Vask/rengøring af MC
Fra : Niels Gregersen

Dato : 09-03-08 10:00

Hej alle,

Jeg søger råd omkring rengøring/vask af MC'ere.

Jeg er ved at købe min første MC fra Enghave motor, en ny sort Suzuki VZ800.
Da jeg er ny i faget, har jeg selvfølgelig købt en masse udstyr, låse,
MC-garage, tøj etc.

Den flinke dame nede i forretningen foreslog mig så også at købe en masse
rengøringsmidler til MC'en. Noget specialvand til at fjerne alm. snavs,
noget spray til at bevare crom og en anden spray til de lakerede områder. Nu
kigger jeg så lidt på priserne, det er f.eks 100 kr for en halv liter
specialvand, 130 for spray etc. og jeg kan se at det da hurtigt bliver meget
dyrt at gøre MC'en rent med de rengøringsmidler de foreslår.

Mit spørgsmål er så nu, er det virkelig nødvendigt med alle de fancy
rengøringsmidler? Kan man måske bare nøjes med et spand sæbevand? Hvad gør
folk her? Køber I også spraydåser og specialvand?

Mvh Niels

Fra : Chris

Dato : 09-03-08 10:17

Jeg bruger ganske alm. autoshampo og blæser den tør med luftpistol - crom
aftørres med en blød klud - så skinner det hele som nyt igen.

Mvh
Chr

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 09-03-08 16:50

On Sun, 9 Mar 2008 10:17:23 +0100, "Chris" <chj@vip.cybercity.dk>
wrote:

>og blæser den tør med luftpistol

Mon dog?
Varmepistol måske?

Fra : Armand

Dato : 09-03-08 18:01

Per K. Nielsen skrev:

> Mon dog?
> Varmepistol måske?

"Tør" á "ren for vand" :-/

Deromkring er det forøvrigt et trick at vaske i regnvejr og lade det
kalkfrie vand fra oven forestå afskylningen

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 09-03-08 18:26

"Per K. Nielsen" <pkn.usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Mon dog?
> Varmepistol måske?
Hvis nu manden kun har en luftpistol, og m e g e t god tid, så er det da en
interessant improvisation

Michael D

Fra : Knud Dam

Dato : 09-03-08 20:21

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis nu manden kun har en luftpistol, og m e g e t god tid, så er det da
> en interessant improvisation

Det er nu en rigtig go' idé at blæse vandet af med alm. luft. Så er man fri
for at tørre efter med vaskeskind.

Jeg har brugt samme metode i flere år.

; - )

KD

Fra : Martin Poll

Dato : 09-03-08 10:41

> [...]
> rengøringsmidler? Kan man måske bare nøjes med et spand sæbevand? Hvad gør
> folk her? Køber I også spraydåser og specialvand?

hej
Prøv at læse den vejledning http://www.virago-star.dk/vask.html

Personligt bruger jeg bare almindelig autoshampoo og så nogle gange får
lakken en gang UltraGlozz superpolish.
Som bla kan købes hos FDM
http://netbutik.fdm.dk/public/fdmshoppen/varerprafdeling.asp?ID=15

Med venlig hilsen
Martin Poll
SL1000

Fra : PMH

Dato : 09-03-08 10:42

> [...]

> rengøringsmidler? Kan man måske bare nøjes med et spand sæbevand? Hvad gør
> folk her? Køber I også spraydåser og specialvand?

Hej Niels

Tillykke med cyklen..

Jeg vil sige, at med vand/sæbe og en "dåse" god knofedt,
så kommer du langt.
Når nu det er en ny cykel, så er der ikke gammel skidt
på den som du skal forholde dig til.
Så hvis du rengør den jævnligt, så er den meget nemmere at
holde ren. Det er nemmere at holde den ren, frem for at gøre
den ren.
Når der så kommer strid skidt på den, så kan du til den tid
igen vurdere hvad det er du evt. skal købe for at lette rengøringen.

Der findes mange gode råd som kan hjælpe dig.
Feks. hvis dine fælge bliver "trælse", og det gør de, det er nok dem
der er mest udsatte, og derfor mest beskidte efter hver tur.
Så er WD40 perfekt til at rengøre dem.
Spray lidt på en klud og tør fælgene af, det gør underværker, og er
nok bedre end meget af det du på spray kan købe til flere 100 kr.
Hvis du ikke har WD40, så kan alm. sprinklervæske også klare
jobbet. Det opløser kædeolie osv. på fælgene.
(hvis din mc er med kæde)

PMH

Fra : Anders Houmark

Dato : 09-03-08 13:39

"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis du ikke har WD40, så kan alm. sprinklervæske også klare
> jobbet. Det opløser kædeolie osv. på fælgene.

