TDC fiber
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-03-08 15:36

Hej

Er der nogen der kender til TDC´s planer om fiber til hjemmet?

Fx. det telekabel der er lagt ind i min "nye" bolig som jeg har købt
er der 2fiber i telekablet. Det er jo så uvidende om det bare ender
utilsluttet nede i jorden eller i et skab. Men kan jo være det er
planlagt at alle kabler som har fiber til boligen er resten af
installationen lavet til det? Man kan dog undre sig lidt over, hvordan
man ellers skal splice fiberen i den lille 4x8cm boks den bliver
afsluttet i.

Nogen der ved noget?

Mvh. Bjarke

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 09-03-08 13:30

On Sat, 08 Mar 2008 14:36:27 -0800, Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> installationen lavet til det? Man kan dog undre sig lidt over, hvordan
> man ellers skal splice fiberen i den lille 4x8cm boks den bliver

TDC har vist brugt telefonkabler med fibre i de sidste 3-5 år - det koster
ikke ret meget ekstra og så er man forberedt. Jeg tror ikke de er
forbundet til noget i enderne.

Umiddelbart tror jeg ikke at TDC har planer for fiber til hjemmet - de
skal først have brugt de muligheder der er i VDSL. Men da VDSL i stor
udstrækning kræver fremskudte DSLAMer så bliver der endnu kortere før
fiberenderne mødes.

--
JÅH

Fra : Anders

Dato : 21-04-08 10:53

"Jens Åge Holm" <boost@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal først have brugt de muligheder der er i VDSL. Men da VDSL i stor
> udstrækning kræver fremskudte DSLAMer så bliver der endnu kortere før

TDC er i øjeblikket igang med at masse-etablere fremskudte DSLAM'er i det
ganske land for at tilbyde 50 og 100Mbit løsninger.

- Anders

Fra : Søren Blom

Dato : 10-03-08 16:46

>"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev
>Er der nogen der kender til TDC´s planer om fiber til hjemmet?

TDC besluttet for godt et år siden, at man ville lægge Fiber ind i alle
nybyggeri fra vist nok 1. juni 2007, det er helt sikkert muligt at finde
pressemeddelsen om det på www.tdc.dk

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-03-08 17:18

On Mon, 10 Mar 2008 16:45:38 +0100, Søren Blom <soren@blom.dk> wrote:

> TDC besluttet for godt et år siden, at man ville lægge Fiber ind i alle
> nybyggeri fra vist nok 1. juni 2007

De har trukket tomrør i årevis og de har mig bekendt trukket fiber ind
længere end siden 01jun.

Men at der er en fiber det sidste stykke ind til huset er jo ikke det
samme som at der er noget at koble den til, eller at de har tænkt sig
at begynde at sælge det snart.

-A

Fra : Anders

Dato : 21-04-08 10:54

> TDC besluttet for godt et år siden, at man ville lægge Fiber ind i alle
> nybyggeri fra vist nok 1. juni 2007, det er helt sikkert muligt at finde
> pressemeddelsen om det på www.tdc.dk

Hej Søren,

Ja, det er rigtigt at der er fiber i TDC's VAS-kabler, men tit og ofte i
nybyggerier er det ikke TDC's VAS-kabel der bliver brugt, men derimod
entreprenørens VAS. Og der er oftest IKKE fiber i.

- Anders

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-03-08 15:33

On 10 Mar., 17:18, Asbjorn Hojmark <Asbj...@Hojmark.ORG> wrote:

> De har trukket tomrør i årevis og de har mig bekendt trukket fiber ind
> længere end siden 01jun.

Det fiber der er ind hos mig, er nu tight-buffer med kevler i midten
af det orange kabel med vist 3 kobberpar.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-03-08 13:26

On 10 Mar., 22:33, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:

> Det fiber der er ind hos mig, er nu tight-buffer med kevler i midten
> af det orange kabel med vist 3 kobberpar.

