|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Skævt slidte fordæk? Fra : 2
 | 
 Dato :  10-03-08 11:15
 | 
 |  | 
 
            Har en MC hvor fordækket skal skiftes, da det er slidt, men ikke nok
 med at det er slidt. Det er også slidt skævt, fra ca 10 mm til 25 mm
 fra midten mod venstre er rillerne slidt væk, der er stadig ca 1,5 mm
 på midten.
 Og så er spørgsmålet hvorfor bliver fordækket slidt så skævt?  Jeg
 kører jo mest lige ud, og vil sige jeg drejer ca lige mange gange til
 højre og venstre.
 Og jeg synes ikke jeg har tildens til at køre 12 gange race rundt i
 rundkørslerne    Og hvis det var tilfældet så skulle bagdækket da også være slidt skævt
 til samme side og det er ikke tilfældet.
 Vejene jeg har kørt på med denne MC er mest lige ud, og ikke skrå
 sogneveje.
 Indrømmet min forgaffel dæmpning er ikke god, eller har været bedre,
 og MC er fra ´86, så ny olie og luftmængde er nok tiltrægt, uden at
 kende hele MCens historie. Men har ikke sat mig nok ind i måden at
 skifte forgaffelolien på endnu.   Men selvom der skal skiftes olie,
 burde fordækket så stadig slides ens jævnt over hele fladen?
 Det interessante er så at min brors nyere MC også bliver slidt sådan
 på fordækket, og hans MC er iorden og med længere bedre dæmpning i
 forgaflen.
 Mine øvrige MCer bliver jævnt slidt over dæk fladen.
 Er der mon en god forklaring på hvorfor fordækket bliver slidt skævt?
 Torben
            
             |  |  | 
  tp (10-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : tp
 | 
 Dato :  10-03-08 12:49
 | 
 |  | > Har en MC hvor fordækket skal skiftes, da det er slidt, men ikke nok
 > med at det er slidt. Det er også slidt skævt, fra ca 10 mm til 25 mm
 > fra midten mod venstre er rillerne slidt væk, der er stadig ca 1,5 mm
 > på midten.
 
 
 er det en bmw boxer?
 
 
 Mvh TP
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (10-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-03-08 17:11
 | 
 |  | 
 "tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse 
 news:47d52028$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> Har en MC hvor fordækket skal skiftes, da det er slidt, men ikke nok
 >> med at det er slidt. Det er også slidt skævt, fra ca 10 mm til 25 mm
 >> fra midten mod venstre er rillerne slidt væk, der er stadig ca 1,5 mm
 >> på midten.
 >
 >
 > er det en bmw boxer?
 >
 Eller en K100 eller K1100, så gør de tit sådan    Hvis andre cykler, så er der sikkert kørt med for lavt lufttryk.
 -- 
       Venlig hilsen
             Flemming Disc
             www.discteknik.dk |  |  | 
   2 (10-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : 2
 | 
 Dato :  10-03-08 23:11
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 10 Mar 2008 17:11:07 +0100, "Flemming Disc"
 <discnabeladiscteknik.dk> wrote:
 >
 >"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse 
 >news:47d52028$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>> Har en MC hvor fordækket skal skiftes, da det er slidt, men ikke nok
 >>> med at det er slidt. Det er også slidt skævt, fra ca 10 mm til 25 mm
 >>> fra midten mod venstre er rillerne slidt væk, der er stadig ca 1,5 mm
 >>> på midten.
 >>
 >>
 >> er det en bmw boxer?
 >>
 >
 >Eller en K100 eller K1100, så gør de tit sådan    >
 >Hvis andre cykler, så er der sikkert kørt med for lavt lufttryk.
 Det er en honda vfr rc24 fra ´86, som det lykkes at slide dækket skævt
 på.  Dæktryk er korrekt eller tæt på.
 Torben
            
