sådan poleres fribordet..!!
Fra : kenneth andersen

Dato : 11-03-08 11:53

Efter have læst og svaret på spørgsmål i en lign. tråd, kommer hvordan jeg
friskede min båd op da jeg havde købt den.
Den havde ligget i vandet i 5 år, og ikke poleret overhovedet..! kun
bundmalet én gang om året.

1 Jeg startede med at pille alle klistermærker/staferinger af, samt navnet
bagpå.

2 Vaskede skibet grundigt med alm. flügger grundrens

3 sleb med exentersliber påsat korn 500 i en TØRslibning, til fribordet var
HELT ensfarvet og alt gammelt og nedslidt pigment var fjernet.

4 sleb med exentersliber påsat korn 500 VÅDslibning én gang overalt

5 sleb igen, men 2 gange med korn 1000 VÅDslibning

6 sleb igen igen, denne gang 3 gange med korn 2000 og så VÅDslibning

7 så polere jeg den op med fint polermiddel fra HEMPEL

8 Istedet for at tørre det polermidlet af hånden, vaskede jeg det af med
alm. sulfo-vand.... meget hurtigere og gir ikke ondt i armene..!

9 så polere jeg igen med ultragloss, det vil sige... jeg smurte det på og
"aebejde" med polermaskine indtil produktet var helt væk.

10 Jeg smurte så et meget tyndt lag ultragloss på uden at gnide/polere og
lod det tørre, og tørede så af med rene klude..!

30 fod tager 3 dage med godt vejr..!

Skulle der være nogen på fyn, der vil forsøge sig med ovenstående
behandling, vil jeg gerne være behjælpelig.... dog skal du selv udføre
arbejdet.!

Kenneth

Fra : HO

Dato : 11-03-08 18:00

Hej
Det er da en hel forrykt overskrift.
Sådan en opskrift har intet med årlig polering at gøre.
Håber ikke nybegyndere starter på dette, som en polering.
Med venlig hilsen
HO

Fra : kenneth andersen

Dato : 11-03-08 19:08

læs lige det hele én gang til ven...!!!!!!!

Efter 5 år UDEN polering...!!! Det er sgu da ikke HVER år, er det..????????

Det er opskriften til at komme ordentlig i bund, én gang for alle..!!!
Alt for mange vedligeholder ikke deres både ordentligt, og så er sådan en
omgang tiltrænkt.!

kenneth

Fra : HH

Dato : 11-03-08 13:05

Jeg kan bekræfte, at det at få båden renset og poleret er det største
arbejde på denneher årstid. Og udover at fribordet skal poleres er der
også et temmelig stort job med dækket og cockpittet. Fribordet er
hårdt, fordi det er et meget stort areal og at man skal stå med armene
ude, dækket og cockpittet fordi der skal renses og poleres forbi en
fandens masse beslag, hjørner og fremspring.

Som trøst husker jeg på min faders polering af bil da jeg var lille.
Han brugte et mærke i voks der hed Simoniz, og på dåserne her lød
brugsanvisningen:

1. Smør på og lad tørre
2. Poler med rene klude
3. Træd 3 skridt tilbage og beundre resultatet!

Så det er punkt 3 der gælder! - men man skal gå meget ondt igennem
inden man kommer i Paradis.

Hans-Henrik