"NAS-software" til win2k?
Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 12:27

Jeg er ved at bygge min egen nas, med et via-motherboard (1,8 Ghz og 4
sata-harddiske i et NAS-kabinet.)

Jeg har en fuld og lovlig windows 2000 liggende, som jeg ville
installere, på den og benytte FTP og windows' egen fil-deling.

Findes der et program som kan administrere windows' fildeling samt FTP,
til hver bruger med quota og bw-limit??

Planen var nemlig at give familiemedlemmer en konto hver, med xxx GB
plads, og så med sikker FTP-adgang...

Men kan disse programmer hentes i freeware, og hvor?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-03-08 12:42

On Sun, 09 Mar 2008 12:27:11 +0100, Jacob Fich
<jacob-du_ved_nok-brafi.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har en fuld og lovlig windows 2000 liggende, som jeg ville
>installere, på den og benytte FTP og windows' egen fil-deling.
Windows 2000, den findes jo i både en Workstation og i flere
Servervarianter, hvilken har du ?

>Findes der et program som kan administrere windows' fildeling samt FTP,
>til hver bruger med quota og bw-limit??
Quota fordre nok en Servervariant af Windows.
Båndbredestyring fordre 3de parts sw.

Det er nok nemmere at benytte noget Linux til dette formål.
FreeNAS kan det du efterlyser og har et grafisk interface.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 12:46

Vil mene det er win2k workstation jeg har liggende.

FreeNAS har ikke quota og bw-limit...

Fra : fix

Dato : 10-03-08 10:48

"Jacob Fich" <jacob-du_ved_nok-brafi.dk> skrev i en meddelelse
> Vil mene det er win2k workstation jeg har liggende.
burde kunne "serve" op til 10 brugere.

Men du vil nok være bedre stillet ved at installere en linus -:)

bedre sikkerhed, performance og opdateringsautomatik (prøv en ubuntu
"server-install")

tænk lige på strømforbrug. - måske køber du så en dedikeret NAS

finn