Elektronisk søkort?
Fra : Leif Langgaard

Dato : 11-03-08 10:28

Hej

Hvad er alternativet til DLSK, når man kommer udenfor "dækningsområdet"?

Turen går fra Loosdrecht i Holland og til Aalborg.

Der er vel ikke nogen der har en BlueChart EU501s for meget, eller vil låne
den ud i 14 dage?

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-03-08 13:12

Hej Leif,

Du kan købe BSB-kort til rimelige penge. Der medfølger et
program light der kan bruges på lignende måde som DLS, som et
hjælpeværktøj under sejladsen.
Under alle omstændigheder skal du have papirsøkort ombord. Dem
bruger du til navigation.

Mvh/Harding

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 11-03-08 06:24

> [...]
>
> Turen går fra Loosdrecht i Holland og til Aalborg.
>
> Der er vel ikke nogen der har en BlueChart EU501s for meget, eller vil låne

Hvilken vej vil du/I sejle?

Via Kielerkanalen eller op langs vestkysten og ind i Limfjorden?

Hvis det er sidstnævnte er det spørgsmålet om det er nødvendigt med et
elektronisk søkort, da alm. papirsøkort og en GPS vel, som jeg ser
det, vil være rigeligt. Det er jo ikke specielle lavvandsområder man
skal være ekstra påpasselig med osv. fra man kommer ud i Nordsøen og
indtil man når op i Limfjorden, hvor dit DLSK jo dækker igen.

Mht. Bluechart, så får man 2 koder med når man køber det - dvs.
rettigheder til at installerer det på 2 GPS'er. Så hvis du kender
eller hører om andre der har det område, så kan du evt. spørge om du
må købe en af deres 2 licenser fra dem, da de højst sandsynligt kun
benytter den ene. Det er lidt en "win-win" situation for jer begge

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 13:52

Hej igen,

Prøv at kigge på www.nv-verlag.de ...

De har papir- og elektroniske (på DVD) søkort (i BSB-format) og
'havnelods' for hele området til rimelige penge og det er gode kort og
dertil et meget anvendeligt og enkelt navigationsprogram. Hvis det er
den type kort, du vil satse på, og vil bruge en bærbar PC med et
navigationsprogram i båden, og du ikke har en masse andre kort i
forvejen, kunne du overveje deres "Kombipack"-tilbud på serie 1, 2, 3 og
4 for ?198 - i DKK 1.480. Så har du nye kort (fra april måned 2008 -
altså), der dækker alle indre danske farvande (øst for den jyske
vestkyst), den svenske vestkyst op til Göteborg, Nordtyskland og lidt af
Polen, Bornholm og den svenske Østersøkyst op i Hanöbugten til
Karlskrona ... En besparelse på ca. 500,- kr. ift. at købe dem
enkeltvis.

Det medfølgende navigationsprogram - Chart Navigator Light - er
'gratis'. Dvs. inkl. i prisen.

Vil du udnytte muligheden for at se luftfotos af havne og kystlinier i
digital billedform - det må da fryde en fotograf!? ... ..., skal du
investere i programmet: Chart Navigator Standard, som koster ? 98 - ca.
700 kr. Og det er et glimrende navigationsprogram til den bærbare.

Jeg kan ikke hjælpe dig med de kort, du ønsker, da jeg aldrig har
bevæget mig i de områder med sejlbåd.

Skal du anskaffe kort for hele turen via NV-Vewrlag, skal du nok have
NL1 og NL2, DE1 og DE2 og DK1 samt evt. Limfjorden, hvis du sejler
"vestenom" - går du ind via Kielerkanalen behøver du ikke DK1, men skal
så istedet have Serie 1 og 3 for Danske farvande ... NL1, NL2, DE1 og
DE2 og DK1 koster for hvert sæt ? 98 ... Serie 1 koster ?79,80 og Serie
3: ?59,80 ... Det er noget af en udskrivning, men jeg forstod, at du har
fået et pænt afslag i prisen på båden - sååå? Måske nogle
langturssejlere vil købe de Hollandske og Tyske kort, hvis du ikke skal
derned igen?

