SCSI på Compaq 5861
Fra : Jan Hougaard

Dato : 16-07-01 18:38

Jeg har monteret min Compaq Presario 5861 med en
Adaptec AHA2940UW comtroller, samt en 10.000 rmp harddisk.
Problemet er at harddisken ikke er klar til at boote når computeren
er det. Resultat bliver at computeren ikke kan finde et styresystem.
Ctrl-Alt-Delete kan klare det, men under boot skriver computeren
så at den ikke har været lukket rigtigt, (selv om den er lukket med
Startmenu - Luk computer osv), og kører derefter en scandisk!!

Det er jo begrænset hvad Scumpaq's bios giver af muligheder.

mvh Jan Hougaard

Fra : Henning

Dato : 16-07-01 20:49

On Mon, 16 Jul 2001 19:37:49 +0200, "Jan Hougaard"
<jan_hougaard@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Startmenu - Luk computer osv), og kører derefter en scandisk!!
>
>Det er jo begrænset hvad Scumpaq's bios giver af muligheder.

Nu er det jo ikke Compaq, der skal have skylden Maskinen er ikke
leveret med SCSI og derfor ikke forberedt for det i biosen.
Der er sikkert en jumper på disken, som forcer motoren igang når der
kommer strøm, og ikke først når controlleren initialiserer disken.
Hvisken disk er der tale om?
Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : DWM

Dato : 16-07-01 21:19

"Henning" <ingen@email.tx> skrev i en meddelelse
> Nu er det jo ikke Compaq, der skal have skylden Maskinen er ikke
> leveret med SCSI og derfor ikke forberedt for det i biosen.

Hvad mener du med det?

> Der er sikkert en jumper på disken, som forcer motoren igang når der
> kommer strøm, og ikke først når controlleren initialiserer disken.

Ja det skulle der gerne være.
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : Henning

Dato : 16-07-01 21:38

On Mon, 16 Jul 2001 22:19:10 +0200, "DWM"
<no.email.address@for.you.duh> wrote:

>"Henning" <ingen@email.tx> skrev i en meddelelse
>
>Hvad mener du med det?

Såre simpelt - maskinen er ikke født med SCSI, derfor er der
(naturligvis) ikke et punkt i biosen der omhandler SCSI. Derfor kan
man ikke beklage sig over de manglende muligheder

Men hvad med Adaptecens bios? Ctrl + A - er der mulighed for at tvinge
disken igang?

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : DWM

Dato : 16-07-01 22:04

> Såre simpelt - maskinen er ikke født med SCSI, derfor er der
> (naturligvis) ikke et punkt i biosen der omhandler SCSI. Derfor kan
> man ikke beklage sig over de manglende muligheder

Jeg har aldrig haft en bundkort hvor der har været indstillinger i
bios´en til SCSI, udover mit sidste, så jeg kan ikke se at det skulle være
et problem. Jeg har haft SCSI siden øhh.... 1991/92 og har nok skiftet
bundkort mindst en gang om året siden.
Nu er det så ikke Compaq jeg har men alligevel.

> Men hvad med Adaptecens bios? Ctrl + A - er der mulighed for at tvinge
> disken igang?

Hmm...Send start unit command? (Er længe siden jeg har rodet med mit 2940)
Host adapter bios skal selvfølgelig være enablet og boot ID´en skal sættes til
den ID som SCSI disken har.

Fra : Jan Hougaard

Dato : 16-07-01 22:25

> Såre simpelt - maskinen er ikke født med SCSI, derfor er der
> (naturligvis) ikke et punkt i biosen der omhandler SCSI. Derfor kan
> man ikke beklage sig over de manglende muligheder

Jeg kan godt sætte den til at boote på scsidisken i bios.

> Men hvad med Adaptecens bios? Ctrl + A - er der mulighed for at tvinge
> disken igang?

Vi må hellere få slået fast at harddisken starter så snart computeren tændes.
Det er altså ikke der det er galt.
Men når computeren "poster" er harddisken tilsynladen ikke kommet
helt op i omdrejninger til at scsicontrolleren finder harddisken.
Disken er en IBM 36950.

mvh Jan Hougaard

Fra : DWM

Dato : 16-07-01 23:20

"Jan Hougaard" <jan_hougaard@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men når computeren "poster" er harddisken tilsynladen ikke kommet
> helt op i omdrejninger til at scsicontrolleren finder harddisken.

Og du er sikker på at termineringen er iorden?
Hvis ikke vil controlleren ikke vil finde disken.
Det kan også være fordi at kablet er for langt.
Jeg havde et problem noget lign for ikke så
længe siden med et meget langt kabel.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 16-07-01 22:02

Jan Hougaard wrote:

> Jeg har monteret min Compaq Presario 5861 med en
> Adaptec AHA2940UW comtroller, samt en 10.000 rmp harddisk.
> Problemet er at harddisken ikke er klar til at boote når computeren
> er det.

Har du mulighed for at sætte bios til at tjekke extended ram.
Det kan ofte give den ekstra tid, der er nødvendig

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Jan Hougaard

Dato : 16-07-01 23:17

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3B53564C.B404BECC@post1.tele.dk...

> Har du mulighed for at sætte bios til at tjekke extended ram.
> Det kan ofte give den ekstra tid, der er nødvendig

Jeg satte "Quick boot" (eller lign.) til Disable og det har tilsynladende hjulpet.

Men den kører stadig en scandisk hver gang maskinen har været slukket
Startmenuen-Luk computer osv.

mvh Jan Hougaard