....og det var gravet ned i januar måned fandt jeg ud af... Da de
gravede fjernvarme ned, var de ved at kappe kablerne til naboerne. Da
de havde tjekket om der lå kabler da de gravede i sept. sidste år...
Men gad vide hvad TDC gør når disse kabler bliver gravet over, det er
jo noget at et projekt for den tekniker der "lige" skal samle
kobber...... og så lige fiberen også??

Fra : Jens

Dato : 26-03-08 13:03

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

>installationen lavet til det? Man kan dog undre sig lidt over, hvordan
>man ellers skal splice fiberen i den lille 4x8cm boks den bliver

For mit vedkommende har TDC lagt kombineret kobber og fiberkabel ind i mit
nybyggede hus.
Da jeg skulle have oprettet tlf. stik til min ADSL spurgte jeg den flinke
TDC tekniker om jeg ikke kunne få fiber. Det kunne jeg i princippet godt,
men de havde det endnu ikke som produkt og så var der lige den lille ting,
at mit fiberkabel endte nede i et skab på vejen ca. 300 mtr. væk, og fra det
skab og videre til centralen var der ikke fiber.

Det grinte vi så lidt af, for det var lidt den omvendte verden. Normalt,
kunne han oplyse, havde TDC fiber ud til skabet, men ikke videre til kunden,
altså "last mile".

Syd Energi har også lagt tomrør ind til mig. De mangler bare et blæse fiber
i. Desværre er de >meget< langsomme. Først lovede de mig at der ville blive
blæst fiber ind i starten af 2008. Nu er det efteråret 2008.
Det er drøn irriterende eftersom at jeg vældigt gerne vil have en høj upload
og pt. er den højeste upload jeg kan få 2 Mbit/s på min 8/2 Mbit/s ADSL
forbindelse.
Derudover er vores forbindelse på arbejdet en Syd Energi fiber og det kunne
jo være gevaldigt rart at være koblet på arbejdet med LAN hastighed.

Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-03-08 18:39

On Wed, 26 Mar 2008 13:03:13 +0100, "Jens"
<jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> wrote:

> Syd Energi har også lagt tomrør ind til mig. De mangler bare et blæse fiber
> i. Desværre er de >meget< langsomme. Først lovede de mig at der ville blive
> blæst fiber ind i starten af 2008. Nu er det efteråret 2008.

Tror du, det er langsomt? Så se
http://blog.hojmark.org/2008/03/hvor-lang-mon-maj-mned-bliver-i-r.html

-A

Fra : Jens

Dato : 24-04-08 14:11

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i meddelelsen

> Tror du, det er langsomt? Så se
> http://blog.hojmark.org/2008/03/hvor-lang-mon-maj-mned-bliver-i-r.html

Så har jeg fået en positiv tilbagemelding fra Sydenergi. De skulle begynde
at blæse fiber i rørerne i mit område efter sommerferien.
Vi skulle få besked inden for ca. 2 måneder.
Hvis jeg ikke får beskeden, bestiller jeg en erhvervslinie igennem firmaet,
da det alligevel er firmaet der skal betale den. Erhvervslinien på 10/10
Mbit/s er kun dobbelt så dyr pr. måned incl. moms ifht. privatlinien.
Når firmaet alligevel skal betale gør det jo nok ikke så meget, de trækker
jo momsen alligevel....

Jens

Fra : Anders

Dato : 21-04-08 10:57

"Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Derudover er vores forbindelse på arbejdet en Syd Energi fiber og det
> kunne jo være gevaldigt rart at være koblet på arbejdet med LAN hastighed.

Jeg har ALDRIG oplevet et skab/fordeler lige inden slutkunden hvor der var
tilsluttet fiber. Ikke i private boligområder ihvertfald.

Mht SydEnergi, hvilken by bor du så i?