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 13:57

Jeg troede man kunne bruge tegnet for Euro ... Men det viser, sig, at
det indtastede vises som et spørgsmålstegn ... Så hver gang, der står et
? efterfulgt af et tal, skal ? læses som Euro ... sorry ...

mvh
Flemming Torp

Fra : Kondrup

Dato : 11-03-08 10:47

On 11 Mar., 13:57, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:

> [...]

Kære alle
Jeg investerede i NV Verlags kombi 1-4 sidste år (købte det hos
Weilbach) - og opgradere til Chart Navigator Standard. Havde det PCén
og sejlede kun efter det sidste år - gik meget fint i danske farvande.
Købte også deres PDA software, så jeg på aften og week-end ture kunne
nøjes med PDA'en. Alt fungerede fint. I modsætning tíl året før, hvor
DLSK gentagne gange mistede orienteringen og crashede på meget
uheldige steder ved anløb til ankerplads/havn. Og man skal heller ikke
genindsætte CD'en - det gik galt, da Microsoft lavede en Windows
opdatering midt i sommerferien 2006.
Kun kan jeg (endnu) ikke finde ud af, hvordan man opdaterer til NV
2008 - Weilbach kunne ikke hjælpe og NV Verlag har ikke svaret på en
mail.
Hilsen Jens

Fra : N/A

Dato : 13-03-08 10:23

Fra : N/A

Dato : 13-03-08 10:23

Fra : N/A

Dato : 13-03-08 10:23

Fra : HH

Dato : 11-03-08 13:20

Kan man ikke bare bruge det gratis SeaClear-program sammen med
søkortene fra NV-Verlag?
Pakken med de 3 kortsamlinger til ca. 1500kr. indeholder jo så både
papirkort som back-up og elektroniske BSB-kort til brug i PC-en?
Det er selvfølgelig dyrere end blot at købe DLSK2008, men en fair
sammenligning skal jo medtage prisen på papirkortene (hvis man er
dogme-navigatør og synes at man skal have sådanne).
Billigløsningen her kunne så være at nøjes med DLSK2008 og gamle
udgaver af papir-søkortene, som mange sejlere har adskillige af
liggende. Jeg har endda set professionelle der stadig sejlede efter de
sort-hvide kort fra for 20år siden....................ja grundene har
vel ikke flyttet sig!

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 21:03

Jeg topposter bevidst, da der ikke - uvist af hvilken grund - kommer et
tegn (> f.eks.) foran hver linie i din tekst - og derfor kan det være
vanskeligt at finde ud af, hvad du skriver og hvad jeg svarer ...

1. Jo, man kan anvende SeaClear ligesom det nævnte udmærkede program,
der er inkluderet (= gratis) ved køb af kort og de medfølgende CD'er
ligesom man kan anvende andre programmer, der kan håndtere søkort i
BSB-formatet.

2. Pakken indeholder *fire* kortserier og dækker et område noget større
end DLSK.

3. Dogme-navigatør ??? Fordi man har papirsøkort med ??? Ikke forstået!

4. "Professionelle", der sejler efter 20 år gamle kort ... Jeg tror jeg
ville finde en anden betegnelse for personer, der opfører sig så
tåbeligt ... Hvis søkortene altså ikke løbende er blevet ajourført ...
Men sådan forstod jeg ikke din formulering ...

Prøv at følge med i Efterretninger for Søfarende mv. - der sker faktisk
ganske mange ændringer i farvandsafmærkningen ... ja selv sandbanker
flytter sig ... ...

Der er i manges øjne - herunder i mine - betydelig forskel på
programmellet i Chart Navigator og DLSK ... Dertil: Hvis man køber
(elektroniske) kort over (for at sejle i) andre områder end lige dem,
som dækkes af DLSK ... Hvad så?

Kombipakken med de fire nævnte serier indeholder 4 CD'er og ca. 70
papirsøkort ... Glemmer man alt om elektronisk navigation er det ca. 20
kr. pr. søkort ...

