Polere fribord
Fra : Steen Andreasen

Dato : 09-03-08 11:32

Hej

Nu skal vi snart til at polere fribord igen! Jeg har de senere år brugt en
Bosch poleremaskine, der har en eller anden form for excenter mekanisme og
en skive-diameter på omkring 150 mm.

Til påføring af polish plejer jeg at bruge en skumgummipude, som monteres
med velcro på polermaskinen. Det fungerer fint og kræver ikke de store
armkræfter.

Til den efterfølgende polering har jeg forsøgt med med forskellige
langhårede puder, der med velcro monteres på polermaskinen. Dette fungerer
ikke særligt godt. Polishen har til bøjelighed til at samle sig i klumper,
og "brænder" undertiden fast i gelcoaten. Min erfaring er at det her er
bedst at bruge håndkraft og twist.

Jeg har mange kvadratmeter fribord, og for at spare på armkræfterne kunne
jeg godt bruge en god praktisk løsning til maskinel efterpolering af mit
fribord. Har I nogen gode råd?

mvh Steen

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 15:10

Jeps.... En polermaskine....

Der er 3 måder man kan polere sin båd på:

1: Udelukkende armkræfter. Bliver OK til vedligehold, men det koster lidt
sved at komme i bund.

2: En Excentersliber til at gnubbe det ind og så skal det tørres/poleres af
i hånden med en løs klud der rystes ofte. (det du bruger nu)

3: En rigtig polermaskine der både kan komme langt nok ned i hastighed til
at det ikke brænder fast og hurtigt nok til at de kan poleres af igen.

INGEN af metoderne inkluderer en haraldnyborg "poler-maskine" til 2-300 kr
og ingen af metoderne inkluderer de "pseudo-polermaskiner" der pt sælges i
båd butikker til 4-600 kr. De er simpelhen ikke gode nok. En polemaskine
skal kunne regulaes i hastighed over et stort område og den skal være
elektronisk styret, så den holder hastighed uanset belastningen.

Hvis ikke man har råd til en rigtig maskine, så skal man holde sig til
2'eren og glæde sig over at man får lidt motion og muskler, så pigerne
kigger efter en ....

Jeg har selv en Makita polemaskine. Kan klart anbefales. Maskinen koster ca
2000,- og så skal man have pads til den for 500-1000 kr. Sidstnævnte holder
3-4 år, afhængig af hvor skånsom man er rundt om beslag mm.

Et par billeder af min tidligere båd:
http://www.maximalt.dk/Modeller/Magic/Foto/IMG_0002.JPG er poleret med
metode 2

http://www.maximalt.dk/MaxiSalg/Himmelblaa/nypoleret.JPG er poleret med
metode 3

Bjarke

Fra : Steen Andreasen

Dato : 09-03-08 19:05

Hej igen

Tak for en række gode råd. Jeg tror at jeg vil investere i en ny
poleremaskine.

Jeg har surfet lidt rundt og fundet en Makita 9227 CB til kr 2122,-hos
"Dansk Værktøjssalg" og en Dewalt DW 849 til kr 1748,- hos "Nettobuild". Er
der nogen der kender disse maskiner, og er leverandørerne pålidelige?

Og hvilke typer pads skal jeg købe?

mvh Steen

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> wrote in
message news:47d3efb0$0$89172$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 19:34

Jeg har en Makita 9227 CB. Den vil jeg helt klart anbefale. Af 2 årsager:

1: Dewalt er ellers super godt værktøj, men de har deres base i
snedkermaskiner og er på det seneste begyndt at lave lige lovlig mange
billig-amatør-modeller efter min smag. Det gør mig lidt utryg.

2: Jeg har en bekendt der har har et proff auto poleringsfirma. Jeg spurgte
ham og han sagde, uden tøven, at Makita er bedst. Det er derfor jeg endte
med at købe sådan en.

