Skævt slidte fordæk?
Fra : 2

Dato : 10-03-08 11:15

Har en MC hvor fordækket skal skiftes, da det er slidt, men ikke nok
med at det er slidt. Det er også slidt skævt, fra ca 10 mm til 25 mm
fra midten mod venstre er rillerne slidt væk, der er stadig ca 1,5 mm
på midten.
Og så er spørgsmålet hvorfor bliver fordækket slidt så skævt? Jeg
kører jo mest lige ud, og vil sige jeg drejer ca lige mange gange til
højre og venstre.

Og jeg synes ikke jeg har tildens til at køre 12 gange race rundt i
rundkørslerne
Og hvis det var tilfældet så skulle bagdækket da også være slidt skævt
til samme side og det er ikke tilfældet.
Vejene jeg har kørt på med denne MC er mest lige ud, og ikke skrå
sogneveje.

Indrømmet min forgaffel dæmpning er ikke god, eller har været bedre,
og MC er fra ´86, så ny olie og luftmængde er nok tiltrægt, uden at
kende hele MCens historie. Men har ikke sat mig nok ind i måden at
skifte forgaffelolien på endnu. Men selvom der skal skiftes olie,
burde fordækket så stadig slides ens jævnt over hele fladen?

Det interessante er så at min brors nyere MC også bliver slidt sådan
på fordækket, og hans MC er iorden og med længere bedre dæmpning i
forgaflen.

Mine øvrige MCer bliver jævnt slidt over dæk fladen.

Er der mon en god forklaring på hvorfor fordækket bliver slidt skævt?

Torben

Fra : tp

Dato : 10-03-08 12:49

> [...]
> med at det er slidt. Det er også slidt skævt, fra ca 10 mm til 25 mm
> fra midten mod venstre er rillerne slidt væk, der er stadig ca 1,5 mm

er det en bmw boxer?

Mvh TP

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-08 17:11

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> er det en bmw boxer?

Eller en K100 eller K1100, så gør de tit sådan

Hvis andre cykler, så er der sikkert kørt med for lavt lufttryk.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : 2

Dato : 10-03-08 23:11

On Mon, 10 Mar 2008 17:11:07 +0100, "Flemming Disc"
<discnabeladiscteknik.dk> wrote:

>"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

>Eller en K100 eller K1100, så gør de tit sådan
>
>Hvis andre cykler, så er der sikkert kørt med for lavt lufttryk.

Det er en honda vfr rc24 fra ´86, som det lykkes at slide dækket skævt
på. Dæktryk er korrekt eller tæt på.

Torben

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 11-03-08 01:02

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en honda vfr rc24 fra ´86, som det lykkes at slide dækket skævt
> på. Dæktryk er korrekt eller tæt på.

Sådan ender alle mine fordæk med at se ud, uanset dæktryk.
Jeg har prøvet med lidt for lavt, korrekt og lidt for højt, hver i sær
over et helt dæks levetid. Det ender altid med at det er slidt _væsentligt_
mere på venstre side end højre.
Der har været flere teorier. På et tidspunkt var der en der mente,
at det var på cykler med en skive for og det var
altid til den side hvor skiven sad. På min GS 500 E sidder den til højre,
så der passer den teori ikke. FZ 750éren har to skiver,
så der passer det heller ikke.
Jeg er sikker på, det er fordi jeg bremser længere ind i
venstre sving, end jeg gør i højre sving (lidt kyllet til den side)
Jeg er for flere år siden holdt op med at bekymre mig om det,
og skifter bægge dæk samtidig, fordækket holder alligevel
ikke meget længere end bagdækket og det er nu rart
med _to_ nye dæk samtidig.
Det bliver spændende, at se om det bliver det samme på
den "nye" FJ 1200, den er jo nok ikke sådan
at jage om hjørner med.

mvh Jens
Sydals

Fra : Armand

Dato : 11-03-08 01:11

2 skrev:

> Det er en honda vfr rc24 fra ´86, som det lykkes at slide dækket skævt
> på. Dæktryk er korrekt eller tæt på.

Prøv at lade en kammerat køre den i jævn fart direkte imod dig, og kig
så efter fra hugsiddende stilling om ikke VFR'en nærmest trækker to spor!?
Ifald, så kan vi tage den derfra!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-03-08 23:36

Flemming Disc skrev:

> Eller en K100 eller K1100, så gør de tit sådan

Hvorfor?
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 10:02

> Hvorfor?
> --

Det kunne jeg også godt tænke mig at vide, men mange med de cykler har det
problem også politiet, men de får jo bare nye dæk på.
Min ene teori er det omtalte i en anden tråd, at der i det ene ben sidder en
dæmper der virker ved sammentrykning og i det andet sider der en dæmper der
virker, når benet trækkes ud.
Jeg kunne forstille mig at det godt kunne give lidt vrid i gaflen, men skævt
dækslid til følge.
Men det kun min teori.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-03-08 20:52

Flemming Disc skrev:

> [...]
> en dæmper der virker, når benet trækkes ud.
> Jeg kunne forstille mig at det godt kunne give lidt vrid i gaflen, men

Jeg kan godt følge di teori. Men vil alligevel forkaste den. Det er en
rimelig kraftig gaffel. Og ser man på forakslen, så er den nok over
gennemsnittet. Og den med at hjulene sidder forskudt skyder jeg i sænk.
Tror simpelt hen det har noget at gøre med kørestil, og som en anden er
inde på, så har det noget med at være lidt kylling til den ene side. Man
kunne have lyst til at spørge om hvilken side folk er mest modig til?.
Altså hvilken sving tager man med større nedlægningsvinkel. Højre eller
venstre?. Jeg siger selv venstre.

