Hjælp til tydning politiprotokol
Fra : Bodil og Erik Fogh R~

Dato : 09-03-08 09:58

Hej.
Jeg håber på lidt hjælp til tydning af forhør i 1923, hvor en skorsten
væltede ned over tjenestekarl Peter Bjerregaard Jacobsen fra Bølling, som
døde af sine kvæstelser dagen efter. Politimesteren er på gerningsstedet
Hanning Kirkegaard hvor han afhører Christian Spangsberg Sørensen.

se på
http://www.rkmolle.dk/?Side=7049&Udvid=1

Med venlig hilsen

Erik Fogh Rasmussen

Lokalarkivet for

Hanning, Finderup, Bølling og Sædding

http://www.rkmolle.dk/?Side=3016&Udvid=1

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-03-08 10:21

"Bodil og Erik Fogh Rasmussen" <erbofogh@post.tele.dk> skrev Sun, 9 Mar
2008 09:58:26 +0100

>Jeg håber på lidt hjælp til tydning af forhør i 1923, hvor en skorsten
>væltede ned over tjenestekarl Peter Bjerregaard Jacobsen fra Bølling, som

"Der var muret i helbrændte Sten i kalk"

Altså et urtryk for at den ikke bare klinet op af halvbrændte sten med
ler som mørtel, men faktisk bygget var bygget som en skorsten bør
bygges.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Bodil og Erik Fogh R~

Dato : 09-03-08 20:19

Tak for det.
Jamen det er rart når nogen har forstand på murerarbejdet, her kommer en
stakkels snedker jo til kort
Hilsen
Erik

Fra : Bodil og Erik Fogh R~

Dato : 10-03-08 20:27

Hej
Så er der lige et sidste lille ord i politiforhøret, som jeg ikke kan
tyde. er der hjælp at hente igen.

"Bodil og Erik Fogh Rasmussen" <erbofogh@post.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:47d3a6ae$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Arne Feldborg

Dato : 10-03-08 21:02

"Bodil og Erik Fogh Rasmussen" <erbofogh@post.tele.dk> skrev Mon, 10 Mar
2008 20:27:13 +0100

> Hej
> Så er der lige et sidste lille ord i politiforhøret, som jeg ikke kan
>tyde. er der hjælp at hente igen.
> http://www.rkmolle.dk/?Side=7049&Udvid=1

Nu er jeg godt nok ikke murer. Men der står altså "berappet"

X--------
aldrig fundet mangler ved Skorstenen der var "berappet" udvendigt over
det hele og der var tilsyneladende ingen revner osv....

At den var berappet vil sige næsten det samme som at den var pudset,
bare sådan lidt mere ujævn, mørtelen nærmest jævnet ud med en kalkkost.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Bodil og Erik Fogh R~

Dato : 10-03-08 21:41

Tak for hjælpen til Arne Feldborg og Merete Kirkeby.