Vedr. brug af telefoner fra USA i DK.
Fra : Jonas Christensen

Dato : 16-07-01 19:40

Efter at have fulgt debatten her i gruppen vedr. subj. henvendte jeg
mig til Telestyrelsen for at faa endegyldigt svar paa, hvorvidt
traadloese telefoner koebt i USA (eller andre lande) kan/maa anvendes
i Danmark. Her bringer jeg svaret fra Telestyrelsen:

- - -

Til Jonas Christensen,

Tak for din mail om anvendelse af trådløse telefoner i Danmark.

I Danmark kan anvendes to former for trådløse telefoner - analoge
(CT1) og digitale (DECT).

CT1 arbejder på 914,0125 - 914,9875 MHz (sender bærbar del) og
959,0125 - 959,9875 MHz (sender fast del).

DECT anvender frekvensområdet 1880 - 1900 MHz.

Generelt gælder for radioudstyr, at det kun må anvendes, hvis
fabrikanten har erklæret overensstemmelse med kravene i EU-direktiv
1999/5/EC (radio- og teleterminaldirektivet) og efterfølgende har
mærket udstyret i henhold til direktivet.

DECT udstyr anvender harmoniserede frekvenser og skal alene være
mærket med CE-mærkning.

CT1 udstyr anvender ikke harmoniserede frekvenser og skal være mærket
med CE-mærkning og den såkaldte advarselsmærkning (udråbstegn i
cirkel).

Som det fremgår af ovenstående må trådløse telefoner, der er købt i
USA, ikke umiddelbart anvendes i Danmark, medmindre de er fabrikeret i
overensstemmelse med EU-kravene og dette er erklæret af fabrikanten
med efterfølgende korrekte mærkning.

Med venlig hilsen
Jørn Jonsson
Telestyrelsen
Tlf. direkte: 35 45 02 71
Email: jj@tst.dk

I disse ferietider koerer debatten heftigt bl.a. paa usenet under
dk.teknik.telefoni vedr. subj.
Da traadloese telefoner isaer i USA er en del billigere paataenker en
del personer, der har henvendt sig i gruppen, at koebe en saadan med
hjem.
Jeg befinder mig i oejeblikket i Canada og staar i samme situation.

Mit spoergsmaal er nu, hvorvidt det er lovligt at hjemtage og anvende
en traadloes telefon (digital/analog), der er koebt i USA/Canada.
Jeg kan forstaa paa enkelte personer i gruppen, at de frekvenser, de
paagaeldende telefoner opererer paa, kan forstyrre anden
radiokommunikation i Danmark. (ex. mobiltelefoni) Er dette tilfaeldet
og hvis ja, hvad skal man se efter for at undgaa dette??

Jeg siger paa forhaand tak for svaret.

- Jonas Christensen