Overfladiske læger
Fra : Bo Warming

Dato : 01-03-08 12:06

Overfladiske læger

Informations artikelserie 26.2., 2.3 og 4.3 forbigår, at vor viden om
skitzofreni er så begrænset, at medicinen kun berører det overfladiske
symptomer jvf følgende:

"Medicinsk behandling i psykiatrien er ikke rettet mod årsager, men mod
symptomer. Det betyder , at der ikke findes lægemidler, der kan helbrede
skitzofreni, depression eller angst. Lægemidlerne må aldrig blive en
erstatning for psykosociale tiltag. Medikamenter kan hjælpe patienten til at
indse betydningen af disse tiltag." J Engelstad Snoek og K Engedal
"Psykiatri-lærebog" Oslo, 2001

Fra : Patruljen

Dato : 01-03-08 08:08

On 1 Mar., 12:05, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:
> [...]
> erstatning for psykosociale tiltag. Medikamenter kan hjælpe patienten til at
> indse betydningen af disse tiltag." J Engelstad Snoek og K Engedal

I Danmark har vi ca.400.000 mennesker, der lider af depression. De er
alle henvist til medicinalindustriens produkter.
Der bevilges ikke hjælp til psykolog eller terapeut. De depressive er
ofte i behandling med antidepresive medikamenter i årevis.

I England er der netop gennemført en lovgivning der sikrer depressive
et perapeutisk forløb. Lovgivningen tager udgangspunkt i
undersøgelser, der påviser at psykosociale tiltag hjælper de ramte
tilbage på arbejdsmarkedet langt hurtigere end en medicinsk
behandling. Derved kommer der hurtige skattepenge i kassen igen og det
er derfor en god samfundsøkonomisk forretning.

I Danmark udskrives der stadig recepter -

Fra : Bo Warming

Dato : 01-03-08 18:24

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
On 1 Mar., 12:05, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:
I Danmark har vi ca.400.000 mennesker, der lider af depression.

BW: Depressionsbehandlere er nok glade for lykkepiller for de virker kun
kortsigtet på tilværelsens uundgåelige nederlag.

Gør man særhed til sygdom er det skruen uden ende mht jobskabelse

Fra : Studo

Dato : 01-03-08 19:50

On Sat, 01 Mar 2008 07:07:36 -0800, Patruljen wrote:

> [...]
> alle henvist til medicinalindustriens produkter. Der bevilges ikke hjælp
> til psykolog eller terapeut. De depressive er ofte i behandling med
Det er ikke korrekt. Har du en svær/middelsvær depression får du
tilbuddet om at komme til terapeutisk behandling. Denne kombineres ofte
(næsten altid) med medicinsk behandling. De to behandlinger følges rigtig
fint ad.

Fra : Studo

Dato : 02-03-08 10:12

On Sat, 01 Mar 2008 22:17:10 +0100, Peder Sandberg wrote:

> [...]
> undervurderes specielt når vi taler psykiske lidelser!!!!) Modregner man
> sygesikringens tilskud i det Lundbecks salg til udlandet giver landet i
> indtægter er det en kæmpe regning til de danske skatteydere...som intet
> får for det da pillerne i 90% af tilfældene har været virkningsløse.
> Industrien har dog indtil for nyligt skjult denne viden for lægerne,
> sundhedsstyrelsen mv. Som altid når det handler om medicinalindustrien
> er det videnskabelige grundlag dårligt belyst for forbrugerne:
> patienterne og dem der betaler: staten/regionerne!

Siger du at i 90% af tilfældene øger SSRI-produkter ikke
Serotoninindholdet i hjernen? I så fald er det fundet ved forsøg, og du
bedes venligst oplyse hvad din kilde er.

Eller er din pointe at der i 90% af tilfældene ikke er tilfældet at øget
serotoninindhold i hjernen modvirker depression? Igen noget du gerne må
fortælle en kilde til.

Uanset hvad, så vil dine 90% være et så stort tal at du uden problemer
vil kunne få historien på forsiden af aviserne.

Du slutter fint af med at fortælle at det videnskabelige grundlag er
dårligt belyst, så er du vel den rette til at gøre det, eller hvad?

Umiddelbart, læser jeg mere dit indlæg som:
"Du kender nogen hvor et middel ikke har virket, uden at de har prøvet
flere. De antidepressive midler tager lang tid før du ser en effekt.
Desuden vil virkningen aftage, når du stopper med medicinine, hvis der
ellers ikke er sket ændringer i livet/tankegange/følelser.
Desuden synes du at de psykiske sygdomme er noget opreklameret pop, blot
for at give lægerne noget at lave."
Dette er dog fuldstændig taget ud af at læse mellem linierne, og har ikke
hold i noget du har skrevet. Ligesom det du har skrevet ikke har hold i
andet end din hjerne.