             |  |  | 
    Jens Meldgaard (11-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Meldgaard
 | 
 Dato :  11-03-08 01:02
 | 
 |  | 
 "2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse 
 news:vacbt3hhf603dcq2mfv5eapdcbhqlq9umh@4ax.com...
 > On Mon, 10 Mar 2008 17:11:07 +0100, "Flemming Disc"
 > <discnabeladiscteknik.dk> wrote:
 >
 >>
 >>"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 >>news:47d52028$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>>> Har en MC hvor fordækket skal skiftes, da det er slidt, men ikke nok
 >>>> med at det er slidt. Det er også slidt skævt, fra ca 10 mm til 25 mm
 >>>> fra midten mod venstre er rillerne slidt væk, der er stadig ca 1,5 mm
 >>>> på midten.
 >>>
 >>>
 >>> er det en bmw boxer?
 >>>
 >>
 >>Eller en K100 eller K1100, så gør de tit sådan    >>
 >>Hvis andre cykler, så er der sikkert kørt med for lavt lufttryk.
 >
 >
 > Det er en honda vfr rc24 fra ´86, som det lykkes at slide dækket skævt
 > på.  Dæktryk er korrekt eller tæt på.
 Sådan ender alle mine fordæk med at se ud, uanset dæktryk.
 Jeg har prøvet med lidt for lavt, korrekt og lidt for højt, hver i sær
 over et helt dæks levetid. Det ender altid med at det er slidt _væsentligt_
 mere på venstre side end højre.
 Der har været flere teorier. På et tidspunkt var der en der mente,
 at det var på cykler med en skive for og det var
 altid til den side hvor skiven sad. På min GS 500 E sidder den til højre,
 så der passer den teori  ikke. FZ 750éren har to skiver,
 så der passer det heller ikke.
 Jeg er sikker på, det er fordi jeg bremser længere ind i
 venstre sving, end jeg gør i højre sving (lidt kyllet til den side)    Jeg er for flere år siden holdt op med at bekymre mig om det,
 og skifter bægge dæk samtidig, fordækket holder alligevel
 ikke meget længere end bagdækket og det er nu rart
 med _to_ nye dæk samtidig.
 Det bliver spændende, at se om det bliver det samme på
 den "nye" FJ 1200, den er jo nok ikke sådan
 at jage om hjørner med.
 mvh Jens
 Sydals
 >
 > Torben 
            
             |  |  | 
    Armand (11-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  11-03-08 01:11
 | 
 |  | 2 skrev:
 > On Mon, 10 Mar 2008 17:11:07 +0100, "Flemming Disc"
 > <discnabeladiscteknik.dk> wrote:
 >
 >> "tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 >> news:47d52028$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>>> Har en MC hvor fordækket skal skiftes, da det er slidt, men ikke nok
 >>>> med at det er slidt. Det er også slidt skævt, fra ca 10 mm til 25 mm
 >>>> fra midten mod venstre er rillerne slidt væk, der er stadig ca 1,5 mm
 >>>> på midten.
 >>>
 > Det er en honda vfr rc24 fra ´86, som det lykkes at slide dækket skævt
 > på.  Dæktryk er korrekt eller tæt på.
 >
 Prøv at lade en kammerat køre den i jævn fart direkte imod dig, og kig
 så efter fra hugsiddende stilling om ikke VFR'en nærmest trækker to spor!?
 Ifald, så kan vi tage den derfra!
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
   Hans Paulin \(6310\) (10-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\)
 | 
 Dato :  10-03-08 23:36
 | 
 |  |  |  |  | 
    Ukendt (11-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-03-08 10:02
 | 
 |  | 
 "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse 
 news:47d5b7b7$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Flemming Disc skrev:
 >
 >> Eller en K100 eller K1100, så gør de tit sådan    >
 > Hvorfor?
 > -- 
 Det kunne jeg også godt tænke mig at vide, men mange med de cykler har det 
 problem også politiet, men de får jo bare nye dæk på.
 Min ene teori er det omtalte i en anden tråd, at der i det ene ben sidder en 
 dæmper der virker ved sammentrykning og i det andet sider der en dæmper der 
 virker, når benet trækkes ud.
 Jeg kunne forstille mig at det godt kunne give lidt vrid i gaflen, men skævt 
 dækslid til følge.
 Men det kun min teori.
 -- 
       Venlig hilsen
             Flemming Disc
             www.discteknik.dk |  |  | 
     Ib Jakobsen (11-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  11-03-08 20:52
 | 
 |  | Flemming Disc skrev:
 
 > Min ene teori er det omtalte i en anden tråd, at der i det ene ben
 > sidder en dæmper der virker ved sammentrykning og i det andet sider der
 > en dæmper der virker, når benet trækkes ud.
 > Jeg kunne forstille mig at det godt kunne give lidt vrid i gaflen, men
 > skævt dækslid til følge.
 > Men det kun min teori.
 
 Jeg kan godt følge di teori. Men vil alligevel forkaste den. Det er en
 rimelig kraftig gaffel. Og ser man på forakslen, så er den nok over
 gennemsnittet. Og den med at hjulene sidder forskudt skyder jeg i sænk.
 Tror simpelt hen det har noget at gøre med kørestil, og som en anden er
 inde på, så har det noget med at være lidt kylling til den ene side. Man
 kunne have lyst til at spørge om hvilken side folk er mest modig til?.
 Altså hvilken sving tager man med større nedlægningsvinkel. Højre eller
 venstre?. Jeg siger selv venstre.
 