Jeg har efter hånden snart haft nallerne i en del BMW. Og er aldrig
løbet ind i problemet.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : tp

Dato : 11-03-08 21:02

snip

> Jeg har efter hånden snart haft nallerne i en del BMW. Og er aldrig løbet
> ind i problemet.

JEg har to styk R1100RS. Da fordækket på den ene var slidt ned var det helt
tydligt slidt mest i venstre side. Den anden har jeg ikke fået slidt dækket
på endnu, men naturligvis bekymrede det mig
Jeg har nærstuderet for at se om der er tegn på skader eller skævheder, og
kan ikke se noget. Derfor søgte jeg internettet og opdagede at der er mange
boxer ejere der har mødt dette. Og jeg kan nu se at også K ejere har set
det?

Der var fire teorier. Jeg kan desværre ikke huske alle, men den ene var at
pga monosvingeren sad hjulet ikke helt i midt, og en skive ved montering af
baghjul skulle løse det.
En anden teori var at når man gasser op på en boxer, så ligger den sig mod
en af siderne. Dette kunne være synderen.
Der var dog ingen konklusion, blot teorier.

Den med vejhældning lyder også fornuftig, men så burde alle maskiner have
det, og jeg har aldrig før set det i min 15 årige mc tid.

Og jeg skal lige sige at jeg er typen der får firkantede dæk (altså ingen
vilde nedlægninger, men mange touring km), så den med svingene passer
dårligt på mig

Mvh TP

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 22:00

On Tue, 11 Mar 2008 21:01:51 +0100, tp wrote:

> En anden teori var at når man gasser op på en boxer, så ligger den sig mod
> en af siderne. Dette kunne være synderen.

Hæh, ja dét snyder mange. Fakta er at enertikræfterne fra svinghjulet
faktisk kun mærkes ved opgasning/nedgasning i frigear, og at kræfterne er
akkurat lige store for stigende såvel som faldende omdrejninger, så alt i
alt går det lige op.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-03-08 23:01

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> akkurat lige store for stigende såvel som faldende omdrejninger, så alt i

Plus at man lader motor og gearkasse rotere hver sin vej på K-modeller.
Og dermed totalt eliminerer

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 22:15

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> venstre?. Jeg siger selv venstre.
>
> Jeg har efter hånden snart haft nallerne i en del BMW. Og er aldrig løbet

Jeg har set en del cykler, hvor både for og bagdæk var slidt mest enden
højre eller venstre, men de K modeler jeg har set det på, har det kun været
fordæk og altid den samme side, som jeg ikke lige nu kan huske hvilke side
det var, da det er 2-3 år siden jeg sidst prøvede at finde årsag til dette
problem.
Så derfor tror jeg det er cyklen der gør det.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-03-08 23:03

Flemming Disc skrev:

> [...]
> årsag til dette problem.
> Så derfor tror jeg det er cyklen der gør det.

Den med der er skiven ved baghjulet tror jeg heller ikke på. De 1-1.5mm
kan vist ikke gøre det. Næ, jeg tror det er fordi piloten allerede sad
skævt på potten, og ikke har vænnet sig af med det.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 18:03

On Mon, 10 Mar 2008 12:48:53 +0100, tp wrote:

> er det en bmw boxer?

?

Min boxer slider dækkene fint lige om længdeaksen. Men M1 fordækket fik
tidligt hæl/tå. Håber at Road Attack klarer sig bedre i den diciplin...

Orla Pedersen, som aldrig har bemærket "venstreslid" på sine mc'er.

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 11-03-08 07:37

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Og så er spørgsmålet hvorfor bliver fordækket slidt så skævt? Jeg
> kører jo mest lige ud, og vil sige jeg drejer ca lige mange gange til

Jeg har altid ment, at det er fordi vejene hælder fra midten mod højre. Det
gør de, på grund af behovet for dræning under regn, selv når vejen går
ligeud. Det er jo ikke så meget, at man tydeligt ser det, eller tænker over
det til hverdag, men jeg tror at cyklen vil "vandre" langsomt ud mod
vejkanten, hvis man ikke korrigerer ganske lidt. dvs. læner cyklen ganske
lidt mod venstre hele tiden. Altså kører vi hele tiden, når vi kører ligeud,
alligevel en lille smule mod venstre. Deraf større dækslid på venstre side
af dækket.

Henrik damgaard

Fra : 2

Dato : 13-03-08 11:28

On Tue, 11 Mar 2008 07:36:43 +0100, "Henrik Damgaard" <hhd@email.dk>

> [...]
>alligevel en lille smule mod venstre. Deraf større dækslid på venstre side

Tja men mine 4 andre gade MC jeg kører på vej med og på de samme
veje, bliver jævnt slidt på midten, og altså ikke slidt skævt som
lige på min VFR. Og hvis det var tilfældet, så skulle bagdækket da
også være slidt skævt? Og det er det ikke.

Det har vel ikke noget med støbningen af dækket at gøre, eller forkert
opbevaring af dækket før salg?
Eller at sol påvirkning, ved stilstand, sol og skygge på hver sin
side, at temp. på dækket er forskellig ved kold start?

Hvad med gyro effekt i hjulene kan det have betydning?
Eller forkert afbalancering af dækket i hver sin side?

Torben