Opbygning af ny PC
Fra : Andersen [3650]

Dato : 09-03-08 08:34

Nu har jeg ikke været hardcore selvbygger
i mange år, så jeg må nok lige høre her
hvad der rør sig nu
Vi snakker bare det primære:
MBO, CPU og RAM.
MBO skulle jo gerne være med noget
af det nye mht chipset osv.
CPU skulle gerne kunne performe
RAM skulle gerne være hurtige og stabile.

Læg nu mærke til at jeg IKKE skrev det
NYESTE, men bare der hen ad.
Prisen har nemlig også en betydning.
Konen går og kigger på de der 4-6 tusind
kroners maskiner. Der siger jeg så at man
kan få noget hjemmestrikket i samme
performanceklasse billiger idet vi ikke skal
have SW med. Eller alternativt få noget der
er hurtigere til samme pris.
Nu ved jeg så ikke om den problematik der
tidligere har være omkring AMD CPU'er
stadig er der (de kunne futte af hvis kølingen
forsvandt) eller om det er fixet, men jeg har
altid selv kun haft INTEL CPU i mine PC'er.

Men ellers er jeg åben for alle slags forslag.
Meget gerne med en begrundelse for valget
af netop de komponenter der er valgt.

Fra : Mads

Dato : 09-03-08 09:49

On Sun, 9 Mar 2008 08:34:16 +0100, "Andersen [3650]" <siger@det.ikke>
wrote:

> [...]
>altid selv kun haft INTEL CPU i mine PC'er.
>
>Men ellers er jeg åben for alle slags forslag.
>Meget gerne med en begrundelse for valget

God performance og stabilitet til en fornuftig pris.

Asus P5K bundkort til ca 500 kr
Har P35 chipset og er klippestabilt.

Intel Core 2 Duo E6750 eller E8400 til ca 1200
Lynhurtig CPU og der hvor du nok får mest for pengene.

2 x 1 GB Corsair Dominator RAM til ca 500
klippestabil ram til små penge

Eneste problem med dem nye E8400 CPU er at mange
bundkort først understøtter den EFTER en opdatering af BIOS.
Selv E6750 er ikke 100% genkendt, men her kan maskinen dog
starte så man kan opdatere BIOS'en. Jer har ikke selv prøvet med
den nye E8400 endnu, men skal til det om et par uger..

mvh Mads

Fra : MGJ

Dato : 09-03-08 18:14

> [...]
> starte så man kan opdatere BIOS'en. Jer har ikke selv prøvet med
> den nye E8400 endnu, men skal til det om et par uger..

Hej Hæ, hæ

Ja hvis ikke i har set tråden, så kan jeg fortælle at P5K / P5K3 Delux/WiFi
ikke understøtter E8400 uden en opdatering.

MGJ

Fra : Mads

Dato : 09-03-08 20:12

On Sun, 9 Mar 2008 18:14:24 +0100, "MGJ"
<REMOVEshowfloor@mail.dkREMOVE> wrote:

>Ja hvis ikke i har set tråden, så kan jeg fortælle at P5K / P5K3 Delux/WiFi
>ikke understøtter E8400 uden en opdatering.

Ja, så er det jo godt at jeg har en E6600 i en anden maskine
som jeg kan låne til opdateringen.

mvh Mads

Fra : Andersen [3650]

Dato : 09-03-08 22:47

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
> God performance og stabilitet til en fornuftig pris.
>
> Asus P5K bundkort til ca 500 kr
> Har P35 chipset og er klippestabilt.
P5K SE Fundet til 640,-

> Intel Core 2 Duo E6750 eller E8400 til ca 1200
> Lynhurtig CPU og der hvor du nok får mest for pengene.
E8400 fundet til 1224,-

> 2 x 1 GB Corsair Dominator RAM til ca 500
> klippestabil ram til små penge
Kan ikke finde dem i PC6400 udgaven, men har fundet
nogle Kingston HyperX 2x1GB til 383,-