- Anders

Fra : Jens

Dato : 21-04-08 17:08

"Anders" <n@a.com> skrev i meddelelsen

> Mht SydEnergi, hvilken by bor du så i?

Esbjerg, Guldager mellem Tarp/Sønderis og Hjerting.
De er selvfølgelig begyndt at grave rør ned i Hjerting....
Så det ender nok med at de kommer på før mig....

Jeg har så overvejet at bestille en 10/10 Mbit/s Erhvervslinie fra dem. Den
etablerer de uden beregning og inden for et par måneder, tilgengæld koster
den lidt ekstra om måneden, men det betyder ikke noget for mig, da min
arbejdsgiver betaler...

Jens

Fra : Jens

Dato : 07-08-08 10:20

"Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> skrev i meddelelsen

> Esbjerg, Guldager mellem Tarp/Sønderis og Hjerting.
> De er selvfølgelig begyndt at grave rør ned i Hjerting....
> Så det ender nok med at de kommer på før mig....

Så har SydEnergi endeligt skrevet og jeg har tilmeldt mig. De oplyser at de
er færdig med at tilslutte tilmeldte i Guldager sidst i September
Desværre er deres TV kanaler stadig for dyre ifht. YouSee. De oplyser dog at
der kommer ny udbyder på deres net i starten af 2009, som skulle være mere
konkurrence dygtige.... Man vil jo så gerne have nogle HD kanaler nu man har
købt et LCD HDTV....
Internetforbindelsen bliver på 20/20 Mbit/s og det bliver snart muligt at få
en 40/40 Mbit/s....

Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-08-08 14:41

On Thu, 7 Aug 2008 11:20:01 +0200, "Jens"
<jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> wrote:

> Desværre er [Syd Energi Bredbånds] TV kanaler stadig for dyre ifht.
> YouSee.

Jeg har haft YouSee i årevis og er fornyligt skiftet til fibernet
(DONG og Dansk Bredbånd). Kvaliteten på fibernettet er *tydeligt*
bedre, og stabiliteten har indtil videre været mindst lige så god.
Samtidig er det i øvrigt også billigere...

> De oplyser dog at der kommer ny udbyder på deres net i starten af 2009,
> som skulle være mere konkurrence dygtige....

Det er vist også Dansk Bredbånd.

> Man vil jo så gerne have nogle HD kanaler nu man har købt et LCD HDTV....

Dansk Bredbånd har desværre endnu ingen HD-kanaler.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Anders

Dato : 21-04-08 10:52

> [...]

>installationen lavet til det? Man kan dog undre sig lidt over, hvordan
>man ellers skal splice fiberen i den lille 4x8cm boks den bliver

Hej Bjarke,

Det fiber du har fået ind med dit VAS-telekabel, er nok ikk mange potter tis
værd. Sandsynligvis er fiberen knækket, da disse kabler sjældent bliver
behandlet særlig pænt. Og nej, de er heller ikke sluttet i fordeleren.

- Anders

Fra : Jens

Dato : 21-04-08 17:10

> [...]
> tis værd. Sandsynligvis er fiberen knækket, da disse kabler sjældent
> bliver behandlet særlig pænt. Og nej, de er heller ikke sluttet i

Det kombinerede kabel jeg har fået ind i huset fra TDC er både kobber og
fiber. Det er dog kun tomrør, som der kan blæses fiber i. Det indeholder
ikke fiber endnu....

Jens

Fra : Anders

Dato : 22-04-08 07:13

> Det kombinerede kabel jeg har fået ind i huset fra TDC er både kobber og
> fiber. Det er dog kun tomrør, som der kan blæses fiber i. Det indeholder
> ikke fiber endnu....

Okay. Du har fået et af de der tynde orange "dobbeltrør" så?

- Anders

Fra : Jens

Dato : 22-04-08 12:09

> "Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> skrev i en meddelelse

> Okay. Du har fået et af de der tynde orange "dobbeltrør" så?