 Jeg har efter hånden snart haft nallerne i en del BMW. Og er aldrig
 løbet ind i problemet.
 
 
 --
 MVH
 
 Ib Jakobsen
 
 
 |  |  | 
      tp (11-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : tp
 | 
 Dato :  11-03-08 21:02
 | 
 |  | 
 
            snip
 > Jeg har efter hånden snart haft nallerne i en del BMW. Og er aldrig løbet 
 > ind i problemet.
 >
 JEg har to styk R1100RS. Da fordækket på den ene var slidt ned var det helt 
 tydligt slidt mest i venstre side.  Den anden har jeg ikke fået slidt dækket 
 på endnu, men naturligvis bekymrede det mig
 Jeg har nærstuderet for at se om der er tegn på skader eller skævheder, og 
 kan ikke se noget. Derfor søgte jeg internettet og opdagede at der er mange 
 boxer ejere der har mødt dette.  Og jeg kan nu se at også K ejere har set 
 det?
 Der var fire teorier. Jeg kan desværre ikke huske alle, men den ene var at 
 pga monosvingeren sad hjulet ikke helt i midt, og en skive ved montering af 
 baghjul skulle løse det.
 En anden teori var at når man gasser op på en boxer, så ligger den sig mod 
 en af siderne. Dette kunne være synderen.
 Der var dog ingen konklusion, blot teorier.
 Den med vejhældning lyder også fornuftig, men så burde alle maskiner have 
 det, og jeg har aldrig før set det i min 15 årige mc tid.
 Og jeg skal lige sige at jeg er typen der får firkantede dæk (altså ingen 
 vilde nedlægninger, men mange touring km), så den med svingene passer 
 dårligt på mig    Mvh TP 
            
             |  |  | 
       Ukendt (11-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-03-08 22:00
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 11 Mar 2008 21:01:51 +0100, tp wrote:
 > En anden teori var at når man gasser op på en boxer, så ligger den sig mod 
 > en af siderne. Dette kunne være synderen.
 Hæh, ja dét snyder mange. Fakta er at enertikræfterne fra svinghjulet
 faktisk kun mærkes ved opgasning/nedgasning i frigear, og at kræfterne er
 akkurat lige store for stigende såvel som faldende omdrejninger, så alt i
 alt går det lige op.    -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout   oprydning, opdateret
 2-1-2008
            
             |  |  | 
        Ib Jakobsen (11-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  11-03-08 23:01
 | 
 |  | 
 
            Orla Pedersen skrev:
 > Hæh, ja dét snyder mange. Fakta er at enertikræfterne fra svinghjulet
 > faktisk kun mærkes ved opgasning/nedgasning i frigear, og at kræfterne er
 > akkurat lige store for stigende såvel som faldende omdrejninger, så alt i
 > alt går det lige op.    Plus at man lader motor og gearkasse rotere hver sin vej på K-modeller. 
 Og dermed totalt eliminerer   -- 
 MVH
 Ib Jakobsen
            
             |  |  | 
      Ukendt (11-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-03-08 22:15
 | 
 |  | 
 "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:47d6e2d5$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Tror simpelt hen det har noget at gøre med kørestil, og som en anden er 
 > inde på, så har det noget med at være lidt kylling til den ene side. Man 
 > kunne have lyst til at spørge om hvilken side folk er mest modig til?. 
 > Altså hvilken sving tager man med større nedlægningsvinkel. Højre eller 
 > venstre?. Jeg siger selv venstre.
 >
 > Jeg har efter hånden snart haft nallerne i en del BMW. Og er aldrig løbet 
 > ind i problemet.
 Jeg har set en del cykler, hvor både for og bagdæk var slidt mest enden 
 højre eller venstre, men de K modeler jeg har set det på, har det kun været 
 fordæk og altid den samme side, som jeg ikke lige nu kan huske hvilke side 
 det var, da det er 2-3 år siden jeg sidst prøvede at finde årsag til dette 
 problem.
 Så derfor tror jeg det er cyklen der gør det.
 -- 
       Venlig hilsen
             Flemming Disc
             www.discteknik.dk |  |  | 
       Ib Jakobsen (11-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  11-03-08 23:03
 | 
 |  | 
 
