Forsinket reaktion ved gas - nogle bud?
Fra : HC

Dato : 08-03-08 23:15

D'herrer,

Min gamle GPZ500S (som er under klargøring til salg - special price for
you etc. etc.) opfører sig lidt mærkeligt. Den har altid haft brug for
en lille smule choker når det er koldt i vejret, og "vrid på håndtaget"
reaktionen har ofte været lidt sløv i det indtil den var varm. Nyligt er
det dog blevet værrer syntes jeg, og når jeg vrider på håndtaget - ikke
hysterisk men bare lidt - er reaktionen 0.5-1 sekund forsinket, og
starter ofte med at motoren rent faktisk taber omdrejninger. Det virker
som om den bliver "forskrækket" og skal ha' lidt tid til at reagere.

Nogle gode bud? Der er ikke skiftet luftfilter på den i årtusinder, og
det er nok heller ikke usandsynligt at der er en smule vand i
karburatoren, men jeg ved ikke om det kunne være nogle af problemerne.
Den har nyligt fået skiftet oliefilter og olie. Tændrør måske?

Jeg har ikke tænkt mig at skille den ad i atomer for et par tusinde mere
når den skal sælges, men jeg kan nok lige hidse mig op til at dræne
bunden af karburatoren eller skifte luftfilter, tændrør etc.

Hygge,
HC

--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

Fra : Armand

Dato : 08-03-08 23:21

HC skrev:

> [...]
> karburatoren, men jeg ved ikke om det kunne være nogle af problemerne.
> .........jeg kan nok lige hidse mig op til at dræne

Så gør dét!
Det er i mine øjne det bedste bud på årsagen og eftersom det er en
ganske enkel operation at komme af med det, ville jeg ikke bekymre mig
om nogetsomhelst andet førend at dén mulighed var ude af verden :-|

--
Armand.

Fra : HC

Dato : 09-03-08 19:19

Armand wrote:
> Så gør dét!

Der var ganske rigtigt vand i karburatorene, og det hjalp voldsomt at
dræne dem. Tændrørene så fine ud - ved ikke helt om jeg skal skifte dem
"bare af rent princip". Luftfilteret bliver også skiftet. Så burde den
være klar til salg :D

Hygge,
HC

Fra : Moller

Dato : 09-03-08 19:39

HC wrote:

> [...]
> dræne dem. Tændrørene så fine ud - ved ikke helt om jeg skal skifte dem
> "bare af rent princip". Luftfilteret bliver også skiftet. Så burde den

Hvorfor skifte tændrør og luftfilter ? den er jo slagsklar uden du har
gjort det, og du for jo ik de flere penge ind for at skifte dem ? det er
vel kun fordi du har et tusse gammel forstoppet filter du skifter det ved
salg, og tændrørende har du selv lige sagt god for.

Ikke fordi man skal springe over gærdet ved det aller laveste sted når
man skal sælge, men man behøver ikke at lave unødige ting når der er så
mange andre ting man bruges sin tid på for at forbedre salget ala holde
batteriet opladet, ingen vand i benzin/kaburatorene... fjerne alle
utætheder/oliesvedersteder som kan gøres uden det koster en krig, samt
sikre bremser osv. som de skal og korekt luft i dækne ;)

VH
Moller

Fra : HC

Dato : 09-03-08 22:07

Moller wrote:

> [...]
> vel kun fordi du har et tusse gammel forstoppet filter du skifter det
> ved salg, og tændrørende har du selv lige sagt god for.

Tændrørene kunne jeg sagtens springe over, men luftfilteret er ikke
blevet skiftet siden.. siden.. uhmn.. ja, jeg købte den i '02 tror jeg.
Jeg tror nu er et oplagt tidspunkt, specielt hvis et nyt filter ikke
koster en arm.

> fjerne alle
> utætheder/oliesvedersteder som kan gøres uden det koster en krig, samt
> sikre bremser osv. som de skal og korekt luft i dækne ;)

Maskinen er ren og pæn nu har ny olie og nyt oliefilter, men der skal
nye dæk på - det er ikke noget jeg gider rode med, så det må være op til
den næste ejer Nåja, så har han også lidt rustpletter hist og her
han kan hygge sig med, men ikke noget alvorligt :)

Hygge,
HC

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-03-08 06:50

> [...]
> blevet skiftet siden.. siden.. uhmn.. ja, jeg købte den i '02 tror
> jeg. Jeg tror nu er et oplagt tidspunkt, specielt hvis et nyt filter

Luftfilteret på en GPZ'er skal bare renses. Det kan genbruges. Det
ligner lidt pels. Rens det i noget opløsende. Rens det bagefter i
ajaxvand. Skyl det igennem med vand og lad det tørre 24 timer. Så fedter
du det ind i motorolie, og så er det som nyt.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : HC

Dato : 10-03-08 14:33

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Luftfilteret på en GPZ'er skal bare renses. Det kan genbruges. Det
> ligner lidt pels. Rens det i noget opløsende.

Tak! :) Har du nogle forslag til "noget opløsende"?

Hygge,
HC

Fra : Armand

Dato : 10-03-08 17:56

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> Luftfilteret på en GPZ'er skal bare renses. Det kan genbruges. Det
> ligner lidt pels. Rens det i noget opløsende. Rens det bagefter i
> ajaxvand. Skyl det igennem med vand og lad det tørre 24 timer.

Motorrens der senere afskylles indefra(!) med rigeligt koldt vand uden
for højt tryk, er proceduren!
Især indefra (á snavset skylles "tilbage", frem for dybere ind i vævet)
er væsentligt :-|

--
Armand.

Fra : HC

Dato : 10-03-08 21:20

Armand wrote:

> Motorrens der senere afskylles indefra(!) med rigeligt koldt vand uden
> for højt tryk, er proceduren!

Takker - jeg kaster mig fluks over det!

Hygge,
HC

Fra : Armand

Dato : 11-03-08 01:01

HC skrev:

> Takker - jeg kaster mig fluks over det!

Godt! Men overse ikke afslutningen á gennemtørre og slutteligt påføre
den lodne overflade(!) motorolie med en gennemvædet klud - Det er det
der gør at filteret også kan vaskes ud igen næste gang derved at snavset
sætter sig i den fedtede overflade!

--
Armand.