Turban og hjelm
Fra : Allan

Dato : 11-03-08 09:15

Hej,

I disse tider hvor der diskuteres religion og lovgivning, har de en sag i
Canada:

Ontario court rejects religious exemption to motorcycle helmet law
http://www.theglobeandmail.com/servlet/story/RTGAM.20080306.whelmet06/BNStory/National/home

I alt sin enkelhed vil en Sikh ikke køre med hjelm, da hans religion påbyder
ham at bære Turban. Retten har afgjort, at et religøst tilhørsforhold ikke
kan danne grundlag for en undtagelse.

Jeg har læst om undtagelser herhjemme (
http://www.mcinternet.dk/lovlig/kørsel/hjelm/id.120276 ), når man af
fysiologiske årsager ikke er i stand til at bære hjelm, men ikke af
religøse? Har I?

mvh
Allan Poulsen
MCInternet.dk

Fra : brian@groth-knudsen.~

Dato : 11-03-08 02:33

On 11 Mar., 09:15, "Allan" <al...@ingenspamher.tak> wrote:
> [...]
> fysiologiske årsager ikke er i stand til at bære hjelm, men ikke af

Nej, kender ikke til undtagelser af den art.

Lenge leve Darwin...

Fra : Michael Tinding

Dato : 11-03-08 11:50

<brian@groth-knudsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Allan Poulsen
> MCInternet.dk

Nej, kender ikke til undtagelser af den art.

Jo det gør jeg. Folk der bærer turban er de absolut eneste i Danmark der
ikke skal bære styrthjelm når de kører på to hjul. Længe leve
religionsfriheden.

Fra : Carsten

Dato : 11-03-08 11:58

"Michael Tinding" <whocares@fiske.net> skrev i en meddelelse
> Jo det gør jeg. Folk der bærer turban er de absolut eneste i Danmark der
> ikke skal bære styrthjelm når de kører på to hjul. Længe leve
> religionsfriheden.

...og ved et eventuelt styrt får vi så at se om enten Alla(h) eller turbanen
beskytter lige så godt som en typisk 2-3000 kr. hjelm

Carsten

Fra : bossen

Dato : 11-03-08 14:39

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse

> ..og ved et eventuelt styrt får vi så at se om enten Alla(h) eller
> turbanen beskytter lige så godt som en typisk 2-3000 kr. hjelm
>
> Carsten

Nu vil de fleste Sikher nok føle sig stødt. De tror ikke på Allah, tværtimod
er de blevet forfulgt af muslimerne.
Sikhismen løner sig mere op ad hinduismen.

De tror på karma, så for dem vil det være ligegyldigt om man bruger hjelm
eller turban for det er allerede bestemt hvornår de skal dø.

Fra : Carsten

Dato : 11-03-08 17:48

"bossen" <jeghar@ingenmailher.dk> skrev i en meddelelse
> Nu vil de fleste Sikher nok føle sig stødt. De tror ikke på Allah,
> tværtimod er de blevet forfulgt af muslimerne.
> Sikhismen løner sig mere op ad hinduismen.

Ups, ja hvad ved en anden om religion. Jeg husker end ikke hvorfor vi holder
påske....

Carsten

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 11-03-08 19:26

> "bossen" <jeghar@ingenmailher.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ups, ja hvad ved en anden om religion. Jeg husker end ikke hvorfor vi
> holder påske....

Fordi der lå en solhvervsfest der, før vi blev kristne

Michael D

Fra : Allan

Dato : 11-03-08 14:46

> [...]
>
> Jo det gør jeg. Folk der bærer turban er de absolut eneste i Danmark der
> ikke skal bære styrthjelm når de kører på to hjul. Længe leve

Har du et link eller anden omtale af undtagelsen?

mvh
Allan

Fra : Armand

Dato : 11-03-08 18:46

Michael Tinding skrev:

> ..Folk der bærer turban er de absolut eneste i Danmark der
> ikke skal bære styrthjelm når de kører på to hjul. Længe leve
> religionsfriheden.

Men egentlig sjovt(?) og paradoksalt, eftersom at baggrunden på ingen
måde er hverken personlig eller religiøs; men slet og ret lovgivernes
ønske om at vi ikke ligger samfundet til udgift ved at såvel komme til
skade, som at ende som grønsag.
Religion er åbenbart en faktor som lovgiverne ikke kan gardere sig imod
når man vil imødegå disse samfunds-ricici
Man kunne eks.vis stille et modkrav om ekstra egen-købt (syge)forsikring
for dem der ikke ønsker/"kan" køre med hjelm; men selv sådant et krav er
åbenbart anstødeligt når man overskrider religions-barrieren :-/

--
Armand.

Fra : Bo Nielsen

Dato : 11-03-08 23:36

> [...]
> for dem der ikke ønsker/"kan" køre med hjelm; men selv sådant et krav er
> åbenbart anstødeligt når man overskrider religions-barrieren :-/

Burde være ret enkelt - er der en tilstand (fysisk eller religiøs/mental)
der forhindrer at man kan anvende lovbefalede hjelm så kan man ikke føre mc!

Ligestilles med f.eks. farveblindhed, som gør at jeg ikke kan blive
eksempelvis pilot (i fald evner alt andet lige ellers ville ha' rakt )

ScooterBo

Fra : Allan

Dato : 11-03-08 14:46

Historien har også været i de danske medier:
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/278158:Udland--Sikher-koerte-speedway-for-at-faa-ret-til-at-baere-turban

mvh
Allan

Fra : brian@groth-knudsen.~

Dato : 11-03-08 08:40

> Længe leve
> religionsfriheden

...ja da, det blander Darwin og hans teorier sig ikke i!