DOS-emulator til Linux ubuntu
Fra : spam@datacentral.dk

Dato : 10-03-08 14:37

Hej Gruppe

Hvor kan jeg finde en DOS-emulator, som kørere i Linux Ubuntu 7.

Jeg har et gammelt DOS-program som jeg ønsker at benytte i linux.
Gerne henvisnere til flere muligheder.

Jeg er ikke specilist, så gerne "nemme" svar.

På forhånd tak

Hilsen
Carsten.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-03-08 21:46

On Mon, 10 Mar 2008 13:37:03 -0700 (PDT), spam@datacentral.dk wrote:

> Hvor kan jeg finde en DOS-emulator, som kørere i Linux Ubuntu 7.

Du starter pakke-installeringsprogrammet, søger efter 'dosbox' i
"universe"-afdelingen og installerer det.

http://packages.ubuntu.com/gutsy/dosbox

Det kører fint mit gamle text-mode program, det endda på en PowerPC.

Mvh.

Adam

--
"Sprecken Sie deutsch, baby" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-03-08 21:54

On Mon, 10 Mar 2008 13:37:03 -0700 (PDT), spam@datacentral.dk wrote:

> Hvor kan jeg finde en DOS-emulator, som kørere i Linux Ubuntu 7.

VMware Workstation findes til Linux og kan bruges til at køre stort
set et hvilket som helst operativsystem under Linux. I en virtuel
maskine kan man installere (rigtig) DOS og køre sine DOS-programmer
der.

-A

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-03-08 13:22

Asbjorn Hojmark wrote:

> VMware Workstation findes til Linux og kan bruges til at køre stort

VirtualBox OSE ligger i repository (universe) og kræver ikke ekstraindkøb.

Jesper Poulsen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 10-03-08 22:02

spam@datacentral.dk skrev:
> Hej Gruppe
>
> Hvor kan jeg finde en DOS-emulator, som kørere i Linux Ubuntu 7.
>
> Jeg har et gammelt DOS-program som jeg ønsker at benytte i linux.
> Gerne henvisnere til flere muligheder.

jeg bruger dosemu, den har eksisteret næsten siden linux kom frem
Den findes i ubuntu 7.10. I tidligere ubuntu versioner den gamle dosemu
problemer med de nye 2.6 kerner, men dén nye dosemu der er i 7.10 virker.

Bruger selv dosemu til nogle gamle dos-programmer,
syntes den er det bedste til non-grafik dos-programmer.
(som pc-plus, wordperfekt 5.1 og andre gamle dos ting)

Der findes også dosbox, men den er vist mest til grafik og spil
Jeg fandt dog aldrig ud af at konfigurere tastatur, og grafik
korrekt til dansk når man brugte DOS konsol programmer.

> Jeg er ikke specilist, så gerne "nemme" svar.

Der er ikke nemme svar

PS.
Med dosemu skal man i øvrigt kalde den "xdosemu" under X
hvis man vil have den i separat vindue mv.

Man skal også installere en DOS, f.eks. FreeDos som også er med i ubuntu
FreeDOS virker dog ikke helt med alle DOS programmer, så nogen gange
er det en fordel at prøve med andre, f.eks. MSDOS eller Novell DOS/CalderaDos/OpenDOS
hvis man endnu har en af disse som systemdiskette.

Fra : spam@datacentral.dk

Dato : 13-03-08 05:01

On 10 Mar., 21:46, a...@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

> [...]
>
> --
>  "Sprecken Sie deutsch, baby"                                 Adam Sjøgren

Hej Adam
Jeg har nu installeret dosbox og det er jo godt nok.
Men "roden er Z:.
Man skal "mount C C:\mappe

Jeg har åbnet filhåndteringen i linux, og der har jeg lavet mappen
pacman.
I mappen pacman har jeg filen pacman.exe og en undermappe baner
I DOS skulle gøre dette hvis jeg var i: C:\ (roden af harddisken)
CD pacman
nu er jeg i C:\pacman
her skulle jeg skrive pacman.exe /baner og så startede spillet.

