Udskiftning af cpu
Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 00:29

Hvis man har en Core 2 Duo 2,13 GHz E6420 cpu og gerne vil have en
hurtigere, hvad bør man så overveje?
Bundkortet er et Asus P5K.
Jeg har kigget på en Core 2 Duo E8400 3,0 GHz til 1197 kr. og en Core 2 Quad
Q6600 2,4 GHz til 1500 kr.
Hvad for man mest ydelse ud af, ved almindelig daglig brug som Photoshop og
musikbehandling (wave)?

MVH Nygaard

Fra : Andersen [3650]

Dato : 11-03-08 07:49

Nygaard wrote:
> [...]
> 2 Quad Q6600 2,4 GHz til 1500 kr.
> Hvad for man mest ydelse ud af, ved almindelig daglig brug som

FYI
Jeg står selv lige og skal til at samle en ny PC, og
i den forbindelse blev jeg klar over at netop det
bundkort skulle have opdateret BIOS hvis den
skulle have en E8400 (og sikkert også med Quad'en)

Fra : Mads

Dato : 11-03-08 17:52

On Tue, 11 Mar 2008 00:28:38 +0100, "Nygaard" <ingen mail> wrote:

> [...]
>Q6600 2,4 GHz til 1500 kr.
>Hvad for man mest ydelse ud af, ved almindelig daglig brug som Photoshop og

Til alm. brug som du beskriver vil en E8400 eller en E8500 nok være
det bedste valg. E8xxx modellerne har mere cache og det er de færreste
programmer der understøtter quad core.

Bare husk at opdatede din BIOS inden du skifter CPU'en, for ellers
kan bundkortet ikke kende en E8xxx model.

mvh Mads

Fra : Steen

Dato : 13-03-08 01:42

Mads wrote:
> [...]
>
> Bare husk at opdatede din BIOS inden du skifter CPU'en, for ellers
> kan bundkortet ikke kende en E8xxx model.

En E8400 kører fsb 1333 MHz. Kan man justere den ned på 1066 MHz så den
kører synkront med PC8500/1066 ram?

Fra : J

Dato : 13-03-08 08:56

On Thu, 13 Mar 2008 01:41:34 +0100, "Steen" <steen@steenmartin.dk>
wrote:

>En E8400 kører fsb 1333 MHz. Kan man justere den ned på 1066 MHz så den
>kører synkront med PC8500/1066 ram?

Det er cpu'en, der på sædvanlig Intel facon siges at have en fsb på
1333 (4x333). Det er for Intel cpu'er ikke noget must at køre synkront
med ram. Jeg tror, at din ram bare mindst skal være pc2 5300.

Men bundkortet skal kunne klare en cpu fsb på 1333 (hvilket jeg også
tror p5k kan), for multiplier er låst, og ellers vil den gå ned i
clock til 1066/1333 ~ 80%. Det ville naturligvis ikke være så smart.

mvh

John

Fra : Mads

Dato : 13-03-08 18:39

On Thu, 13 Mar 2008 08:56:13 +0100, J <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

>Men bundkortet skal kunne klare en cpu fsb på 1333 (hvilket jeg også
>tror p5k kan),

Ja, P5K med dens Intel P35 chipset kan klare en FSB på 1333 MHz

mvh Mads

Fra : Steen

Dato : 14-03-08 01:40

Mads wrote:
> Ja, P5K med dens Intel P35 chipset kan klare en FSB på 1333 MHz

Men kun ram på 1066 mhz.
Vil det være smartest at bruge en cpu med fsb på 1066 mhz eller en cpu med
fsb på 1333 mhz, sammen med noget ram der max kan køre 1066 mhz? På et asus
p5k.

Fra : Mads

Dato : 14-03-08 16:04

On Fri, 14 Mar 2008 01:39:45 +0100, "Steen" <steen@steenmartin.dk>
wrote:

>Men kun ram på 1066 mhz.

Ja, og ?

>Vil det være smartest at bruge en cpu med fsb på 1066 mhz eller en cpu med
>fsb på 1333 mhz, sammen med noget ram der max kan køre 1066 mhz? På et asus
>p5k.

Intet problem i at bruge en CPU der køre 1333 på bussen, for den
behøver ikke køre synkront med rammen.

mvh Mads