forbrænding og energibevarelse
Fra : Ukendt

Dato : 04-03-08 12:18

Hvis man har en grill og tilfører en vis mængde grillkul, så er kullenes ca.
energimængde angivet på posen.

Hvis jeg benytter grillen - en kuglegrill - til at bage et brød/ stege en
steg - vil kullene så afgive varemen hurtigere, da indholdet jo forbruger
varmen, end hvis jeg blot lader grillen stå og brænde ud.
Da indholdet skal varmes op, vil grillens ydertemperatur falde - og dermed
tabet af varme til omgivelserne.

Kan jeg forvente, at de kul, der, hvis jeg ikke bruger grillen, fortsat er
varme efter tre timer, også er det, hvis jeg bruger grillen? Når jeg
efterfølgende fjerner stegen/brødet vil jeg jo samtridig fjerne en stor del
af systemets energi, men er det energi som alligevel ville have været tabt
til omgivelserne?

Fra : Gert Krabsen

Dato : 04-03-08 13:27

none skrev:
> [...]
> af systemets energi, men er det energi som alligevel ville have været tabt

De brændende kul afgiver vel den varme, de nu en gang afgiver? Det være
sig til grillen, luften eller maden..

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-03-08 19:28

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev

> De brændende kul afgiver vel den varme, de nu en gang afgiver? Det være
> sig til grillen, luften eller maden..

Det er faktisk kun lufttilførsel og hvis man roder rundt i dem, der kan
påvirke varmeafgivelsen.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen