Netværks harddisk
Fra : Jan Eliasen

Dato : 08-03-08 20:16

Hejsa

Jeg vil gerne have sådan en netværks harddisk, så alle PC'ere i vores
hjem kan tilgå den. Skide smart.

MEN, jeg kan ikke finde nogen på edbpriser.dk - ved nok ikke, hvad jeg
skal søge på. Je ghar læst en anmeldelse på pcworld tilbage fra 2006
på nogle enheder - og man kan åbenbart få dem med indbygget
printserver og ftp server. Det er et par features jeg gerne vil have.

Så kan man få en, der:
Kan klare 2 stk. SATA-300 diske (så jeg kan tage nogen jeg allerede
har liggende og sætte i)
print server
ftp server

eller skal man købe en med en ordentlig harddisk og så bare lade det
være det?

er der andre smarte features jeg bør være opmærksom på?

Og HVAD skal jeg søge på på edbpriser.dk for at få mine muligheder
frem?

På forhånd tak.

--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-03-08 20:33

On Sat, 08 Mar 2008 20:15:39 +0100, Jan Eliasen
<eliasen@nospam.nospam> wrote:

>Jeg vil gerne have sådan en netværks harddisk, så alle PC'ere i vores
>hjem kan tilgå den. Skide smart.
>
>MEN, jeg kan ikke finde nogen på edbpriser.dk - ved nok ikke, hvad jeg
>skal søge på.

Ordet er NAS - Network Attached Storage.

Der er mindst 50 forskellige på markedet - i alle priklasser - så der
byrde være een der passer til dit formål..

Kig f.eks forbi www.midtdata.dk der har et stort udvalg i den slags...

http://kortlink.dk/4w3z

<mlr>

Fra : Jan Eliasen

Dato : 08-03-08 21:30

On Sat, 08 Mar 2008 20:33:05 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

>Ordet er NAS - Network Attached Storage.
Tak for det.

>Der er mindst 50 forskellige på markedet - i alle priklasser - så der
>byrde være een der passer til dit formål..
Enig...

>Kig f.eks forbi www.midtdata.dk der har et stort udvalg i den slags...
>
>http://kortlink.dk/4w3z
Jeg synes det er ufatteligt svært at finde rundt i... Oversigten ved
midtdata f.eks. har ikke stående at nogen af dem kan sættes op til
trådløst netværk. Og selv om der står USB ved dem, kan jeg jo ikke
være sikker på, at de har printserver. og ftp server står de rhller
ikke noget om.

Hvis jeg søger på edbpriser.dk efter "nas" får jeg en masse
muligheder, og det er jo dejligt... men igen kan jeg ikke rigtigt se,
hvad der er godt og hvad der er skidt - og det er meget svært at danne
sig et overblik over funktionaliteten på et produkt.

Så hvis nogen kan anbefale et specifikt produkt vil jeg meget gerne
høre om det.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-03-08 22:00

On Sat, 08 Mar 2008 21:30:18 +0100, Jan Eliasen
> [...]

>trådløst netværk. Og selv om der står USB ved dem, kan jeg jo ikke
>være sikker på, at de har printserver. og ftp server står de rhller

Der findes da netværks harddiske med trådløst netkort - Men hvorfor
ikke bare købe en kablet og så placere den klods op af din trådløse
bredbåndsrouter...

Netværksdiske og usb-printservere hører heller ikke sammen - Køb en
printer med indbygget printserver i stedet.

Alle de netværksdiske jeg har mødt, kan fungere både som
Samba/SMB/windows filserver og ftp-server

>Så hvis nogen kan anbefale et specifikt produkt vil jeg meget gerne
>høre om det.

Personligt har jeg gennem nogen tid luret på en Synology DS-106J. Den
har udover NAS nogle funktioner jeg også kan bruge: indbygget
web-server med PHP+MySQL, UPnP multimedie funktioner og bittorrent
klient..

http://www.synology.com/enu/products/DS106j/index.php

Men du har måske helt andre krav. Der er kun een vej, se dig omkring
og gør et valg...

<mlr>

Fra : Jim

Dato : 09-03-08 11:10

http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=305&Parent=1&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=sata-300&Direction343=2&Sorted343=&Equal91=&Equal195=&Submit.x=0&Submit.y=0

Fra : Rado

Dato : 08-03-08 20:43

> [...]

>på nogle enheder - og man kan åbenbart få dem med indbygget
>printserver og ftp server. Det er et par features jeg gerne vil have.

Her er nogle:

http://tinyurl.com/yr4q3q
http://www.hardinfo.dk/show.asp?page=7766

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Jan Eliasen

Dato : 08-03-08 21:31

On Sat, 08 Mar 2008 20:43:12 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Her er nogle:
>
>http://tinyurl.com/yr4q3q
>http://www.hardinfo.dk/show.asp?page=7766
Tak for det.

Men hvis jeg skal være ærlig, så synes jeg a tknap 2000,- uden der er
en disk med - det er for dyrt.

Findes der billigere alternativer?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-03-08 22:00

Jan Eliasen <eliasen@nospam.nospam> wrote in

> Men hvis jeg skal være ærlig, så synes jeg a tknap 2000,- uden der er
> en disk med - det er for dyrt.
> Findes der billigere alternativer?

Køb en Synology DS-107+. Let at bruge, kraftig nok (500 Mhz, 128Mb RAM) til
at være fremtidssikret, dansk webinterface, nem at sætte op, masser af
features, gode tilslutningsmuligheder. 1400,- kr.

