Minimering af sum( |x_i - theta|, i)
Fra : Preben

Dato : 28-02-08 18:02

Hej

Hvilken værdi skal theta antage, hvis flg. ønskes optimeret:

sum( |x_i - theta|, {i, 1, n})

hvis alle x_i er konstante.

Bevis ønskes.

Hilsen Preben

Fra : Simon Johan

Dato : 28-02-08 19:10

"Preben" <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> wrote in message
> Hej
>
> Hvilken værdi skal theta antage, hvis flg. ønskes optimeret:
>
> sum( |x_i - theta|, {i, 1, n})
>
> hvis alle x_i er konstante.

+/- uendelig?

Fra : Anders Lund

Dato : 28-02-08 19:45

Simon Johan skrev:
> "Preben" <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> wrote in message

> +/- uendelig?

Du har ikke set nummerisk tegnet. Jeg har ikke umiddelbart et bud, desværre.

Mvh
Anders

Fra : Preben

Dato : 28-02-08 20:13

> +/- uendelig?

Altså den skal minimeres... og ja, der er et numerisk tegn - dvs. sum'en skal gå mod nul!

Jeg mener selv det bør være medianen af x_i'erne som theta bør tildeles! Hvis der var en som kunne
komme med et bud på et bevis ville være godt.

Fra : Jesper Toft

Dato : 29-02-08 17:30

Preben wrote:

> [...]
>
> Jeg mener selv det bør være medianen af x_i'erne som theta bør tildeles!
> Hvis der var en som kunne komme med et bud på et bevis ville være godt.

Hej,

Yep.. Median værdien..

Et bud:

K(T) = sum( | x_i - T | )

x_i deles op i 2 grupper.. Dem der er over T (x_i_o.. Ialt N_o styk) og dem
der er under (x_i_u.. ialt N_u styk).. Derved kan numerisk ophæves:

K(T) = sum( x_i_o - T ) + sum( -x_i_u + T)

T kan sættes uden for de 2 summe:
K(T) = sum( x_i_o) - N_o * T + sum( -x_i_u) + N_u*T

Dette differencieres dK(T)/dT og = 0 for optimum.

0 = - N_o + N_u

Altså optimum når antal x_i over og under theta er ens..

--
/Jesper