Begravet Hvor?
Fra : Anni Skov Christense~

Dato : 11-03-08 01:54

Min oldefars bror døde i 1877 på kommunehospitalet i København. Han var fra
Vestjylland, og det var for bekosteligt at få ham hjem, så han blev begravet
i København, men hvad var den nærmeste kirkegaard til Kommunehospitalet?

Venlig hilsen
Anni Skov Christensen.

Fra : baskholm

Dato : 11-03-08 04:07

On 11 Mar., 01:54, "Anni Skov Christensen"
<anni.s...@christensen.mail.dk> wrote:
> [...]
> i København, men hvad var den nærmeste kirkegaard til Kommunehospitalet?

Har du adgang til stadsarkivet i Kbh, så kan du evt. finde ham
begravet her. Der er begravelsesprotokoller for mange år i arkivet.

: B

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 11-03-08 11:10

Hej Anni Skov Christensen!

I København var det kun Holmens (altså flådens folk af denne menighed) og
Garnisons menigheder (altså militærets folk af denne menighed), der havde
særlige kirkegårde.

Resten af befolkningen blev begravet på 'en tilfældig' kirkegård, hvor der
nu var plads og hvor man evt. allerede havde et gravsted. Dette praktiseres
stort set endnu. Så hver kirke havde fra 1860 altså ikke sin egen kirkegård,
idet Københavns Kommunale begravelsesvæsen administrerede (og vist stadig
gør det) kirkegårdene.

Enten står der i kirkebogen, hvor han er begravet, eller du må til
Stadsarkivet i Kbh (på Kbhs Rådhus), hvor kommunens begravelsesvæsens
begravelsesprotokoller findes. Der er årlige navneregistre.

Fra visse af kirkegården findes gravsteds-skøde-protokoller, så man kan se,
hvem der er begravet i samme gravsted.

Med venlig hilsen

Ulrich Alster Klug
www.dannebrog.biz

"Anni Skov Christensen" <anni.skov@christensen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:47d5d84c$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : hbj

Dato : 11-03-08 13:50

Hej.
Jeg har tidligere benyttet begravelsesprotokollerne på Stadsarkivet, som er
i kælderen under Københavns Rådhus.
Hver gang har jeg har søgt, har også begravelsesstedet stået i protokollen.
Så "slår du op her", er jeg næsten sikker på, at du vil finde stedet.
Jeg bor (desværre) ikke længere i København, så jeg kan ikke gøre det for
dig
Hilsen Henning Jensen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 11-03-08 14:19

> Hej.
> Jeg har tidligere benyttet begravelsesprotokollerne på Stadsarkivet, som
> er i kælderen under Københavns Rådhus.
> Hilsen Henning Jensen

I kælderen??
Er det flyttet?
Flemming Svendsen

Fra : hbj

Dato : 11-03-08 14:48

Hej.
Sidst jeg var på Københavns Stadsarkiv, lå det i det, som "vi" kaldte
"kælderen". Men skal vi være mere pertentlige, så i stueetagen da!
Beklager min fejltagelse.
Hvis det yderligere er flyttet herfra, så "har jeg ikke fulgt med"
Hilsen Henning

------------------------------

Fra : hbj

Dato : 11-03-08 14:54

En tilføjelse
Når man kom/kommer ind på Stadsarkivet, og man har skrevet sig ind ved
skranken, så går man en etage ned ad en trappe, til kælderetagen, og her
står/stod begravelsesprotokollerne.
Er de flyttet???

Hilsener Henning

Fra : Bodil Madsen

Dato : 11-03-08 22:45

Jeg var der for en måned siden. Det var ikke mit indtryk at det var kælder.
Jeg stod og kiggede i protokollerne på den brede vindueskarm. Gulvet var
tremmer som man vist ikke skulle tabe noget ned i.
med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Anni Skov Christense~

Dato : 12-03-08 00:13

I skal alle have tak for jeres svar. Jeg må så væbne mig med tålmodighed
(bor 6840 Oksbøl) og når jeg er omkring København lægger de levende (børn og
børnebørn) som regel beslag på min opmærksomhed, så jeg havde håbet, at det
kun var et spørgsmål om, hvilken kirkegård der lå nærmest.

med venlig hilsen
Anni Skov Christensen