Lanternepærer - effekt
Fra : Jens Jespersen

Dato : 10-03-08 12:08

Hej

Godt igang med første forårsklargøring i karrieren som sejler, fik jeg lyst
til at montere et windexlys i toppen af masten - og fik samtidig ideen om et
dækslys monteret under motorlanternen ca. fem meter over dæk. Ved den lokale
bådpusher så jeg en kombineret motorlanterne/dækslys - motorlanternen med en
10W pære, og dækslys en 10W halogenpære til den beskedne pris af ca. 250.-
Jeg er nu i tvivl om, om de 10W er nok, både til motorlanternen, men også
dækslys.
Hvad siger I ? Kan iøvrigt ses i Palby-kataloget, side 264 (varenr. 23.0150)
Hvad er iøvrigt kravene til lanternepærer mht. effekt ?

Mvh. Jens

PS - vi snakker her om en Granada 31 ;)

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-08 12:44

"Jens Jespersen" <jens_jespersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 23.0150)
> Hvad er iøvrigt kravene til lanternepærer mht. effekt ?

Hej Jens,

den nævnte kombimodel har jeg selv monteret - det er noget l...

De 10W lanterne + 10Wdækslys er helt ok - m.h.t. dækslys får man rigelig
arbejdsbelysning - men.... efter blot een sæson opdagede jeg at plastikken
omkring dæksbelysningsfatningen simpelthen er begyndt at smelte væk, bule og
i det hele taget ser miserabelt ud... (og jeg har ikke ladet den være tændt
i timevis).

Kvaliteten samt tykkelsen på plastmaterialet er simpelthen for dårlig - og
en 10W halogenpære afgiver altså noget varme, så materialet skal være
iorden.

Jeg kigger selv efter en erstatningslampe, som kan det samme, blot i en god
kvalitet - men er endnu ikke faldet over en sådan.

venlig hilsen

JN

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-03-08 13:50

Hej Jens,

Skibes lanterner er så vigtigt udstyr, at de er underlagt
Søfartsstyrelsens kontrol - Nautisk Prøvekammer. Den korrekte
betegnelse for lanterner er skibslys, og alt afhængigt af,
hvilken type båd, der er tale om, varierer skibslyset. Også
pæren i skibslyset skal være godkendt til den rigtige lysstyrke,
og det kræves, at de har en brændetid på mindst 1.400 timer.
Det er stadigvæk tilladt at bruge petroleumslanterner, men også
de skal være godkendte og opfylde den krævede lysstyrke.

Sejlbåde under 12 meter kan kombinere sine tre lys: styrbord-,
bagbord- og agterlys i en toplanterne med kun en pære.
Af gode grunde kan der så ikke tændes et motorlys mindst en
meter ovenover.
En del bådejere ser højt og flot på det og placerer motorlyset
et stykke nede på masten.
Men det rigtige er at have et sæt ekstra lanterner i for- og
agterpulpit, som bruges ved motorsejlads.
Lysstyrken skal være 0,9 candela, det vil sige synligt på op til
en sømils afstand.

Den kombinerede lanterne i mastetoppen må bruges af sejlskibe
indtil 20 meters længde. Men når båden bliver flere end 12 meter
lang, skal lysstyrken være 4,3 candela, det vil sige synligt på
op til to sømils afstand.
Et så kraftigt lys kan ikke monteres i de små mastetop-
lanterner, der er på markedet.
I praksis vil det sige, at sejlbåde på flere end 12 meter skal
have seperate lanterner.

Skal du sejle på EU´s indre vandveje gælder følgende:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?
uri=CELEX:32006L0087:DA:HTML

Læg mærke til at her er der yderligere specificeret krav bl.a.
til farve fra lyskilderne.

Desuden en oversigt i.h.t. søvejsreglerne:

yachtskipper.dk/LOF/ppt/svr-26.ppt

Læg mærke til at anvendelsen af Watt ikke optræder kun Candela,
der er et udtryk for lysstyrke.

Mvh/Harding