            Flemming Disc skrev:
 > 
 > Jeg har set en del cykler, hvor både for og bagdæk var slidt mest enden 
 > højre eller venstre, men de K modeler jeg har set det på, har det kun 
 > været fordæk og altid den samme side, som jeg ikke lige nu kan huske 
 > hvilke side det var, da det er 2-3 år siden jeg sidst prøvede at finde 
 > årsag til dette problem.
 > Så derfor tror jeg det er cyklen der gør det.
 Den med der er skiven ved baghjulet tror jeg heller ikke på. De 1-1.5mm 
 kan vist ikke gøre det. Næ, jeg tror det er fordi piloten allerede sad 
 skævt på potten, og ikke har vænnet sig af med det.    -- 
 MVH
 Ib Jakobsen
            
             |  |  | 
  Ukendt (11-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-03-08 18:03
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 10 Mar 2008 12:48:53 +0100, tp wrote:
 >> Har en MC hvor fordækket skal skiftes, da det er slidt, men ikke nok
 >> med at det er slidt. Det er også slidt skævt, fra ca 10 mm til 25 mm
 >> fra midten mod venstre er rillerne slidt væk, der er stadig ca 1,5 mm
 >> på midten.
 > 
 > 
 > er det en bmw boxer?
 ?
 Min boxer slider dækkene fint lige om længdeaksen. Men M1 fordækket fik 
 tidligt hæl/tå. Håber at Road Attack klarer sig bedre i den diciplin...
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen, som aldrig har bemærket "venstreslid" på sine mc'er.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout   oprydning, opdateret 
 2-1-2008
            
             |  |  | 
  Henrik Damgaard (11-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Damgaard
 | 
 Dato :  11-03-08 07:37
 | 
 |  | 
 "2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
 news:s80at31kr3qa2kuk5k1nrqiol3dss95unj@4ax.com...
 > Har en MC hvor fordækket skal skiftes, da det er slidt, men ikke nok
 > med at det er slidt. Det er også slidt skævt, fra ca 10 mm til 25 mm
 > fra midten mod venstre er rillerne slidt væk, der er stadig ca 1,5 mm
 > på midten.
 > Og så er spørgsmålet hvorfor bliver fordækket slidt så skævt?  Jeg
 > kører jo mest lige ud, og vil sige jeg drejer ca lige mange gange til
 > højre og venstre.
 >
 Jeg har altid ment, at det er fordi vejene hælder fra midten mod højre. Det
 gør de, på grund af behovet for dræning under regn, selv når vejen går
 ligeud. Det er jo ikke så meget, at man tydeligt ser det, eller tænker over
 det til hverdag, men jeg tror at cyklen vil "vandre" langsomt ud mod
 vejkanten, hvis man ikke korrigerer ganske lidt. dvs. læner cyklen ganske
 lidt mod venstre hele tiden. Altså kører vi hele tiden, når vi kører ligeud,
 alligevel en lille smule mod venstre. Deraf større dækslid på venstre side
 af dækket.
 
 Henrik damgaard
 
 
 
 |  |  | 
  2 (13-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : 2
 | 
 Dato :  13-03-08 11:28
 | 
 |  | On Tue, 11 Mar 2008 07:36:43 +0100, "Henrik Damgaard" <hhd@email.dk>
 >>
 >Jeg har altid ment, at det er fordi vejene hælder fra midten mod højre. Det
 >gør de, på grund af behovet for dræning under regn, selv når vejen går
 >ligeud. Det er jo ikke så meget, at man tydeligt ser det, eller tænker over
 >det til hverdag, men jeg tror at cyklen vil "vandre" langsomt ud mod
 >vejkanten, hvis man ikke korrigerer ganske lidt. dvs. læner cyklen ganske
 >lidt mod venstre hele tiden. Altså kører vi hele tiden, når vi kører ligeud,
 >alligevel en lille smule mod venstre. Deraf større dækslid på venstre side
 >af dækket.
 >
 
 
 Tja   men mine 4 andre gade MC jeg kører på vej med og på de samme
 veje, bliver jævnt slidt på midten,  og altså ikke slidt skævt som
 lige på min VFR.   Og hvis det var tilfældet, så skulle bagdækket da
 også være slidt skævt?  Og det er det ikke.
 
 
 Det har vel ikke noget med støbningen af dækket at gøre, eller forkert
 opbevaring af dækket før salg?
 Eller at sol påvirkning, ved stilstand, sol og skygge på hver sin
 side, at temp. på dækket er forskellig ved kold start?
 
 Hvad med gyro effekt i hjulene kan det have betydning?
 Eller forkert afbalancering af dækket i hver sin side?
 
 Torben
 
 
 |  |  | 
 |  |