Du skal have 2-4 skumgummi pads til hhv rubbing og polish. Det er rart at
have 2 til hver. En til oppe på fribordet og en til vandkanten ned mod
bundmalingen. Sidstnævnte bliver nemlig noget snasket og det er rart at have
en der er ren til deroppe hvor fribordet skal være ekstra pænt.

Og så skal du have 1-2 lammeskinds rondeller afhængig af hvilke produkter du
anvender. Voks og hempel marine polish kan "støves af" rondellen når det er
tørt, men nogle af det "smarte" produkter med hemmelige vidundermidler i,
har det med at blive siddende i rondellen. Det bryder jeg mig ikke om at
blande.

Du skal i starten bruge nogle malerpinde til at rense lammeulds rondellen
med. Fuld knald på omdrejningerne og så kører du en maleping hen over
overfladen og så forsvinder det voks der har sat sig i rondellen. Når du
bliver mere øvet får du sjældnere og sjældnere behov for dette.

Husk noget at stå på. Maskinen er for tung til at man kan stå med den i
strakt arm i flere timer ....

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 19:53

Nu så jeg lige sættet med varenr P-35346 hos dansk værktøjssalg. Fristende,
men jeg synes altså ikke om de lammeuldshætter man snører uden om en skive.
Stive lammeskindsskiver med velcro på bagsiden er meget bedre. De fleste af
mine skiver/svamper er fra 3M.

Bjarke

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> wrote in
message news:47d42db5$0$89176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 18-03-08 19:09

Hej

Jeg har et spørgsmål, hvor/fordi jeg er usikker.

Jeg har i mange år brugt rubbing og polishing metode på min båd - måske
heldigvis med håndkraft - resultatet har været pænt uden at være prangende.

Tilfældigvis har jeg netop købt en glasfiber hestetrailer der var lidt
anløbent i farverne, og ville give den en "båd behandling" dvs. rubbing og
polishing.

Det gik selvfølgeligt galt, idet jeg så har fået konstateret at
hestetrailere ikke har gelcoat, men er malet, så resultatet blev at vi sled
malingen af, istedet for at få en høj glans skinnende trailer.

Så jeg kunne godt tænke mig hjælp til at få malet/farve-tunet min trailer,
men hoved spørgsmålet går til min båd -som jo er væsentligt dyrere - hvor
længe kan man lave en "rubbing og polish" process? Og er det forkert at
"rubbing og polish" så meget? Bør man bruge en anden process? andre
materialer? nano technologi? og bla bla bla......

mvh
/Børge

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47d431f9$0$89167$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-08 19:41

Hvad er det for en trailer ? På vores Brenderup Royal Exclusive
(http://www.brenderup.dk/default.asp?state=product_detail&pageid=609&productid=821)
er taget lavet af det samme som en båd, så den får samme metode som båden.
Siderne, derimod, er af noget andet. Jeg tror det enten er lakeret eller
plastikbelagt bodex finer. Siderne får kun autoshampo og svamp.

Da jeg købte den lovede jeg mig selv, at den skal holde i mange år, så den
skal have en hovedoverhaling hvert forår efter alle kunstens regler. Men
EFTER at båden er klar. Man må have prioriteterne i orden ....

Jeg vil mene at det er unødvendigt at bruge rubbing hvert forår. Selvom der
sikkert er gelcoat nok til 40-50 år, så risikerer man at gå igennem på
hjørnerne, hvor man let kommer til at give den lidt mere. Jeg bruger
rubbing, når jeg ikke kan få den blank, men normal så er det mest "kradse"
jeg bruger Hempel Custom marine polish.... (som også sliber en anelse...)

