Er denne VP2002 ikke "Søvandskølet
Fra : Leif Langgaard

Dato : 10-03-08 13:19

http://peecee.dk/upload/view/102798

På min MD11 sidder varmeveksleren ovenpå og fylder en del, så jeg går ud fra
at denne motor er kølet direkte med søvand, kan nogen se om det er det ene
eller det andet

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : SørenH

Dato : 10-03-08 14:25

Leif Langgaard skrev:
> [...]
> at denne motor er kølet direkte med søvand, kan nogen se om det er det ene

Hej Leif
Den er ikke ferskvandskølet. Hvis den var ville kileremmen iøvrigt være
længere og gå omkring en ferskvandskølers aksel.
Der kan fås sæt til det, men med mindre du er meget motorkyndig så skal
du ikke selv gøre det men få en motormand til det.
Husk iøvrigt at 200x-serien har et svagt punkt med forbindelsen ved
gearkassen. Skiftes det i tide er det kun udgiften til reservedelen, men
ryger den så er det en ny gearkasse! En motormand ved hvad det drejer
sig om.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-08 23:39

Jeg har altså haft en VP200x, hvor det hele var monteret omme bagved med en
elektrisk pumpe, så man kan ikke være 100% sikker. Men jeg indrømmer at den
ser saltvandskølet ud på billedet.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 00:56

Enig. Hvis der var tale om ferskvandskøling skulle der jo være et ekstra
sæt slanger og en varmeveksler og en elektrisk pumpe ... og det er der
ikke meget, der tyder på der er plads til i denne installation ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:47d5b8a2$0$89176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Leif Langgaard

Dato : 11-03-08 09:48

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> Enig. Hvis der var tale om ferskvandskøling skulle der jo være et ekstra
> sæt slanger og en varmeveksler og en elektrisk pumpe ... og det er der
> ikke meget, der tyder på der er plads til i denne installation ...

Hej

Bag motoren er der et mega stort rum med masser af plads, jeg håber at noget
af denne plads huser et "ferskvandskølesystem".
Det er båden vi har købt i Holland, som jeg har tjekket i hoved og r.., men
netop denne ikke helt uvæsentlige detalje er smuttet, da jeg ikke kunne
forestille mig at den kunne være søvandskølet.
Fejlen med gearet som nogle af VP 2002 motorerne har, burde være udelukket
pga. det høje motornummer og sene årgang.

Men et er sikkert, jeg vil ikke lade noget ødelægge glæden ved at være
blevet ejer af dette dejlige skiv:

http://peecee.dk/upload/view/102988

Tak for jeres svar!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 11:29

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> pga. det høje motornummer og sene årgang.
>
> Men et er sikkert, jeg vil ikke lade noget ødelægge glæden ved at være

Hej Leif,

Nej, der er der bestemt heller ingen grund til.
Når jeg ser på billedet, kan jeg se det isolerende folielag agterude, men
ingen slanger, varmeveksler eller ekstra pumpe ...

Det samme er tilfældet med min sejlbåd fra 1990, købt i 2003.
Samme model motor og "søvandskølet".
Det har jeg valgt at leve med. Og den har kørt problemfrit - so far ...

Nu skal man jo - som rene amatør - være varsom med at vise sine billeder til
en fotograf ... ..., men jeg knipsede et par billeder under monteringen
af en ekstra generator på den gamle Volvo Penta sidste år inden søsætning
http://picasaweb.google.com/Flemming2rp/NyGenerator?authkey=QqN8HAXX1UA
Mange fagfolk fraråder direkte at man eftermonterer ferskvandskølesystem,
hvis den har været saltvandskølet i en årrække ... Men det er der delte
meninger om, så jeg ved ikke selv, hvad der er det "rigtige" ...

Da vi i sin tid købte en Ballad i Sverige, var vi ikke så gode til det
svenske, så da vi fik at vide, at den gamle Penta var "sötvandskylt",
rynkede vi på næsen indtil vi lærte, at det betød, at den var ferksvandkølet
.... ... og det gav ingen problemer. Den kørte fra 1973 til 2006 ... Kan
man forvente mere?

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Steffen Skov

Dato : 11-03-08 14:17

Hej Flemming
Hvad så med en saltvandskølet motor der metensdelen har sejlet i ferskvand
og har haft et par årlige ture i saltvand. Vil den have taget mere skade end
hvis den havde sejlet kun i det ene eller det andet?
Hilsen Steffen

klip

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 21:07

Hej Steffen,

Sådan noget må du slet ikke spørge mig om ... ...
Jeg har ingen teknisk indsigt i disse problemstillinger! ...
Nævner blot mine erfaringer ... ...

Der er givetvis andre i gruppen, som kan give et seriøst svar.

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 23:20

Problemet opstår primært fordi at en saltvandskølet motor kører ved en
lavere temperatur og når man skifter termostat, og kører motoren varmere, så
frigives der en masse snask og skaller. MEN man kan jo montere
ferskvandskøling UDEN at skifte termostaten. Min første både kørte med en
kold termostat og ferskvandskøling og det gav øjensynligt ingen
problemer.....

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-03-08 14:51

Hej,

Der er flere emner der her skal tages højde for.

I kamrene i en saltvandskølet motor der kører med en lav
temperatur, vil der ikke udskilles ret meget kalk og
saltkrystaller. Op til 60 grader udskilles kun få procent; men
ved 80 grader udskilles 80%. Derfor holdes temperaturen på den
saltvandskølede motor lav.
Skal man have en længerevarende levetid på en saltvandskølet
motor bliver man også nødt til at forøge materialetykkelserne
(som Volvo gjorde) eller lave en effektiv katodisk beskyttelse.
Tillige ændres smøreoliens egenskaber hvis motortemperaturen
bliver for høj. Overvarm olie danner slagger.
Derfor er det ikke altid formålstjenligt at ændre på en gammel
motor fra saltvandskøling til ferskvandskøling. Tillige kan det
komme på tale at køle gearkassen på hvisse typer.
Det vil nok være tilrådeligt at konsultere motorfabrikanten og
indhente information og få indsigt i deres erfaringsgrundlag.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)