Ja, det må det jo være. Et rundt orange kabel med både kobber og tomrør til
fiber....
Skal se om jeg kan få tid til at tage et billede af det

Jens

Fra : Morten Dueholm

Dato : 22-04-08 12:32

Jens skrev:
> Ja, det må det jo være. Et rundt orange kabel med både kobber og tomrør
> til fiber....

Vi fik kabel-tv fra YouSee sidste sommer. Kablet de lagde ind, er også
et kombineret coax/fibertomrørs-kabel. Det ser dog ikke ud som
beskrevet, men:
http://www.mortendueholm.dk/blog/?p=12

--
Morten Dueholm, Viborg

Fra : Morten Skriver

Dato : 22-04-08 12:55

On Tue, 22 Apr 2008 08:13:16 +0200, Anders wrote:

> Okay. Du har fået et af de der tynde orange "dobbeltrør" så?

Mig bekendt her TDC brugt mindst 2 forskellige typer af kabler
hvor der både er kobber og fiber/mulighed for fiber.

Der er den ovenævnte version, hvor der uden på kobber kablet er et
"ekstra" rør, hvor man senere kan puste fiber igennem.

Derueover er der også en variant, hvor der faktisk allerede er
fiber med i kablet. Her "gemmer" fiberen sig mellem kobberparene,
hvilket gør det svært at se fiberparet.

Jeg mener også at kunne huske at der også er en tredje variant,
hvor der er et tyndt tomrør mellem kobberparene, men jeg er ikke
100% sikker på om jeg husker rigtigt.

/Morten

--
Morten Skriver, CCIE #15804

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 25-04-08 08:44

> Derueover er der også en variant, hvor der faktisk allerede er
> fiber med i kablet. Her "gemmer" fiberen sig mellem kobberparene,
> hvilket gør det svært at se fiberparet.

Det bliver helt sikkert enormt spændende, at terminere fiberne i sådan et
kabel, som sandsynligvis ikke er ret meget længere, end der er brug for ;)

Mvh
Hans

Fra : Anders

Dato : 26-04-08 14:07

"Hans Mouridsen" <hom@!23GHG#!!3pc.dk> skrev i en meddelelse

> Det bliver helt sikkert enormt spændende, at terminere fiberne i sådan et
> kabel, som sandsynligvis ikke er ret meget længere, end der er brug for ;)

I modsætning til elektrikere, plejer vi nu gerne at "levne" nok kabel til
evt splidsning - eller for kobberets vedkomne, nye samlinger :)

- Anders

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-08-08 15:35

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> og Dansk Bredbånd). Kvaliteten på fibernettet er *tydeligt* bedre, og
> stabiliteten har indtil videre været mindst lige så god. Samtidig er det

Hvad sammenligner du mht kvalitet?
Analogt YouSee kabel-TV med en IPTV STB, eller...?

--
Jesper Lund

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-08-08 15:56

On 08 Aug 2008 14:35:15 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

> Hvad sammenligner du mht kvalitet?
> Analogt YouSee kabel-TV med en IPTV STB, eller...?

Ja.

Da jeg afmeldte YouSee, gjorde den rare dame da også venligt opmærksom
på, at de også har et digitalt tilbud... "Ja, men nu har jeg jo li'som
fået det både digitalt og billigere hos nogle andre, så tak for denne
gang".

Jeg har i øvrigt et gammeldags, analogt tv. Jeg gider ikke købe en
fladskærm, før jeg kan få et rimeligt udvalg af HD-kanaler.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-08-08 16:03

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> på, at de også har et digitalt tilbud... "Ja, men nu har jeg jo li'som
> fået det både digitalt og billigere hos nogle andre, så tak for denne

Nævnte hun også at man nu skal betale 400 kr/år (per TV) i "kortafgift"
bare for at få digital adgang til de kanaler, som man i forvejen betaler
for at modtage analogt?

--
Jesper Lund