Computer vil ikke tænde
Fra : Michael

Dato : 08-03-08 15:29

Jeg har lige fået svigerfars computer til reparation, da den ikke er meget
for at tænde.

Det drejer sig om et Asus motherboard til Socket 939 med onboard grafik.

Jeg følte mig overbevist om det var OEM strømforsyningen, så den blev
udskiftet med en Antec jeg havde liggende, men det er godt nok underlige
symptomer jeg oplever.

Hvis jeg kun har motherboard og diskettedrev sluttet til, starter computeren
med det samme jeg tænder bagpå. Den stopper naturligvis og beder om
bootdisk. Så kan jeg slukke på powerknappen, og tænder jeg igen, blinker
powerknappen lige kort og cpublæseren kører en omgang og derefter ingenting.
Yderligere forsøg på at tænde, giver overhovedet ikke respons. Så skal jeg
slukke bagpå i 10 sekunder, før jeg kan gentage processen.

Men tilslutter jeg enten sata-disken ELLER pata-dvdbrænderen, sker der
absolut ingenting, og det hele er bare dødt. Jeg har prøvet med en anden
harddisk, men samme resultat.

Det har jeg aldrig oplevet før, men formoder det er bundkortet der har et
problem, selvom jeg ikke er sikker.

Det er lidt svært at finde et nyt mATX socket939 bundkort, så før jeg
begynder at skifte det hele, ville jeg høre om der er nogle forslag ?

Tak,

Michael

Fra : Jens

Dato : 09-03-08 00:27

> Hvis jeg kun har motherboard og diskettedrev sluttet til, starter
> computeren med det samme jeg tænder bagpå.

Det må den ikke. Undersøg om frontknappen er defekt. Pil evt. stikket af
bundkortet.
Er der overgang fra bundkort til stel (løs skrue f.eks.)

Jens

Fra : Michael

Dato : 09-03-08 12:05

"Jens" <ja@jmail.dk> wrote in message

> Det må den ikke. Undersøg om frontknappen er defekt. Pil evt. stikket af
> bundkortet.
> Er der overgang fra bundkort til stel (løs skrue f.eks.)
>
> Jens

Nej, det undrede også mig. Prøvede forskellige ting, men med uforudsigeligt
resultat. Den virker en smule mere fornuftig, hvis den har været slukket i
længere tid.

Men det endte med jeg pillede motherboardet ud, bruger en Antec PSU og
powerknappen fra et Antec Solo, og den opfører sig stadig lige tosset.

Og ligeså snart jeg slutter et drev til, så er den død (bortset fra et
enkelt vroom når PSU tændes).

Jeg kan snart ikke se andre muligheder end udskiftning af bundkort.

Mvh.

Michael

Fra : Rado

Dato : 09-03-08 14:13

On Sun, 9 Mar 2008 00:26:47 +0100, "Jens" <ja@jmail.dk> wrote:

>Det må den ikke.

Nu ved jeg ikke om du tænker lige på det her specielle kort, men på
mange maskiner kan man indstille BIOS til at maskinen starter op når
man tænder bagpå.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html