Hvad gør jeg i dosbox?

Fra : spam@datacentral.dk

Dato : 13-03-08 05:11

On 10 Mar., 22:02, Frank Damgaard <frank_n...@milpent.dk> wrote:

> [...]
> er det en fordel at prøve med andre, f.eks. MSDOS eller Novell DOS/CalderaDos/OpenDOS
> hvis man endnu har en af disse som systemdiskette.

Hej Frank
For ikke at tro jeg rider på 2 heste kan du se jeg også svare en Adam
om dosbox.
Jeg forsøger at få et af dem til at virke, og satse på det.
Når jeg bruger DOSEMU som ligner gammeldags dos med C:\, som så
appelere mest til mig, har jeg et problem.
Jeg tror selv det er noget med fil-systemet at gøre.
Når jeg skriver dir i C:\ som kommer listen over hardisken - men med
mærkelige tegn.
Jeg kan ikke finde min mappe.
Jeg har filhåndteringen i linus oprettet en mappe som hedder pacman.

Jeg jeg ser på egenskaberne i filhåndteringen så står der at den
findes i: /home/terminal
Men skriver jeg cd c:\home\terminal\pacman får jeg at vide at mappen
findes ikke

Er der hjælp at hente her...?

Fra : Frank Damgaard

Dato : 13-03-08 19:12

spam@datacentral.dk skrev:
> [...]

> mærkelige tegn.
> Jeg kan ikke finde min mappe.
> Jeg har filhåndteringen i linus oprettet en mappe som hedder pacman.

Normalt er C: i dosmemu sat op til at være et specielt virtuel drev
med specielle dosmenu programmer (og evt. freedos kommandoer)

Jeg plejer så at lave andre drev til programmer/filer/data

I autoexec.bat har jeg f.eks.:

lredir r: linux\fs\home\regnskab\regndos

Så får jeg et drev R:

> [...]
> findes i: /home/terminal
> Men skriver jeg cd c:\home\terminal\pacman får jeg at vide at mappen

Det er fordi mapning mellem DOS og linux ikke sker automatisk.
Man kan i ~/.dosemurc opsætte at f.eks. drev kan lægges ind (f.eks. sym-link)
i ~/.dosemu/drives/

det anvender jeg og har ~/.dosemu/drives/c som link til mit drive_c med dos filer
og dosemu filer, samt config.sys og autoexec.bat

Men jeg foretrækker at bruge lredir i autoexec.bat til de andre drev

PS
jeg ved dog ikke hvor godt xdosemu virker med spil som pacman,
jeg bruger dosemu mest til mit gamle regnskabsprogram....

Fra : N/A

Dato : 13-03-08 19:12

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-03-08 19:25

On Thu, 13 Mar 2008 04:00:55 -0700 (PDT), spam@datacentral.dk wrote:

> Jeg har nu installeret dosbox og det er jo godt nok.

Så langt så godt.

> Men "roden er Z:.
> Man skal "mount C C:\mappe

Hvad betyder ovenstående to linier? Det er volapyk for mig.

> [...]
> CD pacman
> nu er jeg i C:\pacman
> her skulle jeg skrive pacman.exe /baner og så startede spillet.

Du har to muligheder:

1) Læser manualen
2) Prøver dig frem

Fortæl os endelig hvad resultatet blev!

Da jeg skulle køre mit gamle DOS-program åbnede jeg en terminal og
cd'ede hen til hvor filen lå og skrev "dosbox asresul.exe", og så
startede programmet fint op i et nyt vindue. Det var intuitivt nok til
at jeg ikke behøvede at læse manualen.

Mit program er dog ikke et spil, så det kan være det kræver noget
andet/mere (hvis jeg skulle spille Pacman ville jeg nok vælge en coin-op
emulator som MAME i stedet).

Mvh.

Adam

--
"Pray, Mr. Babbage, if you put into the machine wrong Adam Sjøgren
figures, will the right answers come out?" asjo@koldfront.dk