Jeg ved ikke om SeaClear kan vise de i kortene indeholdte "luftfotos",
som man kan se ved køb af standardprogrammellet ... En feature, jeg
gætter på vil glæde en fotografisk interesseret sejler ... ... i sit
"nye" skiv!

--
mvh Flemming Torp - Gimle/DEN-61
.... og jeg har ingen kommerciel relation til nv-verlag ...

"HH" <hhmcsv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
1. Kan man ikke bare bruge det gratis SeaClear-program sammen med
søkortene fra NV-Verlag?

2. Pakken med de 3 kortsamlinger til ca. 1500kr. indeholder jo så både
papirkort som back-up og elektroniske BSB-kort til brug i PC-en?

3. Det er selvfølgelig dyrere end blot at købe DLSK2008, men en fair
sammenligning skal jo medtage prisen på papirkortene (hvis man er
dogme-navigatør og synes at man skal have sådanne).

4. Billigløsningen her kunne så være at nøjes med DLSK2008 og gamle

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-03-08 09:37

Hej Hans-Henrik,

Med dit ord "dogme-navigatør" mener:
en doktrin – eller en grundantagelse, som ikke er til diskussion
af trosgrunde eller mytologiske årsager, så tager du fejl.
Vi en gruppe der ikke tilsidesætter bestemmelserne i de
internationale regler for sejlads og sikker navigation, og vi er
vi mange der tilhører denne gruppe.

Sker der en hændelse hvor forsikring og retsinstans bliver
indblandet, så vil navigation blive bedømt ud fra anvendelsen af
de opdaterede og autoriserede papirsøkort.
De elektroniske søkort enten i form af kortplottere eller PC vil
kun være hjælpemidler i den form, som udbydes til lystsejlere i
udstyrsforretningerne. Dog skal man anvende alle de til rådighed
værende midler for at kunne gennemføre den sikrest mulige rejse.
Husk på at både manglende strømforsyning og manglende
informationer fra satelitterne kan forekomme, således at man ud
fra sit bestik skal kunne tage sine forholdsregler og gennemføre
den fortsatte rejse.

Professionelle navigatører anvender ikke DLS for navigation.
De gamle sort-hvide kort er da udmærkede blot de til dato er
opdaterede, de vil nok være meget overtegnede med rettelser.
Det er netop her de prof. fejler hvis de bevæger sig ind i
sjældent besejlede farvande. Det sker ofte her i sejlrenden i
Øresund lige ud for lufthavnen at de går på grund. Da
Øresundsbroen blev bygget blev sejlrenden flyttet ca 300 meter
og rettet ud. Sover man i timen og kører på autopilot her, så
sker grundstødningen. Prof. betyder kun at man får penge for sit
arbejde ikke at man er en omhyggelig og aktiv navigatør.

Grunde, fremkomne sten, ændringer af løb forekommer hele tiden,
sejlrender overvåges rimeligt godt; men områderne uden for
behøves på ingen måde at være som angivet i søkortene, selv ikke
selvom de omhyggeligt er rettede til dato.

Mvh/Harding

Fra : michael.grauengaard@~

Dato : 12-03-08 08:25

On 11 Mar., 20:19, HH <hhm...@get2net.dk> wrote:
> Kan man ikke bare bruge det gratis SeaClear-program sammen med
> søkortene fra NV-Verlag?
>

> Hans-Henrik

Desværre kan man ikke bruge kortene fra NV verlag i seaclear, da
seaclear ikke understøtter mere en BSB 3 kort. Disse har NV verlag
ikke solgt i de seneste ca. 5 år. Jeg tror faktisk at de nye 2008 kort
udsendes i BSB 5 format. Det vil sige at de er krypterede og kopisikre
og skal åbnes på PC en med en kode.

Hilsen Michael

Fra : Henning

Dato : 12-03-08 23:22

2007 kortene kan fint benyttes. Jeg har installeret kortene på min
stationære og ønskede ikke at bruge den sidste kode til min daværende
bærbare da den stod for udskiftning.