> [...]
> starte så man kan opdatere BIOS'en. Jer har ikke selv prøvet med
> den nye E8400 endnu, men skal til det om et par uger..
Der kan jeg vel bruge min CPU fra maskinen jeg nedlægger:
Celeron D 90nm Prescott FSB533, L2 Cache 256KB

Nu har jeg så fortsat med et Pioneer DVR 115 DBK til 199,-
En HDD på 750 Gb til 914,-
Kabinet (og I/O 3,5" dingenot kortlæser) + PSU 350W til 481,-
Grafikken er jeg lidt i vildrede med alligevel. Havde tænkt på
noget N8800GT, men syntes lige det er for vildt/dyrt til resten
af maskinen og er derfor faldet over et:
til 732,- og lillesøsteren til konen der kun gamer i det små.

Total en udskrivning på 4573 såån plus minus i fragten o.a.
Så salgsannoncen kunne vel lyde:

Kraftig satndardmaskine med Intel Core 2 Duo 3.0GHz
2Gb Ram og 1 Gb Nvida Grafikkort (ej shared)
KÆMPE Harddisk på 750 Gb
Duallayer DVD-brænder, 7.1 Surround, Gigabit netkort
Kortlæser/USB i front og USB bagpå.

Det lyder da som en ok maskine til de næste mange år.
Man kunne jo fordoble RAM for de små 400,-

Hvad siger panelet?

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 09-03-08 23:40

Andersen [3650] sendte dette med sin computer:

> PSU 350W til 481,-

Lyder lidt lille, når man kigger på resten du putter i maskinen.

PSU er et meget dårligt sted at spare.

--
mvh.

Fra : Hans

Dato : 09-03-08 23:53

Andersen [3650] wrote:

> P5K SE Fundet til 640,-

Jeg ville hellere vælge Gigabyte GA-P35-DS3:

Flere SATA-Porte, Dual-Bios, Bedre blæserstyring, Bedre kølet, og IDE-Porten
er ikke placeret så tåbeligt som på Asus bundkortet.

> Kan ikke finde dem i PC6400 udgaven, men har fundet
> nogle Kingston HyperX 2x1GB til 383,-
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=203922

Corsair XMS2 er her:

> Der kan jeg vel bruge min CPU fra maskinen jeg nedlægger:
> Celeron D 90nm Prescott FSB533, L2 Cache 256KB

Det skal du ikke være så sikker på, da ingen af P35 bundkortene understøtter
CPU'er med en FSB under 800 MHz.

> + PSU 350W til 481,-

Hvad med at vælge en lidt større PSU i rigtig god kvalitet:

Hans

Fra : Andersen [3650]

Dato : 10-03-08 17:13

> [...]
>
> Flere SATA-Porte, Dual-Bios, Bedre blæserstyring, Bedre kølet, og
> IDE-Porten er ikke placeret så tåbeligt som på Asus bundkortet.
Tja det ser jo heller ikke værst ud
Og så skal man tilsyneladende ikke starte med en bios opdatering.
(Har kigget på Rev 2.1)

> Corsair XMS2 er her:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206422

> Det skal du ikke være så sikker på, da ingen af P35 bundkortene
> understøtter CPU'er med en FSB under 800 MHz.
Det bliver jo så overflødigt.

> Hvad med at vælge en lidt større PSU i rigtig god kvalitet:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=391375
Det var ikke kun PSU. Der var også kabinet og en I/O dims
som kan læse 84 forskellige memkort + usb og firewire + jacks til lyd.
Men ok, en ny lydløs PSU kan man jo altid bruge.
(Jeg afventer nu nok og ser hvordan den klarer sig)

Fra : Mads

Dato : 09-03-08 23:54

On Sun, 9 Mar 2008 22:47:29 +0100, "Andersen [3650]" <siger@det.ikke>
wrote:

>Kan ikke finde dem i PC6400 udgaven, men har fundet
>nogle Kingston HyperX 2x1GB til 383,-
>http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=203922

Hvorfor vil du have PC6400 RAM ?
Bundkortet understøtter jo PC8500 som er en hel del hurtigere
og koster næsten det samme

> [...]
>http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=203922
>til 732,- og lillesøsteren til konen der kun gamer i det små.

