Musikkens matematik
Fra : Jens Hansen

Dato : 06-03-08 11:25

Jeg har forgæves i musikteoribøger ledt efter oplysninger om musikkens
matematik, dvs. formler for toneintervaller, matematikken der beskriver
så og sige hvad der lyder godt og hvad der lyder mindre godt. For
selvfølgelig kan det beskrives matematisk. Den temparerede stemning af
instrumenterne vi anvender , vores vestlige toneintervaller er
altsamment matematisk i sin natur (faste frekvenser og faste afstande
mellem frekvenser!). Formålet er at arbejde lidt med DSP , dvs. opstille
algoritmer (i MathCad) der analyserer en wav fil , genkender tonerne og
udfra de frekvensbånd de findes i skriver dem til enten en tekstfil
eller en MIDI fil. Jeg ved det er lavet utallige gange, mere eller
mindre vellykket, men det skal jo ikke afholde mig fra at forsøge mig :)

Fra : Rado

Dato : 06-03-08 12:43

On Thu, 06 Mar 2008 11:24:49 +0100, Jens Hansen <jh@gmail.com> wrote:

> [...]
>eller en MIDI fil. Jeg ved det er lavet utallige gange, mere eller
>mindre vellykket, men det skal jo ikke afholde mig fra at forsøge mig :)

Der findes en hel del bøger om subjektet:

http://tinyurl.com/2eohux

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 06-03-08 22:59

Jens Hansen <jh@gmail.com> writes:

> [...]
> matematik, dvs. formler for toneintervaller, matematikken der
> beskriver så og sige hvad der lyder godt og hvad der lyder mindre

Hvis man leder på google efter "music og "group theory" kan man finde
en del links. Jeg kende ikke meget til det selv, men der er nogen
literaturhenvisninger på wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Musical_set_theory

> Formålet er at arbejde lidt med DSP , dvs. opstille algoritmer (i MathCad)
> der analyserer en wav fil, genkender tonerne og udfra de frekvensbånd de
> findes i skriver dem til enten en tekstfil eller en MIDI fil.

Jeg ved ikke om du har brug for gruppeteori til at genkende toner i en
wav-fil. I første omgang burde det vel være nok at vide hvilken
frekvens der svarer til hvlken tone.

Held og lykke med projektet.

Niels

Fra : js

Dato : 18-03-08 22:37

Jens Hansen skrev:

> Jeg har forgæves i musikteoribøger ledt efter oplysninger om musikkens
> matematik, dvs. formler for toneintervaller, matematikken der beskriver
> så og sige hvad der lyder godt og hvad der lyder mindre godt.

I 2007 udgav Matematiklærerforeningen en gymnasiebog matematik og
musik: Tal & tangenter,
http://www.lmfk.dk/boeger/info/ma/talogtangenter.php

Om det lige er det du søger ved jeg ikke...

Hilsen
Jens