En større udfordring
Fra : Lasse Jensen

Dato : 08-03-08 11:34

Davs proffer.

Ja, jeg er kommet på en opgave, og nu har jeg sgu brug for Jeres
ekspertise forhåbentligt.

Jeg er igang med at lave et WYSIWYG nyhedsbrev's modul. Selve WYSIWYG
editoren er færdig bygget udefra og dens kode er jo som altid en gang
slam, når vi snakker WYSIWYG. Den laver alt style i HTML, hvilket jeg
slet ikke kan bruge til noget når vi snakker e-mail. Det skal foregå i
CSS det hele stort set. Det er så det jeg er igang med. En masse
str_replace, hvor jeg skifter HTML ud med valid CSS. Det er sku noget af
et puslespil, men med hovedet det rette sted, kan det godt lade sig
gøre. Eller, måske slet ikke.

Mit problem er at email klienter er forskellige, og nogle læser mailen
via inline CSS som jeg har fået lavet, og andre via CSS angivet i
headeren. Her er mit problem, fordi hvordan **** får jeg generet CSS
deroppe. Det er halv svært at forklare, men jeg poster lige lidt kode
for at fremme forståelsen.

Et kort udsnit:

$description = str_replace('<p style="margin: 0px"><font face=\"', '<p
style=\"margin: 0px; font-family: ', $description);

                        if ($description = str_replace('<font face=\"', '<p
style=\"margin: 0px; font-family: ', $description)) {

                           $description = str_replace("</font>", "</p>",
$description);
                        }

                        $description = str_replace("</font>", "", $description);

Jeg er igang for tiden med fonttype, som brugeren selv kan vælge hvad
skal være når han/hun skriver en mail... Jeg har her fået lavet det fra
HTML til CSS med inline CSS. Men jeg skal også have det op i header. Så
jeg skal have det til at blive smidt i en variabel somehow.

Jeg kunne jo godt skrive $style = "<p style=\"margin: 0px;
font-family:"; fx, men problemet ligger i at værdien er dynamisk. Som i
kan se står der kun font-family: .. Der skal jo stå font-family:
verdana, bla bla .. Den værdi har jeg ikke på forhånd, da der er 30
forskellige teksttyper fx. Hvordan får jeg det med i min variabel?

Jeg havde forstillet mig noget i stil med at nu når CSS'en ser såleds ud:

Så tager jeg det som ligger imellem " og ". Det vil sige alt CSS'en. Og
så gemme det ned i en variabel. Så er det ligemeget hvilken font der
vælges, så burde det virke.

Hvad siger I, kunne det være løsningen, eller findes der noget smartere?

Der vil dog stadig være et problem, fordi hvordan får jeg den så til at
vide at det skal være indholdet imellem lige præcis DE 2 anførselstegn,
og ikke 2 andre. Hvis man bare laver det sådan, vil den finde alt mellem
"" egentligt. Det duer heller ikke. Og eftersom brugeren har massere
af valgmuligheder, kan den lave anførselstegn mange steder med andet
kode. Farvevalg, linieskift etc...

Så det må være noget med at smide det i en if sætning. Og så spørge på
en måde, hvis der står style=".. Så skal den gemme input'et imellem den'
s anførselstegn.

Hvordan gøres dette?

Jeg håber der er nogle som kan komme med noget input her. Det ville være
lækkert! :)

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 08-03-08 14:30

Lasse Jensen wrote:
> [...]
> gøre. Eller, måske slet ikke.

> Jeg håber der er nogle som kan komme med noget input her. Det ville være

Nu ved jeg godt det slet ikke er svaret på dit oprindelig spørgsmål -
men hvilken WYSIWYG editor bruger du? Der findes editorer der ikke
outputter direkte crap kode (eller rettere - knap så meget crap kode).

Prøv f.eks.
http://www.fckeditor.net
http://tinymce.moxiecode.com
De bør begge droppe de grimme font-tags o.lign.

Iøvrigt bør alle e-mail-klienter kunne læse inline CSS? Jeg synes ikke
umiddeltbart jeg har oplevet andet? (Men kan tage fejl ;)).

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-03-08 14:54

Den 08-03-08 14.29 skrev Johan Holst Nielsen følgende:

> Iøvrigt bør alle e-mail-klienter kunne læse inline CSS? Jeg synes ikke
> umiddeltbart jeg har oplevet andet? (Men kan tage fejl ;)).

Jeg mener at have læst, at når det gælder mailklienter, så kan man langt
fra være sikker på, at de forstår css, eller at de fortolker koderne ens.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gule huskesedler med alarmfunktion, så du aldrig glemmer en aftale.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 08-03-08 14:59

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg mener at have læst, at når det gælder mailklienter, så kan man langt
> fra være sikker på, at de forstår css, eller at de fortolker koderne ens.