Produktet:
http://www.synology.com/enu/products/DS107+/index.php

En dansk test:
http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=8003

En engelsk test:
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30157/75/

Vælg evt. den lidt mindre DS-107, som primært er sløvere (266 Mhz, 64Mb
RAM). 1200,- kr.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-03-08 21:29

> [...]
> print server
> ftp server
> eller skal man købe en med en ordentlig harddisk og så bare lade det

Du skal nøje overveje hvad du vil bruge den til. Det er en af den slags
ting som man enten ikke anede man havde brug for, eller virkelig ikke kan
se hvorfor andre er ved at falde i svime over.

Samtidig er det en ting der er midt i vadestedet mellem "nørdet" og
"almindeligt anvendt".

Hører du ikke til nørdgruppen der gerne roder lidt med Linux for at få sine
behov opfyldt, så skal du sikre dig at den NAS du køber har et nemt og
brugbart interface. Det er alfa og omega for at få fornøjelse af en NAS. De
fleste anerkendte NAS produkter har dog webinterface idag, og enkelte endda
på dansk.

Generelt kan det siges at nørdprodukterne har mange
konfigurationsmuligheder, mens resten ofte er bundet til de features de
leveres med.

Hvilke features kan man så finde i en NAS? Stortset alle har som minimum
FTP server og bruger administration.

Mange har printserver. Husk at GDI printere (ofte kaldet Windows printere)
ikke kan anvendes. Tjek om din printer er understøttet.

Også webserver funktionalitet er ret udbredt. Hvis det er noget du vil
benytte så tjek lige om webserveren understøtter de funktioner du vil
benytte. Nogle kan faktisk kun præsentere helt banale HTML sider.

Så er der multimedie funktionalitet. Billedpræsentation, audio- og
videostreaming m.m. Vær opmærksom på om de formater og den funktionalitet
du vil benytte er understøttet.

En efter min mening ret væsentlig feature er muligheden for backup. Her er
der mange forskellige mere eller mindre anvendelige muligheder. Vær
opmærksom på at mange har næsten ubrugelige basis backup features, mens de
anvendelige produkter koster ekstra.

Endelig får flere og flere NAS såkaldte download funktioner. Enten i stil
med download managere eller P2P.

Sørg for at købe en NAS der kan udvides via USB. Så er det nemmere at
udvide, også den interne disk.

Personligt er jeg ret begejstret for Synologys produkter.

De har et lettilgængeligt webinterface på dansk, bittorrent
downloadfunktion, en meget anvendelig backupfunktion inkl. automatisk
backup af USB sticks, og endelig er det muligt at installere en slimserver,
så man kan benytte en Squeezebox til sin musik.

Det er de funktioner jeg stortset benytter dagligt. Webserveren benytter
jeg til at lave min egen personlige startside, så jeg nærmest har et
webinterface til hele mit lokalnet og dets funktioner. Og eksterne links
til f.eks. netbank m.m.

Jeg har en "dine, mine og vores børn" familie, så alle billeder er samlet
på NAS'en og de forskellige eksterne eks'er, bedsteforældre osv. har så
adgang både til at ligge billeder op, og til at se dem.

På mange måder har NAS'en ændret måden mit liv er indrettet på, og stortset
kun til det bedre.

Men min DS-106j er altfor lille RAM mæssigt. Slimserveren kvæler den
næsten. Gå efter en Linux NAS med mindst 64Mb RAM og meget gerne mere.

> Og HVAD skal jeg søge på på edbpriser.dk for at få mine muligheder
> frem?

Kig under Computere -> Servere -> Lagringsservere.'

Hvis du sætter maxpris til 10.000 kr burde du stortset kun få produkter til
SOHO brug.

Udover Synology kan du med fordel (ihvertfald) kigge på Buffalo og QNap.

Fra : Michael

Dato : 09-03-08 10:38

> [...]
>
> På forhånd tak.
>
> --
> eliasen, representing himself and not the company he works for.

Hej Jan

Du skal kigge under lagringsservere
http://www.edbpriser.dk/Products/Showsubcategory.asp?Parent=1&ID=305

Har selv en LaCie 1 TB

Der er HD i, selvom det ikke ser sådan ud i teksten
Kan også fåes i 1.5 og 2 TB

Michael

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 12-03-08 19:08

Hej Jan

Jan Eliasen wrote:
> [...]
> være det?
>
> er der andre smarte features jeg bør være opmærksom på?

Afhængig af behov/krav er der forskellige muligheder - jeg har selv
anskaffet en Synology DS-207+ for nogle måneder siden og er ganske godt
tilfreds. Der er eksempelvis web-server, ftp-server, php/mysql,
print-server, webcam-overvågning, torrent-klient samt understøttelse af
lyd, video og billeder i forskellige afskygninger.

Der er plads til 2 SATA-diske og derudover kan der kobles en eSATA- og
en USB-disk til, hvis behovet stiger.

Et alternativ jeg også overvejede var QNAP TS-209 Pro, men jeg strandede
på Synology'en pga. deres "open-source-agtige" approach til
software-udvikling samt muligheden for at installere
SlimServer/SqueezeCenter på NAS'en. (Software til at streame musik til
en Logitech SqueezeBox)

Kig også på www.Smallnetbuilder.com og deres NAS-charts - så kan du se
performance for forskellige bokse under forskellige betingelser - jeg
har eksempelvis min NAS koblet på et 100Mbit netværk og det er klart
netværket som er flaskehals mht overførselshastighed - så næste skridt
er udvidelse til Gigabit-netværk og dermed en forventet fordobling i
overførsler til og fra boksen!

Mvh Tommy