Bjarke

()er tage

Fra : Leif Langgaard

Dato : 09-03-08 15:13

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og "brænder" undertiden fast i gelcoaten. Min erfaring er at det her er

Problemet er ofte hastigheden hvormed "polermaskinen" kører, de rigtige
maskiner kan reguleres fra 0 omd/min til ca. 3000.
Hvis hastigheden er for stor, går det som du beskriver, da der udvikles for
meget varme.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-03-08 16:12

Hej Steen,

Skal du lave en maskinel polering skal du bruge ordentligt grej
i stil med det Bjarke beskriver.
Er de tidligere års arbejde ikke udført tilstrækkeligt godt er
det ikke unormalt at der sidder "Vokskager" på fribordet og det
giver en noget broget overflade med grå klatter.
Denne gang voks skal først fjernes og det sker ikke med en gang
rubbing eller tilsvarende overfladen skal renses af.
Det største problem er at få fjernet den gamle voks og polish;
men nu er der kommet et produkt, der klarer sagen i en
håndevending, nemlig Undri Penselrens, der er et miljøvenligt
biologisk produkt.
Fribordet renses men Undri Penselrens for at fjerne gammel voks
og polish, hvorefter fribordet fribordet friskes op med gelcoat-
cleaner.
Herefter bliver fribordet påført Lakforsejler, og sluttelig en
gang hård voks og det sker med en polermaskine som Bjarke
beskriver.
Resultatet bliver langt over forventningerne og giver rosende
ord fra naboerne i havnen.
Prisen på Undri Penselrens er ca. 110,- Dkr pr. liter og
produktet forhandles bl. a. i en farvehandel i Farum.
Ved køb af større mængder en 1 liter kan man kontakte firmaet
direkte: UNDRI, tlf. +45 86960804, mobil: +45 26127710, e-mail:
sigun@undri.dk, hjemmeside www.undri.dk

Overstående er ikke en skjult reklame. Jeg har selv købt
produktet og det virker.

Mvh/Harding

Fra : Carsten Jensen

Dato : 09-03-08 19:44

Den Sun, 09 Mar 2008 15:09:49 +0100 skrev Bjarke M. Christensen:
> Et par billeder af min tidligere båd:
> [...]

Det resultat må man misunde!

Kan du ikke give et råd om produkter? Jeg synes det er en jungle af
rubbere, polishere, gelcoat cleanere og hvad ved jeg. Hvad har du brugt?

Mvh

Carsten

Fra : Hanne og Hans

Dato : 09-03-08 22:00

Det er jo kun en smagssag hvor meget men vil have sit fribord til at skinne.
Glasfiberen er jo ligeglad og efter den bedste polering går der højst 2 mdr
så er den mat igen. Og på mere end 2 meters afstand er der ikke nogen der
kan se det.
Så spar dog pengene til polish!
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 22:44

Det er jeg lodret uenig med dig i. Glasfiberen er muligvis ligeglad, men
gelcoat'en (som jo er den vi ser og den der ser solen) er IKKE ligeglad. En
mat gelcoat nedbrydes væsentligt hurtigere end en poleret og afvisende
gelcoat.

Grunden til at jeg er begyndt at gå så meget op i det, er fordi jeg har haft
en båd, hvor gelcoat'en havde fået lov til at "forfalde". Ham der lå ved
siden af mig havde altid en skinnende og ren båd fordi hans altid havde
været vedligeholdt i poleringen. De 2 både var nøjagtig lige gamle og der
var en himmel til forskel i deres udsende og hvor mange gange de skulle
vaskes i sæsonen.

Og det er kun efter en dårlig polering at den er mat igen efter 2 mdr. Hvis
den poleres ordentligt, så holder den hele sæsonen.

Nu har jeg ganske vist fået en anden båd og har derfor ikke være i bund i
den nye gelcoat endnu, men en halv-god tur nåede den da at få, inden den
skulle i vandet (og efter vi havde brand i havnen og det hele var sort ...).
Jeg våger derfor lige at fremvise et billede (det kan sagtens blive
bedre...) fra den dag i efteråret hvor min båd blev taget op:

http://www.maximalt.dk/modeller/999/foto/fribord_efteraar2007.jpg

Bemærk at den røde kant på huset skinner i gelcoaten ! Synes I den er mat
efter en sæson i vandet ? Og en lille sidegevinst: Det sod man kan se er
løbet ned af båden og sat sig i en sort streg, det tørrede jeg bare af med
et lommetørklæde, fordi voksen og teflonen i gelcoaten ikke havde tilladt
det er suge ind i den porøse gelcoat. Det lå bare uden på hinden og var lige
til at tørre ('børste') af ...

