Hvad er meningen?
Fra : lh

Dato : 08-03-08 17:20

Jeg ved godt mange hunde gør det - min forrige hund gjorde det aldrig, men
min nu 1 årig hund er lige begyndt på det.............. at sparke bagud i
græsset, skrabe eller hvad man nu kalder det, når de har besørget (skidt om
I vil!). Men hvad er egentlig meningen med at de gør det? Er det for at
dække det til? Eller en markering? Eller hvad gør det godt for?

lh

Fra : Anette

Dato : 08-03-08 17:31

lh wrote:
> [...]
> de har besørget (skidt om I vil!). Men hvad er egentlig meningen med
> at de gør det? Er det for at dække det til? Eller en markering? Eller

I de fleste tilfælde er det for at vise dominans. Hunden afsætter duftspor
ved at skrabe bagud - viser sin styrke og "alfa status" overfor andre hunde.
Nogle adfærdsbehandlere anbefaler at man ikke lader hunden vise den dominans
når den er i snor - idet det i den situation er ejer der bør være
"føreren/alfa'en".

Det er mest et hanhunde fænomen, men stærke tæver gør det også, især op til
løbetid

/ Anette
www.philana.dk

Fra : lh

Dato : 08-03-08 17:42

Min er en tæve på lige et år og jeg har kun set det i haven indtil nu og
aldrig når vi f.eks går tur. Hun kan virke dominerende over for en hvalp
hvis vi møder sådan en, men andre hunde underkaster hun sig for til hun
finder ud af om de er farlige eller de kan leges med!
Men hun fortæller måske omgivelserne at " her bor jeg"?

lh

Fra : lh

Dato : 08-03-08 17:43

Ps.

Vil lige indskyde at hun er steriliseret, så der er ikke en løbetid i
opmarch.

lh

Fra : Anette

Dato : 08-03-08 18:10

lh wrote:
> Men hun fortæller måske omgivelserne at " her bor jeg"?

Formentlig, ja.
Man er vel "herre i eget hus" - det er nemt nok at være kry når man er
hjemme i haven

Mine tæver gør det kun op til og under løbetid. Selv efter den ældste tæve
blev steriliseret sidste år - har hun sine "nykker" af og til.
Jeg tror det er når hun kan lugte at der har været en tæve i løb, i
nærheden - så skal der lige markeres.
Hvorimod min (kastrerede) hanhund gør det næsten hver gang han er et sted
hvor han ikke har været før og ikke mindst når han ser en fremmed hund uden
for haven - skal der tisses og skrabes ved nærmeste busk

/ Anette
www.philana.dk