Hjerte
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 08-03-08 21:33

Hej !!
Fik desværre sat dette indlæg under helbred slank, men det hører jo
nok hjemme her:

Jeg har været "på den store tur" Primo novenber fik jeg en by-pas til
en 100% lukket hjertekranspulsåre (med en åre fra benet) og fik en ny
hjerteklap fra et svin (så det må jo passe godt til mig), men har
stadig nogle problemer, som jeg jo nok skulle spørge min læge om, men
denne har jo ikke selv været igennem turen.
Mit spørgsmål er: Hvis min nye hjerteklap, imod forventning begynder
at blive "frastødt" / udsat for betændelsesangreb, hvad er så de
første ting, jeg kan mærke denne proces på ??, eller bliver der blot
"slukket for lyset" --- uden varsel ""
Med venlig hilsen
Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-03-08 22:11

On 08 Mar 2008 20:33:12 GMT, Hans Mikkelsen <bkfoto3@mail.dk> wrote:

> [...]

>at blive "frastødt" / udsat for betændelsesangreb, hvad er så de
>første ting, jeg kan mærke denne proces på ??, eller bliver der blot

Hjerteklappen bliver ikke afstødt lige som f.eks nyre- eller
hjertetransplantater. Du får jo heller ikke medicin der hæmmer
immunforsvaret som transplantationspatienter normalt får...

Men der er en noget øget risiko for at du får bakterielle infektioner
på den kunstige klap. Det er en alvolig komplikation som godt kan
'slukke for lyset'. Derfor skal du altid huske at fortælle tandlæger
og læger at du har kunstig hjerteklap, så du kan få profylaktisk
antibiotika inden de behandler dig....

Men iøvrigt kan du tage det roligt: Er du kommet godt over operationen
er prognosen god: Du vil formentlig leve godt i rigtig mange år...

God fornøjelse

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 12-03-08 13:26

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
>
> Men iøvrigt kan du tage det roligt: Er du kommet godt over operationen
> er prognosen god: Du vil formentlig leve godt i rigtig mange år...

Hjerteklappen bliver ikke afstødt ligesom en nyre, da det er bindevæv
uden samme evne til at fremprovokere dannelsen af antistoffer og celler
der reagerer på den. Den bliver dog med årene slidt og ganske rigtigt
bliver du mere sårbar i forbindelse med bakterieinfektioner og
forebyggende behandling med antibiotika kan da være en ide ved
tandlægebesøg og lignende.

Hvis du får betændelse omkring hjerteklappen, så vil du få feber og
brystsmerter på samme tid. Lang tids kronisk infektion kan "slukke og
lukke" men du vil da i reglen have været syg noget tid (lang tids
ufarklarlig feber er noget du altid skal undersøges for).

Holdbarheden på en svineklap er i øvrigt mange år. Man vil ofte vælge
den til ældre mennesker der dør af naturlige årsager inden klappen er
slidt op. Til helt unge vælges ofte en kunstig klap i et syntetisk
materiale, og den kan så skiftes ved senere lejlighed når den er slidt op.

Jesper

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 13-03-08 14:12

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> skrev:
>Michael Rasmussen skrev:

Tak for gode svar fra både Jesper Mehlsen og Michael Rasmussen,
det lader til, at i begge har god viden / erfaring omkring emnet.

Det kan være, at i også kan hjælpe mig med 2 andre gener:

For det første er det sådan, at ca. 15 min efter at jeg har
spist (uanset portionens størrelse) så bliver jeg megt utilpas
og svimmel. Kan dette måske skyldes, at når fordøjelsen starter,
så "trækkes" der ekstra blod til, hvilket måske kan udløse
svimmelhed ?

Det andet problem er det, at hvis jeg "holder møde med min hund"
nede på gulvet, kan det medføre, at jeg ikke "kan får luft" og
hurtigt må op og sidde eller bevæge mig. Kan det vet være for
meget vædske i lungerne ??

Ellers går det fint, på forhånd tak for hjælpen

Med venlig hilsen
Hans