Syntetisk medicin kan overgå plante-udtræk~
Fra : Bo Warming

Dato : 29-02-08 14:47

Syntetisk medicin kan overgå plante-udtræk?

I min studietid stjal vi laboratoriesprit og det var MEGET rent, men gav
tømmermænd mere end finsprit som Ålborg Snapsefabrikken havde destilleret
udfra kartoffel-gæringsmasse.

Sporstoffer blev givet som forklaring af vore lærere.

Da Novo havde kæmpet med at forbedre svineinsulin i mange årtier og de pga
konkurrence med Lily-fabrik i USA gik over til bakterieproduceret,
gensplejset humaninsulin, så var der i nogen tid færre bivirkninger med det
SÆRLIGT RENE SVINEINSULIN - de små kemiske forskelle mellem to dyrearters
bugspytskirtel-output var ikke så vigtige som metoderne til oprensning,
kromatografi og omkrystallisation.

Da man i Henrik Harpenstrengs urtemedicinbog fra et middelalderkloster
anbefalede piletræ-udtræk mod hovedpine var tyskerne hurtige til at
syntetisere acetylsalicylsyrem som er det aktive stof(salix = piletræ) , og
nu kunne man dosere præcist og var ikke afhængig af om pilen var høstet i
fuldmåne og efter en regnfuld sommer. Aspirinerne var billigere og
bedre.(idotyl, alkaselzer, magnyl osv)

Når man er bange for at regnskovens biodiversitet går tabt og ønsker
frøbanker nedfrosset før biotoperne udryddes, så er der et håb om at hvis
man beholder både blånakket og grønnakket papegøje i regionen, så vil man
også blive ved at kunne finde ny jordbundsplanter og mikrober og orkidearter
og finde ny medicin udfra dem.

Men er der mere at hente i ukendte ny arter end i syntesekemikerens
modifikation af det, der er udviklet og afprøvet i årtier og har virket
godt?

Hvis nogle kender generelle svar på nogen af disse spørgsmål er jeg
nysgerrig.

Jeg hælder mod at syntetisk er fremtiden og at ny mediciner slet ikke er
fremtiden på sigt - kun ved at skaffe job til de syge kan de få selvtillid
som giver bæredygtig helbredelse og forebyggelse.

Men der er sikkert andre og mere fremtidsrettedede solsrålehistorier end de
ovennævnte - og dem er jeg nysgerrig om, for på mit studie var ingen lærere
i stand til at tilfredsstille min videbegærlighed med andet end
ovenstående - som nok er delvis forældet.