Bjarke

PS: I har ingen anelse om hvor længe man slås med sorte striber efter sådan
en stor-brand i havnen .... Husk at tage Jeres landstrøm af, når I ikke er
ved bådene .....

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-03-08 10:56

Hej Hans,

Du tager fuldstændig fejl i din antagelse af at det kun er en
smagsag hvordan fribordet behøves at blive vedligeholdt.

Nedbrydningen af fribordet overflademateriale stammer primært
fra sollys, regn og fugt.

Sollyset giver anledning til en fotokemisk nedbrydning, det vil
sige en nedbrydning af de kemiske bindinger, hvilket forringer
overfladematerialernes egenskaber.
De korte bølgelængder, og dermed UV-lyset, forårsager størst
nedbrydning, idet kun absorberende lys fører til nedbrydning.
Temperatursvingningerne og sollysets varierende
bestrålingsniveau giver store variationer i
nedbrydningshastigheden og intensiteten.

Regn og fugt. Når et materiale optager eller afgiver fugt,
opstår der fysisk stress i materialet. Jo større udsving i den
omgivende atmosfære, jo større stress i overfladematerialet, jo
større nedbrydning.
Regn påvirker kun overfladen, hvorimod kondenserende fugt
bevirker en fysisk/kemisk reaktion, som har langt større
indflydelse på materialernes egenskaber, da kondenseringen
trænger ind i materialet. Den totale tid, hvor
overfladematerialet er vådt, har stor indflydelse på graden og
hastigheden af nedbrydningen.

Anvender man en QUV vejr tester kan man ved præcis sammenligning
sammenligne materialer med forskellig overfladebehandling under
ensartede og kontrollerede forhold og dermed få et præcist
sammenligningsgrundlag.
Det giver en effektiv forsknings- og udviklingsproces og dermed
en hurtig vurdering af overfladers behandling og konstatering af
de mest velegnede og vejrbestandige metoder.

Din metode får dumpekarakter.

Mvh/Harding

Fra : Carsten Jensen

Dato : 10-03-08 10:16

Den Mon, 10 Mar 2008 09:05:58 +0100 skrev kenneth andersen:
> Jeg har ikke brugt andet de sidste 4-5 r, og resultatet er alts vsentlig
> bedre end Hempel og de andre..!

Ok - men kan du så ikke henvise til et billede af resultatet? Det er
trods alt overbevisende resultater Bjarke viser. Men det er selvfølgelig
ikke en sammenlignende test med Ultraglozz. Og så kunne det naturligvis
også være sjovt at se resultatet efter sæsonen for de forskellige metoder.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 10-03-08 10:52

Den Mon, 10 Mar 2008 10:23:29 +0100 skrev kenneth andersen:
> HMMMM, m sgu nok indrmme det er pisse drlige billeder, og man kan jo
> ikke se en skid p dem.!!!

Det er da en fin båd :) Til lykke med salget.

Det er nærmest umuligt at se poleringsresultatet på billederne, så det
kan ikke rigtigt bruges til en sammenligning.

Det kan til gengæld artiklen fra Bådnyt. Jeg fandt den på nettet og den
kan læses på

http://kortlink.dk/4wb7.

Jeg har bare stadigvæk min særlingeskepsis overfor mirakelmidler som
f.eks. "kemisk glas" (hvad f..... er det for noget?) og glade sælgere,
som på messen turbopolerer en plasticluge og stolt bekendtgør, at jeg så
selv kan se, hvor godt det er. Ih ja - for plasticluger og fribord er jo
nærmest det samme - not.

Nå, men nu har jeg i hvert fald fået to troværdige (efter min mening)
beskrivelser af metoder der ser ud til at du. Så må vi se, hvad det ender
med, når jeg skal vælge :)

Med venlig hilsen

Carsten