STP/RSTP listening
Fra : Thomas

Dato : 10-03-08 00:38

Godmorgen

I forbindelse med udvidelsen et netværk, er jeg igang med at undersøge
hvilke modeller teknisk set opfylder vores krav. Et af dem er
RSTP(Rapid Spanning Tree). Jeg er havnet ved nogle Siemens Scalance
X204-2, der understøtter "STP/RSTP listening" og som de beskriver
sådan:

Support of Spanning Tree and Rapid Spanning Tree Topology Change
frames.
When an STP/RSTP Topology Change frame is received, the MAC address
table is deleted
to allow the reconfiguration of the network.

Jeg er kommet lidt i tvivl om hvad dette præcis betyder, og hvordan
disse reagere hvis der er loops i netværket andre steder, eller
hvordan et loop ved denne switch vil påvirke resten af netværket?
Det skal siges at det er i yderste perifiri, at disse switches skal
opstilles, hvis det kan havde indvirkning på svaret.

På forhånd tak
Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-03-08 17:23

On Sun, 9 Mar 2008 23:37:39 -0700 (PDT), Thomas
<familienkragh@gmail.com> wrote:

> [...]
> frames. When an STP/RSTP Topology Change frame is received, the
> MAC address table is deleted to allow the reconfiguration of the

Det betyder sandsynligvis, at de *lytter* på STP (og specifikt TCN),
men at de ikke selv *snakker* STP. Det lyder helt ærligt som en skod-
switch.

> Jeg er kommet lidt i tvivl om hvad dette præcis betyder, og hvordan
> disse reagere hvis der er loops i netværket andre steder, eller
> hvordan et loop ved denne switch vil påvirke resten af netværket?

Så snart man blander forskellige slags STP, skal man altid teste,
teste og teste inden man sætter det i drift. Og så er det stadig ikke
sikkert, man har fanget alle fejl-scenarier.

Jeg anbefaler altid, at man har en router imellem forskellige typer af
STP.

-A