Det link er til de RAM du også linkede til længere oppe

Så jeg ved ikke hvilket grafikkort du mener, men jeg kan nu ellers
anbefale 8800GT som er et kanon kort og så dyrt er det da heller
ikke. De billigste koster omkring 1700.
Hvis du vil spille, så spar lidt på CPU'en og køb et 8800GT.
Det er altså grafikkortet og ikke CPU'en der trækker det tunge
læs i spil.

Og køb så en ordentlig strømforsyning. 350W er lige i underkanten.
En god 450W PSU, f.eks. en Corsair koster mindre en den du
har kik på.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=391375

>Man kunne jo fordoble RAM for de små 400,-

Hvilken Windows ? XP 32 bit klarer ikke 4 GB RAM.

>Hvad siger panelet?

Hvad med en ordentlig køler på CPU'en? F.eks en Scythe Ninja.
Box kølere er ikke ligefrem stille, selvom det ikke er så slemt som
der var for nogen få år siden.

mvh Mads

Fra : Per Nielsen

Dato : 10-03-08 10:39

> Så jeg ved ikke hvilket grafikkort du mener, men jeg kan nu ellers
> anbefale 8800GT som er et kanon kort og så dyrt er det da heller
> ikke. De billigste koster omkring 1700.

Det findes efterhånden til under 1.300,- + forsendelse:

http://tinyurl.com/39roqu

Fra : Andersen [3650]

Dato : 10-03-08 17:22

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
> Hvorfor vil du have PC6400 RAM ?
> Bundkortet understøtter jo PC8500 som er en hel del hurtigere
> og koster næsten det samme
Det var forsi jeg ikke kunne se det understøttede højere end
de 6400

> Det link er til de RAM du også linkede til længere oppe
Der smuttede vist en copy. Dette skulle være det jeg mente:

> [...]
>>
> Hvad med en ordentlig køler på CPU'en? F.eks en Scythe Ninja.
> Box kølere er ikke ligefrem stille, selvom det ikke er så slemt som
Den havde jeg ikke lige tænkt på.................. Før nu. Tak.

Fra : Optimus Prime

Dato : 10-03-08 10:14

Mads skrev:
> Eneste problem med dem nye E8400 CPU er at mange
> bundkort først understøtter den EFTER en opdatering af BIOS.

Hmm jeg synes nu også det er et problem at finde nogen som rent faktisk
har dem på lager

Fra : Andersen [3650]

Dato : 10-03-08 20:57

Efter at have lytte lidt, læst lidt og tænkt meget.
Så er følgende konfig. kommet på banen:
http://www.bn-elektronik.dk/BNfront/varekat2.aspx?art=3459&Exp=13778&Par=13783
http://www.bn-elektronik.dk/BNfront/varekat2.aspx?art=3813&Exp=12676&Par=13332

RAM køber jeg så der kommer 4 GB i.
Jeg ved der mangler en stille CPU-køler og en
kraftigere PSU, men man skal lige tænke på at jeg
jo lige skal have projektet forbi finansministeren.
Når den så er kommet på finansloven og er vedtaget,
kan jeg jo fortælle at den kan blive mere stille ved
blot at ofre nogle få hundrede mere *GGG*
Vi køber nemlig to stks, så hun får skam en magen til.

Fra : Hans

Dato : 11-03-08 01:01

Andersen [3650] wrote:
> Efter at have lytte lidt, læst lidt og tænkt meget.
> Så er følgende konfig. kommet på banen:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=409420

Vælg hellere en SATA udgave, så du er fri for de brede fladkabler i
kabinettet:

Hans

Fra : Andersen [3650]

Dato : 11-03-08 07:44

Hans wrote:
> Vælg hellere en SATA udgave, så du er fri for de brede fladkabler i
> kabinettet:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=421320

Det kan der jo være noget om.