Her er en super artikel der gennemgår det ret godt:

<http://www.campaignmonitor.com/blog/archives/2006/03/a_guide_to_css_support_in_emai.html>

Der skulle alle de "vigtige" klienter/webmails være listet.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 08-03-08 15:01

Johan Holst Nielsen wrote:

> Her er en super artikel der gennemgår det ret godt:
>
> <http://www.campaignmonitor.com/blog/archives/2006/03/a_guide_to_css_support_in_emai.html>

og jeg linkede så til den gamle version:

her er en opdateret
<http://www.campaignmonitor.com/blog/archives/2007/04/a_guide_to_css_support_in_emai_2.html>

Fra : Lasse Jensen

Dato : 08-03-08 15:02

Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Jeg mener at have læst, at når det gælder mailklienter, så kan man langt
> fra være sikker på, at de forstår css, eller at de fortolker koderne ens.

Delvist korrekt Kim. Mail klienter er langt bagud i forhold til browsere, så
De kan ikke følge med på CSS2 og mere komplekse ting. Men basal CSS er ikke
noget problem, og det burde de tolke ens.

Til gengæld fungerer normal HTML ikke, som fx <font>, da der bliver læst fra
header. Det fungerer ihvertfald ikke i Outlook Express.

Mvh. Lasse Jensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-03-08 15:54

Den 08-03-08 15.01 skrev Lasse Jensen følgende:

> Delvist korrekt Kim. Mail klienter er langt bagud i forhold til browsere, så
> De kan ikke følge med på CSS2 og mere komplekse ting. Men basal CSS er ikke
> noget problem, og det burde de tolke ens.

Ud fra den undersøgelse, Johan linkede til, er der da store problemer -
især med webmail. Fx understøtter Live Mail <style> i headeren, men ikke
i body, mens Hotmail har det lige omvendt. Måske man kan komme ud over
problemet ved at angive koderne begge steder?

Og der er desuden mange css-properties, der ikke virker i fx Outlook
2007, fx "float", "height" og "position". Lotus Notes er endnu værre.
Jeg kan se, at man bare skal overtale alle til at bruge Thunderbird, så
er der ingen problemer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Fra : Lasse Jensen

Dato : 08-03-08 15:04

Johan Holst Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> http://www.fckeditor.net
> http://tinymce.moxiecode.com
> De bør begge droppe de grimme font-tags o.lign.

Jeg benytter mig faktisk allerede af Tinymce Johan. Men nope, ikke en gang der
kan man finde noget ordentligt valid kode. Der er slet ikke noget CSS
benyttelse i Tinymce, så vidt jeg egentligt kan se.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 08-03-08 15:07

Lasse Jensen wrote:

> Jeg benytter mig faktisk allerede af Tinymce Johan. Men nope, ikke en gang der
> kan man finde noget ordentligt valid kode. Der er slet ikke noget CSS
> benyttelse i Tinymce, så vidt jeg egentligt kan se.

Sikker på du har den seneste version så? Når jeg går ind og leger i
TinyMCE's website outputter den rimelig pæn kode til mig?

Et output inde fra deres hjemmeside

style="text-decoration: underline;"><span style="font-family:

Fra : Lasse Jensen

Dato : 08-03-08 15:16

> [...]
>
> Et output inde fra deres hjemmeside

> style="text-decoration: underline;"><span style="font-family:

Den laver forholdsvis pæn kode, i forhold til andre editorer.
Umiddelbart burde det være den nyeste jeg har, men den laver det ikke som CSS, så
måske er der udkommet nyere endnu.

Bare synd den laver alle de span's, i stedet for intelligent kode, hvor den smelter
det sammen. Men det er nok for meget at byde en WYSIWYG for. Hehehe.

Hvor finder du den nyeste version Johan?

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 08-03-08 15:20

Lasse Jensen wrote:
> [...]
> det sammen. Men det er nok for meget at byde en WYSIWYG for. Hehehe.
>
> Hvor finder du den nyeste version Johan?

Jah - men man kan desværre ikke klare alt... :(

http://tinymce.moxiecode.com/download.php

Højst sandsynligt denne du skal bruge:
http://prdownloads.sourceforge.net/tinymce/tinymce_compressor_php_2_0.zip?download

Fra : Lasse Jensen

Dato : 08-03-08 15:23

Johan Holst Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Jah - men man kan desværre ikke klare alt... :(

Med lidt PHP så kan alt ordnes :)

> http://tinymce.moxiecode.com/download.php
>
> Højst sandsynligt denne du skal bruge:
> http://prdownloads.sourceforge.net/tinymce/tinymce_compressor_php_2_0.zip?download

Den "Compressor PHP" pakke der er, hvad gør den i forhold til main package?

