Tilnavnet Konge
Fra : J. H. Larsen

Dato : 11-02-08 01:22

Nogle af mine aner i Elling Sogn, Hjørring Amt, havde tilnavnet
konge:
Jens Jørgensen Konge
Thomas Jensen Konge
De var skibstømrere.
Er der nogen, der ved, hvordan sådan et tilnavn er opstået?
Tilnavnet figurerer aldrig i kilderne.
Med venlig hilsen,
J.H. Larsen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 11-02-08 09:00

"J. H. Larsen" <j-larsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Thomas Jensen Konge
> De var skibstømrere.
> Er der nogen, der ved, hvordan sådan et tilnavn er opstået?
Georg Søndergaards lille bog:
Citat:
Konge, folkeligt tilnavn flere steder, personligt tilnavn, 'konningh' siden
1300-tallet.

Citat slut.
Flere steder i Danmark begynder jo med 'Konge' så det kan blive svært at
finde grunden til.