånd tak!

/lundberg

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-03-08 00:57

kasper.lundberg@gmail.com skrev:

> Bare for at være helt sikker kan du så ikke udpege synderen på dette
> "exploded view"?

Desværre!

Din nuværende og min daværende motor er ikke ens i opbygningen.

Det er mere princippet i det: at du ikke skifter toppakningen (og evt. får
planet topstykket) uden at det hjælper på oliespildet.

Hvis du ikke kan høre en tikken kan det være at din toppakning ikke fejler
noget - kompressionen er jo osse ok.

Der var i mit daværende topstykke mange muligheder for at olien kunne sive
ud i det fri - og så lander den typisk ved cyl. no. 1 - især når man bruger
sidestøtteben.

Sådan som jeg ser det billede du linker til er de nederste
knastaksel-lejebukke ud i ét med resten af topstykket; på min var de "løse"
og dækkede over et hul hvorigennem man kunne komme til nogle bolthoveder;
når de bolte så var spændt ved samlingen af motoren proppede man hullet til
med en flad 1-krone-stor gummiskive med en vulst langs kanten (lakridsen) og
monterede knastaksel-lejebukken ovenpå. Med nye lakridser og en fastspændt
lejebuk blev hullet så tæt.

Blev lakridserne for gamle, varme - eller beskidte inden montering - kunne
der så sive olie igennem og ned til fx. toppakningen - det var en typisk
fejl for dén motor.

På billedet af din motor kan jeg ikke finde noget tilsvarende princip - kan
være den er forbedret på dét punkt - men for mig at se kan utætheden lige så
godt være ved ventildækselpakningen ved fx. et af de midterste tændrør.

Nå, men vend tilbage hvis du finder en utæthed et eller andet sted

Fra : Armand

Dato : 14-03-08 21:45

> [...]
> udemærket kompression på alle cylindre.
>
> - Kan jeg slippe afsted med at alene at nitte knastkæderne og lade

Lad dig ikke forskrække af den normale procedure, der er:
- Af med ventildækslet!
- Placér krumtappen ved tændingsmærket: "T" for cylinder #1-4!
- Læg mærke til placeringen af mærkerne på de øvre knastkædehjul (á en
streg der flugter med pakfladen) - eller lav selv nogle pletter på hvert
tandhjul og modsvarende på kæden!
- Løsn kæden (á fjerne strammeren).
- Fjern lejeoverfaldene (vær sikker på at de er mærkede "A-A" osv. fra
fabrikken af, eller gør det selv)!
- Træk knastakslen med den korte kæde (DOHC'eren har kun knastkæden om
den ene knast!) op og fri af lejerne!
- Løft kæden af tandhjulet og træk knastakslen ud til siden og væk!
- Løft den anden knastaksel opaf lejerne på sammen måde, og gentag "kæde
af og knastaksel væk" -proceduren!
- Vær under den sidste operation meget opmærksom på ikke at tabe kæden
ned i kædetunnellen: Hæng den løst op under stelrørene med en ledning/lign.
- Afmonter topstykket og træk det forsigtigt bort mens knastkæden styres
med den ene hånd, så den ikke falder ned i tunnellen!
- Samling i modsatte rækkefølge!

Sluttiming af knastakslerne er ikke mere kompliceret på denne måde, end
ved kæde- sprængning/samling :-|

> Kan jeg risikere at det er nødvendigt at plane topstykket, eller
> andre procedurer der besværliggør processen?

Dét vil en kontrol med en ret-skinne kunne give dig svar på efter afmontage!
ER topstykket skævt, skal det rettes inden genmontage - Alt andet ville
være dumt når nu det er en lækage du adskiller p.g.a.!

> Er der alternative måder at løse problemet på (efterspænding,
> tætningsmateriale...)?

På sådant aldrende maskinereri? Næppe!

--
Armand.