Før brugte jeg bare main package, og ændrede i editoren, de steder jeg ville lave om.
Men den er måske nemmere at integrere til PHP den anden? :)

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 08-03-08 15:28

Lasse Jensen wrote:

> [...]
>
> Før brugte jeg bare main package, og ændrede i editoren, de steder jeg ville lave om.
> Men den er måske nemmere at integrere til PHP den anden? :)

compressor php pakken gør det bare lettere at hente for brugeren - tjek

http://wiki.moxiecode.com/index.php/TinyMCE:Compressor/PHP

Fra : Martin

Dato : 09-03-08 15:21

Lasse Jensen wrote:
> [...]
> headeren. Her er mit problem, fordi hvordan **** får jeg generet CSS
> deroppe. Det er halv svært at forklare, men jeg poster lige lidt kode

Hvis jeg var dig, så ville jeg lære noget perl regular expression,
<http://www.troubleshooters.com/codecorn/littperl/perlreg.htm>

Så er det meget nemmere at arbejde med fx.

perl_match('/(<p(.*?)>)/',$description,$matches);

Nu indeholder $matches så et array, hvor alle dine <p> tags er inde i,
og inde i det array har du også alt hvad der er inde i <p> tagget.

perl_match('/<(.*?)style="(.*?)">/',$description,$matches);

Nu har du inde i din $matches et array fyldt med alle ting der ligger i
styles inde i et vilkårligt html tag, faktisk lige til at dumpe ind i et
stylesheet.

perl_match('/<font face="(.*?)">/',$description,$matches);

Nu har du så i matches alle der er inde i font face tagget.

For så at fjerne de matches du nu har, så kan du sådan set bare bruge
perl_replace istedet.

PS:
Ja.. perl regular expressions er voldsomt svært, og kræver testing og
testing, og så lidt mere testing - men det er yderst effektiv og det gør
præcis det man fortæller den det skal, hverken mere eller mindre.

Nogle siger at det skulle være langsomt, det er det også - men oftest så
kan man klare op til flere str_replaces bare med en eneste preg_replace,
også er det ikke langsomt mere. Ihvertfald ikke langsommere end du kan
blinke med øjnene.

Jeg har tidligere brugt det til at rydde op i noget one.com cms html
slam kode - og der tror jeg der var en 10-15 preg_replacere, og det tog
altså ikke mere end et halvt sekund - også var jeg rigtig dårlig til
preg dengang, så de var slet slet ikke optimeret.

Fra : Martin

Dato : 09-03-08 15:23

Martin wrote:

> [...]
>
> Nu har du inde i din $matches et array fyldt med alle ting der ligger i
> styles inde i et vilkårligt html tag, faktisk lige til at dumpe ind i et

Brug fx.
echo '<pre>';
var_dump($matches);
echo '</pre>';

for at se et pænt output af din $matches, så er det pænt og overskuligt :)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-03-08 20:36

On Sun, 09 Mar 2008 15:21:19 +0100, Martin <martin@aarhof.invalid> wrote:

>perl_match('/(<p(.*?)>)/',$description,$matches);

For en god ordens skyld: funktionen hedder preg_match()

I småkategorien matcher ovenstående også <param> og <pre>, men det kan
meget vel være, at det ikke er noget problem her.

Dog, når det handler om at håndtere SGML eller XML, så er det min
opfattelse, at regulære udtryk slet og ret er det forkerte værktøj.
Specielt når der findes fine funktioner, fx SimpleXML-funktionerne:
http://dk.php.net/simplexml

Forudsætningen er her stadigvæk, at man vil arbejde med dataen som et
xml-træ.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 09-03-08 21:00

Peter Brodersen wrote:
> [...]
> http://dk.php.net/simplexml
>
> Forudsætningen er her stadigvæk, at man vil arbejde med dataen som et

Jeg er sådanset enig - problemet er blot at (x)HTML typisk af "dårlige"
html-skrivere vil kunne give nogle problemer - f.eks.:

<head>
<title>foo</title>
</head>

Der vil være en error i XML'en - og simplexml vil fejle.... de fleste
(alle?) browsere vil vise denne tekst 100% korrekt.

Dog mener jeg i dette tilfælde at man skal løse problemet langt
tidligere - nemlig ved stedet hvor den forkerte kode skrives - og ikke
ved at lave fixes med regular expressions senere hen i koden. Det vil
give en alt for høj mulighed for fejl....

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-03-08 13:44

> [...]
> ved at lave fixes med regular expressions senere hen i koden. Det vil
> give en alt for høj mulighed for fejl....

100% enig Johan. Desværre er koden simpelthen bare så uoverskuelig at jeg
gav op med det samme. Jeg har ikke prøvet at kigge på den i Notesblok.
Måske kan den finde ud af at stille det op korrekt. Det ville hjælpe
alverden :)

Det vil helt klart være bedst at få rettet "fejlene" i roden. I stedet for
at ha et script, for derefter at ha et antiscript på det.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-03-08 13:41

Peter Brodersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> For en god ordens skyld: funktionen hedder preg_match()

Ahh vi snakker preg_match... Så er jeg mere med. Og ikke Perl .. Var også
lidt rådvild angående det der Perl.. Jamen så er det jo bare normale Regular
Expressions der benyttes. Intet farligt der :)

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-03-08 13:37

Det ser jo slet ikke så tosset ud egentligt Martin.
Men det skal være Perl? Normale Regex i PHP kan ikke gøre det?

Eller er det i virkeligheden det samme måske?

Jeg har arbejdet med Regular Expressions før, så det burde vel ikke kunne gå
helt galt :)

Hvis det er direkte Perl, så kræver det også at det er installeret på
serveren?