Jeg kopierede kortene fra PC'en og ikke CD'en til den bærbare og det virkede
fint i såvel SeaClear II som Chart Navigator. Kortene blev afkrypterede ved
installationen.

mvh Henning

Fra : michael.grauengaard@~

Dato : 12-03-08 21:06

On 12 Mar., 23:22, "Henning" <and...@nd.dk> wrote:
> [...]
> installationen.
>
> mvh Henning
>
> Her er et uddrag fra SeaClears egen website:

SeaClear II uses raster charts and can use most BSB/KAP version 1 - 3
and GEO/NOS commercial charts. Encrypted charts, like BSB/CAP can not
be used.

Det vil være meget interessant at få oplyst din fremgangsmåde til at
få disse kort til at virke i SeaClear II.

Venlig hilsen Michael

Fra : SørenH

Dato : 13-03-08 10:23

michael.grauengaard@gmail.com skrev:
> Det vil være meget interessant at få oplyst din fremgangsmåde til at
> få disse kort til at virke i SeaClear II.
>
> Venlig hilsen Michael

Helt enig!
Jeg mistede min ene licens ved et motherboardskift, og har ærgret mig
siden over at jeg ikke længere kan installere kortene på min stationære
hjemme, til ruteplanlægning POI'er mm.
Så metoder modtages meget gerne!
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Henning

Dato : 13-03-08 21:57

Som det fremgåe af min oprindelige mail kopierede jeg bare kortene fra min
PC til min bærbare, naturligvis til den/de respektive foldere. Ingen
HokusPokus bare kopiering.

Og ja - jeres spørgsmål fik mig til at finde den bærbare frem og checkede at
min hukommelse var rigtig m.h.t. SeaClearII da jeg selv foretrækker Chart
Navigator af de 2 og det derfor var det program jeg benyttede.

mvh Henning

Fra : Henning

Dato : 13-03-08 22:08

Som det frem går af min oprindelige mail bliver kortene afkrypterede ved
regulær installation og er derefter "bare" BSBkort.

Læs iøverig også mit svar til SørenH

mvh Henning
PS! undskyld jeg først kom til at svare dig direkte.

Fra : N/A

Dato : 13-03-08 10:23

Fra : blueocean

Dato : 15-03-08 04:33

wrote:
> [...]
> det indtastede vises som et spørgsmålstegn ... Så hver gang, der står et
> ? efterfulgt af et tal, skal ? læses som Euro ... sorry ...

For at få tegnet holder man ALT + ctr. + E giver EURO tegnet.

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-08 13:13

wrote:
> [...]
> det indtastede vises som et spørgsmålstegn ... Så hver gang, der står et
> ? efterfulgt af et tal, skal ? læses som Euro ... sorry ...

SNIP

For at få tegnet holder man ALT + ctr. + E giver EURO tegnet.

Tak for tip ... Jeg prøver lige: 1 ? er lige godt 7 kr ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : TOSB

Dato : 15-03-08 17:51

Flemming Torp wrote:
> "blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
Klip

Prøv med ALT GR + 5, så skulle den være der - ihvertfald i Word.
(Euro-tegnet)
Virker også her: ?
Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : blueocean

Dato : 15-03-08 04:34

On 11 Mar., 13:52, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> [...]
> fået et pænt afslag i prisen på båden - sååå? Måske nogle
> langturssejlere vil købe de Hollandske og Tyske kort, hvis du ikke skal

JEg kan kun anbefale disse kort, vi har brugt dem hele vejen hjem fra
Middelhavet til DK, turen gik gennem kieler kanalen til Kbh.

Fra : Hanne og Hans

Dato : 12-03-08 12:06

Husk lige at i Holland og det Nordtyske områdede er det en forbrydelse at
sejle uden de sidst udgivne søkort.
Og der bliver udgivet nye hvert halve år. Grunden er at sandbankerne flytter
sig ustandseligt.
Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-03-08 15:22

Mange skibe der sejer i de lavvandede områder og Europas kanaler
og floder, indrapporterer løbende deres pos. og dybden til en
central der så udsender informationerne til skibene igen for at
de kan udføre en sikker navigation. I kanalerne og floderne er
nedbøren en vigtig faktor for vanddybden.
Endelig er tidevand også en betydende faktor.

Mvh/Harding