Lugtfri petrolium/lampeolie kan også sagtens bruges til fælgrens, det løsner
fedt og oliesnask, og er en del billigere end WD40... Men det dufter
desværre ikke helt så godt.. uhm wd40.. gad vide om de ikke snart laver en
deo? :D

Mvh Anders

Fra : B&O

Dato : 09-03-08 10:50

Spar du hellere dine penge. Det lyder rigtig dyrt det som de der anbefaler
dig. Jeg bruger en billig Alaska autoshampoo fra Fakta. Den vasker og vokser
i een arbejdsgang. Den koster 20 kr for een liter, og virker ganske
fortrinlig.
Efter vask giver jeg hele mc'en vinylmakeup/silicone. Det kan også
sommetider købes i Fakta til 20 kr pr. sprayflaske.
Ellers har Lidl lige haft tilbud på fine plejemidler til mc og auto.
Nanoteknologien er også meget velegnet til mc. Her skal du læse
brugsanvisningen til det valgte produkt nøje før brug. Med nano bliver mc'en
meget lættere at holde ren. Min Blackbird skal have den store nanotur nu
inden den skal ud og trille igen efter vinterhi.
Men held og lykke med din fine nye Suzuki. Du skal nok hen af vejen finde ud
af hvilke midler passer bedst til dig og Suzi.

Hilsen Ove

Fra : Stephan G

Dato : 18-03-08 17:53

Kan WD40 også bruges til at fjerne tjære belagt med et tykt lag støv
samt indtørret kædespray?

Jeg kom til at køre på en nyasfalteret vej (i Iran) og endte med at få
tjære ud over det hele... Det vil jeg gerne have fjernet før salg af
mc'en!

Mvh Stephan

f650GS

Fra : Richard

Dato : 09-03-08 12:39

Niels Gregersen wrote:

> Mit spørgsmål er så nu, er det virkelig nødvendigt med alle de fancy
> rengøringsmidler? Kan man måske bare nøjes med et spand sæbevand? Hvad gør
> folk her? Køber I også spraydåser og specialvand?

Næ, tør cyklen over med en klud fugtet med lampeoile/petroleum efter hver
tur, blødgør insektligene ½ times tid med en ditto klud og voks de
lakerede dele. Mere skal der såmdænd ikke til

Med mindre du sviner cyklen til i regnvejr eller på snavsede veje, behøver
du aldrig udsætte den for vask med vand og autoshampoo IMHO.

--
Richard Pade, Klampenborg, DK

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-03-08 08:40

Richard wrote:
> Med mindre du sviner cyklen til i regnvejr eller på snavsede veje,
> behøver du aldrig udsætte den for vask med vand og autoshampoo IMHO.

En VF'er kan altså godt tåle vand, Richard. Og du kan også - vi er trods
alt rimeligt vandfaste dyr

Du skulle prøve at rulle en tur en dag efter en sommerbyge - det er ikke
så ringe endda.

--
vh
Torben

Fra : Richard

Dato : 18-03-08 19:24

Torben Scheel wrote:

> En VF'er kan altså godt tåle vand, Richard. Og du kan også - vi er trods
> alt rimeligt vandfaste dyr

Uden tvivl, men våde veje giver mig overhovedet ingen køreglæde, nada...

> Du skulle prøve at rulle en tur en dag efter en sommerbyge - det er ikke
> så ringe endda.

...og det tager altså rundt regnet dobbelt så lang tid at vaske en mc og
tørre den efter i alle krogene end lige at tørre den over med en
lampeolieklud

--
Richard Pade, Klampenborg, DK
- efter en gåtur over en næsten mennesketom Bakken under 5-8cm sne i går

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-03-08 07:08

Richard wrote:

> ..og det tager altså rundt regnet dobbelt så lang tid at vaske en mc og
> tørre den efter i alle krogene end lige at tørre den over med en
> lampeolieklud

Vi bliver vist aldrig enige om en MC skal pudses eller bruges

--
vh
Torben

Fra : Richard

Dato : 20-03-08 10:20

Torben Scheel wrote:

> Vi bliver vist aldrig enige om en MC skal pudses eller bruges

Eller blot bruges og holdes ren - begge dele til fornøjelse

--
Richard Pade, Klampenborg, DK

Fra : Jim Andersen

Dato : 11-03-08 12:29

Niels Gregersen wrote:
> Hej alle,
>
> Jeg søger råd omkring rengøring/vask af MC'ere.

http://blog.andersen.nu/2005/04/18/hovedrengøring-pa-to-hjul/

/jim

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 19-03-08 20:56

On Tue, 11 Mar 2008 12:28:58 +0100, "Jim Andersen"
<jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote:

>http://blog.andersen.nu/2005/04/18/hovedrengøring-pa-to-hjul/

Aha, det forklarer den pludselige interesse for min blog Ja, og
min version er gengivet med forfatterens tilladelse, i modsætning til
alle andre versioner på nettet - ravneunger!!

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/