At vise tænder
Fra : Sven

Dato : 03-03-08 17:38

Hej.
Nogen her der ved, om vi mennesker er de eneste pattedyr der "viser tænder"
når vi griner og er glade? Når f.eks hunde gør det, er de jo ikke ligefrem
glade
Mange viser også tænder når de græder, munden gøres bred næsten som når man
smiler. Kendes det fra andre pattedyr?

Sven

Fra : Bo Warming

Dato : 03-03-08 18:14

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mange viser også tænder når de græder, munden gøres bred næsten som når
> man smiler. Kendes det fra andre pattedyr?

De fleste, vil jeg tro.
Man viser tænder for at skræmme men afbryder man det bliver det til et
smil - se "DEn nøgne abe" af Desmond Morris

Heste har et særligt sæt af smile og gispe overspringshandliner som kaldes
"phlehmen" på tysk og vistnok det samme på dansk.
Heste bruger det især ved parringsakten - og anden ophidselse

En rotte der er trængt op i en krog viser tænder. En slange ligeså

Men de små sylespidse tænder hos insektædere som flagermus og spidsmus er
næsten usynlige så dem bider man med, kun, og skræmmer ikke med dem.

Fra : Max

Dato : 03-03-08 19:46

Hej Sven

> [...]
> Mange viser også tænder når de græder, munden gøres bred næsten som
> når man smiler. Kendes det fra andre pattedyr?

Det interesante spørgsmål er vel om andre pattedyr smiler og græder ?

--
Mvh Max

Fra : Sven

Dato : 03-03-08 20:09

> Det interesante spørgsmål er vel om andre pattedyr smiler og græder ?

Det havde jeg ikke lige tænkt på.
Gør andre pattedyr det?

Sven

Fra : Max

Dato : 03-03-08 20:19

Hej Sven

> Gør andre pattedyr det?

Det ved jeg faktisk ikke, derfor mener jeg jo at
spørgsmålet er interesant.

--
Mvh Max

Fra : ego

Dato : 03-03-08 20:54

> Hej Sven

> Det interesante spørgsmål er vel om andre pattedyr smiler og græder ?

Visse primater gør det, om de alle gør det ved jeg ikke.

mvh
kaj

Fra : Sten Bo

Dato : 08-03-08 23:35

"ego" <kahan@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Visse primater gør det, om de alle gør det ved jeg ikke.

Hunde kan afgjort grine eller smile.

Fra : Bo Warming

Dato : 09-03-08 02:53

> "ego" <kahan@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hunde kan afgjort grine eller smile.

De to ord antyder humor

Men er det ikke renlivet aggression når hunde viser tænder?